• Joleen

När säger man att man älskar varandra?

Hmm, jag har haft förhållanden tidigare där mina partner sagt det mellan 1 vecka-2 mån in i förhållandet. Vid de tillfällena kände jag mig pressad och stressad att svara detsamma fast jag inte kände det. När jag träffade min m2b så var jag singel och trivdes med det, jag ville inte ha något förhållande så det tog 3 månader innan vi ens blev ihop så att säga. I början pratade vi om det för jag ville känna in om han var en sån som skulle säga det med en gång eller tog allvarligare på det. Han sade att han och hans ex sagt det efter minst 9, max 12 månader. När vi varit tillsammans i 5 månader så tog han upp det och sade mer eller mindre att "kommer du ihåg det vi pratade om om stora ord och så, om det hade gått 9 månader nu så hade jag sagt det". 1 vecka senare sade han de orden rakt ut och ca 1 månad senare så sade jag det tillbaka. För mig handlar det om att vårda de stora orden och starka känslorna, det blir lätt så att det börjar betyda mindre och mindre om man sliter på dem och säger det till folk som man kanske inte känner riktigt så starkt för. Med det inte sagt att man inte ska säga det om man känner det, men du kanske ska vänta lite. Min m2b väntade 3 månader med att säga att han var kär i mig för att inte skrämma bort mig, vilket han hade gjort om han sagt det när han först kände det. Man kan visa det utan att säga det!

• Joleen

Therése:

Kan du inte prata om er relation på ett litet casual sätt och luska lite om han är seriös och om han vill åt samma håll som du. Det är ju inte orden det hänger på utan engagemanget, jag kan dock förstå att du blev ledsen när han svarade dig så när du sade att du är kär i honom. Kanske kan ett samtal om det visa att han kommit längre i sina känslor än då! Säg t ex, nu har vi ju varit ihop i x antal månader, hur tycker du att vi har det tillsammans? Hur känns det för dig? Jag och min m2b pratar om sånt då och då, om det är något som vi tycker är jobbigt/konstigt eller om allt känns bra och på vilket sätt det känns bra och hur bra det känns! Oftast resulterar det i att vi pratar om hur fantastiskt vi trivs i varandras sällskap och att vi är jättelyckliga tillsammans!

Svar på tråden När säger man att man älskar varandra?