• CherryCake

CherryCake har friat...

Idag tog jag mod till mig och levererade mitt frieri.
    Bakgrunden är ju den att vi har planerat en resa till Las Vegas och San Francisco men inte sagt ett ord om bröllop i samband med det.
    Jag vill hemskt gärna gifta på resan, vi har varit tillsammans i 4 år och..ja, det är liksom VI bara. Vi älskar varann och vill leva tillsammans.

Så jag friade..Oj, vad det var jobbigt. Höll på att börja gråta för det var så mycket känslor som bubblade.
    Hans svar?
    "Jooo...det är klart jag vill gifta mig. Men det behöver vi väl inte göra nu?"
    Sen förklarade han att han visst vill gifta sig i Vegas med och att det är en superbra idé, men inte på den här resan vi ska göra i juni.
    "Jag vill resa till Vegas och gifta mig, inte gifta mig för att jag åker till Vegas", sa han.

Och visst..jag förstår vad han menar.
    Men ändå blev jag riktigt ledsen. Han vill ju, varför inte på den här resan?
    Han sa att det inte handlar om att han inte vill gifta sig NU utan bara inte på den här resan.

Jag får inte ihop det riktigt. Jag vill inte återvända till ett resmål inom ett par år, så funkar inte jag och inte han heller i vanliga fall.

Sen frågade han lite om vilken klänning jag hade tänkt ha på mig och lite så där..
    Visade intresse ett tag men började ganska snabbt prata om annat.
    Jag grät en del för mig själv, kände mig så dum och ledsen. Vet inte riktigt varför.

Varför går det inte att göra det på den här resan lika gärna?

Han vill ju gifta sig med mig? Och vi ska dit där vi båda vill att bröllopet ska äga rum?

Fattar ingenting..

• Svar på tråden CherryCake har friat...
  • Kakan -07

Först, grattis till att du tog modet till dig!!!

Sen... ja, vad säger man. Kanske behöver han helt enkelt lite tid nu att smälta det hela. Han har sett det som en semesterresa och nu kom förslaget att det skulle bli bröllopsresa. Det var inte vad han tänkt sig.
    Men om han får fundera lite kanske han vill också. Som du skriver så är det inget alternativ att åka tillbaka igen om något år, så hur tänker han då med det?

Ge honom lite tid, sen tar du upp det igen och pratar om hur han ser på det - tidsmässigt, vart osv.

Förstår att det är svårt att glädjas fullt ut - men du, han sa JA!

• Karis Annelie

Att han vill gifta sig betyder ju inte att han vill göra det just nu. Han kanske vill ha några år till precis som det är? Han njuter av att bara vara ni, göra resor, ha roligt. med äktenskapet kommer för många tankar på mer ansvar, barn, osv. det är så mycket vuxenpoäng. pressa honom inte, då kanske han inte vill alls sen.

• Glitterkråkan

Jag håller med om att man inte ska pressa någon i en sån här fråga. Men om jag går till mig själv: om jag hade friat och min kille svarat som din gjorde så hade jag nog visat öppet att jag blev ledsen och bett honom förklara tydligare vad han menade. Detta var ju trots allt väldigt betydelsefullt för dig och då tycker jag att du har rätt till ett bra svar.

• Kaffemoster

Fast du fick ju faktiskt ja!
    Nu kan ni ju börja planera bröllop på allvar, tillsammans. Många här planerar flera år i förväg. Kanske han egentligen inte vill gifta sig i Las Vegas .. eller ville bara ha mer tid på sig. Verkar ju som om han vill att resan då ni gifter er, ska vara speciellt inriktad på bröllop.
    Acceptera att det inte blir på denna resa, och att du har en massa kul planering framför dig! Tyckte själv att det var kul med en lång planering. Fick liksom behålla den förväntansfulla känslan inom mig länge ...
    Det vitiga är ju att ni bestämmer datum och plats.

• CherryCake

Vi är överens om att inte skaffa barn.

Han sa att han vill gifta sig med mig, att han kan göra det nu men inte på just den här redan. Han vill alltså återvända till Vegas, vilket inte jag vill.
    (Tycker inte att det är så kul att besöka samma plats med bara något år emellan).

• CherryCake

Kaffemoster:

Vi är överens sen tidigare att den enda platsen vi kan tänka oss att gifta oss på är just Vegas.

• Kaffemoster

Du kan ju använda denna Vegas resa till att reka ... Nog kan du stå ut med en andra resa om det är för bröllopets skull ...???

• Azacia

CherryCake, varför inte använda denna Las Vegas resa till att checka alla små kapell och kolla runt lite och se vad ni kan få etc, och sen när ni gifter er, bara vara några dagar i Las Vegas sen snabbt åka till ett nytt resmål, t.ex. Västkusten, Florida eller Mexico, som er smekmånad?!?!?!

Förstår vad du menar med att inte vilja åka på semester till samma ställe två gånger!!!!

Grattis till frieriet! Han vill trots allt gifta sig! *kram*

• Marre07

CherryCake

Om du säger att "Vi är överens sen tidigare att den enda platsen vi kan tänka oss att gifta oss på är just Vegas. "
    Och sen skriver du att det varken är din eller hans stil att åka till samma ställe mer än en gång...

Jaa då låter ju onekligen som att han försöker komma undan med giftemål.. han kanske inte vill gifta sig helt enkelt men vet att DU vill, och inte vågar riktigt säga det rakt ut...

Jag tycker ni ska tala igenom saken ordentligt... Och att Du ska fundera på vad du vill egentligen...
    Kan DU tänka dig att leva tillsammans utan att vara gifta?!

Om jag tänker mig in i din situation skulle jag bli VÄLDIGT sårad... Du har ju liksom öppnat hela din själ inför honom, och friat... och ja, det mesta du får är undanflykter.... så upplever jag det i alla fall.

Hoppas du kan ta att jag är ärlig med mina åsikter.. jag menar inte att såra dig

Massa kramar till dig!!!

• Jenny_Åland

Jag tycker att Azacias förslag låter jättebra.

Svar på tråden CherryCake har friat...