• Annika74

Vad är ett rimligt pris för solist?

Tyvärr så har vi ingen i bekantskapskretsen som kan sjunga och vi letar därför efter en solist till vårt bröllop i augusti.

Vi fick napp på en som tar 1.900 kr för att sjunga 2 eller 3 sånger. Är detta ett rimligt pris? Personen i fråga är skolad.

Ni som inte heller "känner" solisten, vad får ni betala?

Är det någon annan som har något tips så tar jag tacksamt emot det. Spelar ingen roll om det är en kvinna/man utan det är rösten som avgör. Får gärna kunna spela piano.

• Svar på tråden Vad är ett rimligt pris för solist?
  • viktualia

ja, jag skulle säga att det är ett rimligt pris för någon som är skolad. men det beror lite på vilken nivå av skolning förstås.

• Sarillo

Hej! Det lät dyrt!!!! Vi fick tag på en solist genom vår kantor. Han föreslog en kvinna som sjöng i kyrkokören som han höll i. Jag ringde henne och bollade lite sångidéer och så sjöng hon lite för mig. Hon var jätteduktig! Inte så värst skolad vad jag vet, men det var jättevackert då hon sjöng för oss!!! Hon tog 300kr för att sjunga 2 sånger. Helt ok.
    Lycka till!!!

• viktualia

Sarillo - 300 kr är ju knappt anständigt om jag får vara lite hemsk. Jag skulle aldrig ha mage att betala under 500 spänn för något sådant.. även om vi pratar om svart betalning och "kompispris". men men.. vem är jag att tycka en massa om era överenskommelser?!?

Men som sagt: Ersättning efter hur skolad man är, är rimligt!

• Annika74

Viktualia;
    Gått på Musikhögskola och arbetar även som sångerska på deltid.

Sarillo;
    Jag gifter mig i Vellinge och läste att de har en kör. Kanske är det någon som även kan tänka sig att sjunga solo. Tack för tipset.

• osäker...

Hej!
    När min kompis gifte hon sig betalade hon 1000kr till solisten och pianisten, ett paketpris. Tjejen sjunger bara på fritiden, men är jätteduktig, så jag tyckte verkligen det var ett bra pris!
    Solisten lägger ner rätt mycke tid innan bröllopet, så lite måste det vara värt..

• Sarillo

viktualia

Jag tycker att 300kr är helt rimligt att betala till någon som gör detta som en kul grej. Hon sade priset själv och jag betalade. Vad är det då som är fel???!!! Allt behöver inte vara så hysteriskt jämt.

Annika74

Ja visst!!! Säkert tycker många att det är väldigt roligt att få sjunga på bröllop. Om jag hade lite finare röst så skulle jag gärna sjunga så!
    Lycka till!!!

• femtakt

1900 låter helt OK. tänk på att utbildade sångare har lagt mkt pengar på sin utbildning och det här är deras jobb.dessutom faller hälften bort i skatt och sociala.

• NinaO

ang. femtakt : dessutom faller hälften bort i skatt och sociala.
    .
    Jodå....

• polinesso

Det beror ju helt och hållet på vad du vill ha för kvalitet. Det kan kosta allt mellan 500 - 5000 kr. Några direktiv:

Amatörer/musikgymnasium eller liknande: 800-1000 kr
    Folkisutbildning eller liknande:
    1000-1500 kr
    Musikhögskoleutbildning:
    1500-3000
    Högre utbildning eller liknande än det:
    2500 - hur mycket som helst.

Men allt beroende på hur mycket arbete/sånger sålkart.
    (pers person, exkl. resa)

• Ejlis

Det är ju inte bara de minuter som sångerna sjungs man betalar för, utan för all tid som sångaren lägger ned, anser jag. Jag tog 1000kr när jag sjöng en låt på en begravning idag - och det tog 4h av min dag. (Jag är på steg 2 i polonessos lista oven. )

Om ni kan lyssna på sångerskan innan så kan ni ju själva bedöma om hon är värd 1900 eller inte.

• Ejlis

...jag skulle vilja säga "ersättning efter hur bra man är" hellre än det ni skriver om skolningen. Man kan ju vara skolad och sjunga som en kråka eller helt oskolad och sjunga fantastiskt.

• polinesso

ejlis

jo, det är därför jag har skrivit "liknande" överallt... ;)

• Bens wife

Vi ska betala 2100:- för ingångsmusik samt två solosånger spelade på piano. Sjunger gör min tärna. Tillkommer gör pianohyra på 1000:-. Vi gifter oss borgerligt i Sthlm.

• Kirsto

NinaO: Menade du att vara ironisk? Tro det eller ej, men även musiker vill kunna pensionera sig.

• vicci

Hejsan!
    Är det någon som kan rekommendera en duktig trubadur el ett band i Skåne trakten?

• AnnaF67

polinesso:
    Jag håller med dig i dina nivåer. Själv är jag hobbysångare och det är stooor skillnad på om jag (även om jag har många år av sånglektioner bakom mig) eller min bästa vän som har läst musik 5 år på musikhögskolan sjunger.

Jag tycker jag låter helt ok för att vara amatör, men för henne är det hennes jobb och då är det helt ok att hon är tre gånger dyrare än jag, med all rätt. För det första är hon naturligtvis mycket duktigare än jag: det är ju hennes jobb!!! för det andra ska hon ju ha råd att gå i pension en dag också.

Men sjunger jag på kompisars bröllop har jag inte haft mage att ta något betalt, det känns jobbigt att be om betalning då. Jag brukar dra gränsen vid att jag blir bjuden på festen

• polinesso

annaf67

självklart ställer man upp på sina vänner, oavsett vilken nivå man ligger opå! :)

• lillion

Vad många inte tänker på är att det är inte bara att ställa sej nånstans och sjunga. Det är många timmars träning före, själv eller med ev musiker eller kantor. Du ska vara ledig dagen i fråga, i flera timmar, ljud ska kollas och du ska vara klädd i kläder du vanligtvis inte bär kanske. Du kanske får åka en bit eller andra omkostnader. Samtidigt är musiken en sån otroligt viktig del i vigselakten för att få den precis så stämningsfull som man vill ha den. Det görstor skillnad till eller från. Så om du tycker att t ex tusen spänn är mycket för att sjunga ett par sånger, så tänk på allt arbete bakom.

Svar på tråden Vad är ett rimligt pris för solist?