Ska bröllopsparet betala tärnans klänning?
Är det självklart att brudparet ska betala tärnans klänning, make-up och hår?
Vad tycker ni, och hur gjorde ni??
Är det självklart att brudparet ska betala tärnans klänning, make-up och hår?
Vad tycker ni, och hur gjorde ni??
Jag tycker det, men det beror väll också på vad man har för förhållande till tärnan. Jag skulle själv inte vilja fråga exempelvis min bästa vännina att vara min tärna men sedan låta henne betala för allt själv...
Oj, det finns massor av trådar som tar upp den här frågan och svaren varierar väldigt!
Enligt "gammal tradition" står brudparet för utgifterna, men det blir mer och mer vanligt att det istället är så att om brudparet har väldigt specifika krav på stil och utseende så betalar de, annars får tärnan betala själv.
Min tärna har köpt sin klänning själv och kommer även att betala för hår och make up själv.
Däremot kommer hon att få en present av mig som tack för att hon ställer upp för mig.
Det beror väl på. Om tärnan får välja själv och har ngåot fint hemma så behöver inte ni betala. Men om ni har önskemål på vad hon skall ha och se ut så får ni givetvis betala.
Om hon får klä upp sig och sånt som hon hade gjort om hon hade varit gäst så betalar hon annars betalar ni. Det är min åsikt.
Det svenska traditionen är väl att tärnan betalar sina egna kläder mm?
Här på Bröllopstorgets egna förklaring av "brudtärna" står det:
Det anses som en ära att bli vald till tärna och brudtärnan betalar därför ofta själv sina tillbehör denna dag.
Den svenska traditionen säger att det är en ära att bli tillfrågad att vara tärna, därför betalar man sin egen klädsel.
Så kommer också vi att göra, det har aldrig varit tal om något annat
Självklart betalar du om du ställer krav på annan klädsel än övriga gäster.
Måhända att det är en ära, men på den tiden det kan ha gällt, använde man väl sin vanliga, svarta klädsel som "passade till allt", även begravningar och fester.
Tycker inte tarnan sak betala sin egen klanning om hon inte far valja helt sjalv.
Mailar min tarna (hon ar 13 ar och bad att fa vara tarna) flera forslag och hoppas att vi kommer hitta en som vi bada gillar, jag och h2b betalar (vill inte att hennes fo0raldrar ska betala). Tankte sen att hon kunde anvanda nagra skor hon regan har och betala for har och naglar sjalv. Smink fixar min syster. Hon far sen ett Tinffany armband i present.
Vi gjorde så att våra tärnor fick betala klänningarna själva. För att de skulle passa till brudklänning och sånt fick de välja mellan fyra förvalda klänningar. Färg fick de välja mellan två olika som finns i vårt tema.
Sen betalade vi sjalar och smycken som en present! Passar perfekt för våra tärnor som vill ha nåt som passade de, och som skulle gå att anävnda sen.
Glömde skriva att makeup och hår betalar de eller gör själva.