• missfia

För förlivning?

Hejsan!

Jag och min sambo har varit tillsammans rätt länge och pratar mycket om förlovning och giftemål. Jag känner mig redo men han vill gärna vänta tills vi kan sätta ett datum och då kan förlova oss. Eftersom vi jobbar extremt mycket så är det väldigt svårt för oss att komma loss.

Men han hade hört talas om någonting som heter förförlovning. Vilket tydligen var att man ger ett slags löfte om förlovning och giftemål bara det att det inte är förlovning. Jag vet inte riktigt om det finns något sådant?!

Vet någon vad detta innebär?

Tacksam för svar!

///
    Sofia

• Svar på tråden För förlivning?
  • Karis Annelie

Vi har förlovat oss redan men gifter oss först om ett par år, så kan man också göra... min kille har alltså inte friat, utan vi kom överens om förlovning, sen får han fria när han tycker det e dags. Förförlovning låter larvigt, som att man e småbarn som lovar varann att gifta sig när man blir stor.

• missfia

Ja det känns nästan som att det ska vara något slags "vänskapsband" som man ska köpa till varandra och hoppas på att dom inte går sönder.

Jo så kan man också göra, det verkar väldigt bra faktiskt. Så ni bestämde det tillsammans?

• anne på grönkulla

Om ni bestämmer det och vill ha det så så finns det i er relation. Men det blir ju en sak, ett löfte, helt mellan er isåfall, inte ens en förlovning har ju i sverige någon juridisk eller formell betydelse alls.

Så om ni vill göra det som ett löfte mellan er för att förlovningen ska kännas mer nära, gör det! Men vill ni göra det för att visa för andra att ni hör ihop så tror jag inte det spelar så stor roll vare sig till eller från. Jag tror inte t ex ni kan räkna med gratulationer eller firande - åtminstone jag skulle inte reagera så på om mina kompisar annonserade "förförlovning".

• missZapon

Vi har gjort ungefär som Karis Annelie. Förlovade oss för ett år sedan, då kom vi överens om att vi skulle gifta oss inom fem år. Under den tiden så får min sambo fria närhan känner att han är reda för det, han vet att jag drömmer om bröllop. Jag har en önskan om att gifta oss den 14feb -09. Så har han inte friat innom ett år så friar jag nästa år på skottdagen!

Men vi kallar oss förlovade nu, har annonserat att vi förlovat oss och blev firade av föräldrar, sen när han friar är nånting som är till för oss. Och något som blir startskottet för den ritkgit planeringen och då ska vi gifta oss inom ett år.

Hoppas detta inte blev för förrvirrad text att läsa...

Kan även tilläga att vår förlovning nu var ganska oromantisk, blev mest byta ringar grej, för stunden men känslan efteråt är fortfarande underbar att ha ringen på fingret och veta att man är "bokad" av mannen man älskar.

• Karis Annelie

missfia. ja vi reste till thailand över jul, och inför det började jag fundera på om det inte vore ganska ultimat att förlova sig där på nåt mysigt ställe. Det är ju inte ofta man åker till paradiset. Så gick jag under hösten och funderade. Jag ville själv inte fria, utan vill lämna det till honom. Vi hade pratat om att gifta oss redan tidigare och sagt att det får vi ta längre fram, har husköp på gång och så. så jag visste att nåt frieri inte var att vänta innan resan...
    Så jag fick helt enkelt bara ta och föreslå en förlovning. Sen la jag till "sen får du fria när du tycker det är dags, sen när vi har mer tid och pengar till sånt" och han sa att det lät som en toppenidé. :)
    så gick det till för oss.

• Karis Annelie

Kan tillägga att för oss blir det som för missZapon, frieriet blir mer en privat sak, men förlovningen annonserade vi ut storligen. men vi sa till föräldrar och andra att vi väntar några år, så de inte tror bröllop e på g redan till sommarn eller så.
    När frieriet kommer så kommer jag storgråta nån dag, sen börjar planerandet ordentligt ;) även om jag redan nu börjat småkika på klänningar och buketter.. och hänger här... hehe.. man e allt bra suugen :)

Svar på tråden För förlivning?