• minchen

acne!! b5 el zink?

Nu är det kris i huden igen....
    åt b-vitamin plus järntillskott ett tag men sen blev det värre och tog då tetralysal i tre mån. Nu har allt kommit tillbaka o jag smörjer med skinoren men det hjälper Ingenting..har ju läst lite om zink och att det ska vara toppen mot acne. Någon som har erfarenhet?
    Har knottror som kliar, inga stora men massamassa smått med "innehåll" eller bara upphöjda inkapslingar. Och det syns jättemycket

Ska jag kontakta hudläkare(dyrt) eller prova zink/b5/båda?

Pliis help....

• Svar på tråden acne!! b5 el zink?
  • Evelina-september 06

jag håller med evelinasepost! jag kände att valet inte var så svårt eftersom jag har lidit väldigt mycket av mina problem. sen tar man prover och så under tiden för att se så att man inte drabbas av något.

sen tror ju inte jag att läkaren hade skrivit ut det om hon inte såg att det fanns anledning...

• rocketqueen

Det som talar mot Roaccutan är ju att det ger permanenta biverkningar enligt vissa vetenskapliga belägg, alltså är det inte bara att sluta med det som evelinasepost hävdar...

Psykiska biverkningar som depression är ju heller inte så trevliga, så med tanke på de extrema biverkningar som är förknippat med isotretinoin kan det vara idé att prova något annat om man är rädd om sig själv. Muskelsmärtor, kramper, tarmproblem, fosterskadande, förslöat tal, bröstsmärtor, hörselproblem, andningssvårigheter, ledvärk, håravfall, förhöjda blodfetter, negativa hormonförändringar är bara några av de biverkningar som nämns. Att det används som ett cellgift är väl heller inte så betryggande...

• evelinasepost

Biverkningar av mediciner är alltid viktigt att ta ställning till. Det är också lätt att känna sig osäker när man inser att resultatet av något man kanske enbart såg som ett botemedel i vissa fall kan medföra komplikationer. Nyligen kände jag mig själv lite skeptisk när jag läste igenom biverkningarna för penicillinet jag fått utskrivet... men den kuren slutade bra

Jag tror att det är viktigt att man som patient håller sig informerad, känner att man har rätt att diskutera den behandling man får med sin läkare och kunna göra ett informerat val. Att läkaren har en hel del kunskap innebär inte att patienten inte själv har rätt att fatta besluten. Här ligger också fördelen med läkemedel: Tack vare vetenskaplig prövning har man möjlighet att ta ställning och väga effekten av medicinen mot risken för biverkningar. Läkaren är också skyldig att upplysa om möjliga biverkningar och ibland göra uppföljande tester för att se att allt står rätt till, som med Roaccutan. När det gäller kosttillskott har man inte riktigt den tryggheten som förutsägabarheten ger - det kan kännas betydligt mer harmlöst med en vitamintablett än ett receptbelagt medel, men så finns det heller ingen som ger några upplysning om, exempelvis, risken för att ditt tandkött kommer att ruttna och hur tabletten påverkar din kropp.

• evelinasepost

... nu glömde jag ju länken: På www.huden.se kan man ställa frågor till hudläkare, och även läsa igenom arkivet av tidigare frågor. Det finns en hel del information om det mesta där. Tydligen är sidan kopplad till ett läkemedelsföretag (Schering-Plough), något som syns i att läkarna ofta verkar tycka att hudkrämen Propyless, som tillverkas av företaget, är något att rekommendera. Men, med det i åtanke så kan man som sagt hitta en hel del information där.

• minchen

Ja många svar på många frågor...
    Har inget intresse av Roaccutan för det har jag provat, inte heller p-piller för det slutade jag med för ett år sen.
    Blir kanske till att prova basiron då,
    bara det inte är uttorkande?
    Märkte förra gången jag åt b-vitamin att det faktiskt hjälpte mot just knottrorna.
    Köpte då öljäst från apoteket och där står det ju faktiskt på förpackningen att det kan användas just med fördel för hyn..
    det visade sig stämma för mig iaf, även om vi äter mycket spannmål i Sverige..
    Får se om orenheterna påverkas också.

• denise_

vad är diane?? köpte efamol igår, hon i kassan sa att det hjälper mot akne då den balanserar hormonerna..men det tar nog ett tag innan man ser resultat :(

rugbytjej

brukar du motionera regelbundet?? för det ska visst oxå ha positiv effekt på hyn

• Draken81

Minchen>
    Basiron är uttorkande och avfjällande. Gör huden tunnare så man måste akta sig för solen. Är du rädd för att bli uttorkad får du återfukta huden.

Denise>
    Diane är p-piller som i Sverige skrivs ut mot acne istället för som p-piller. Till skillnad från andra p-piller innehåller det utöver östrogen ett antiandrogyn som hämmar manligt könshormon i kroppen. Och manliga könshormoner orsakar t ex finnar.

Evelinasepost>
    Tycker du inte att det är en viss skillnad på hur allvarliga biverkningar man kan få av ett penicillin jämfört med de av roaccutan?
    När det gäller roaccutan kan man heller inte skaffa information själv utan får helt lita på det läkaren säger eftersom det inte får stå med i FASS p g a att det är ett licenspreparat.

• rocketqueen

Att läkaren är skyldig att upplysa om biverkningar och att göra en uppföljning har inget med att göra om de faktiskt gör det eller ej. I alldeles för många fall får inte patienten tillräckligt med information från läkarna, som faktiskt inte alltid är speciellt kompetenta bara för att de har papper på att de genomgått en utbildning. Läkarna kan ofta inte allt om de läkemedel de skriver ut.

evelinasepost
    Vad har du för vetenskapliga belägg för att tandköttet skulle ruttna av vitamin b5? Dessutom tror jag knappast att roaccutan och vitamin b5 är jämförbart när det gäller biverkningar, heh... Att tandköttet skulle ruttna av b5 är ju högst osannolikt då levande vävnad inte ruttnar, alltså måste man haft väldiga problem med t ex blodförgiftning eller kallbrand innan den börjar ruttna och det märker man garanterat.

• FilippaB

Har alltid haft problem med acne sedan jag var 14år, är nu 32år.
    Nämn vilka produkter jag inte provat och lagt pengar på för att hitta det bästa
    Vitaminer, dermalogica, md formulations, decleor, shiseido bla bla....

Slutade med diane sommaren -05 för att bli gravid senare. Visst blev det sämre ett tag, framför allt på ryggen.
    I augusti -06 blev jag erbjuden att gå på en hudanalys av märket Nimue. www.nimueskin.com
    Köpte startkit i den serien som jag blev rekommenderad och det är det bästa jag gjort!! . Är fortfarande på startkitet så de är otroligt dryga.
    Några månader efter blev jag gravid, så jag vet inte exakt med vad det är som hjälpt min hy, men tror ändå det är produkterna.

Nu njuter jag av att äntligen få frid i själen av att inte behöva oroa sig för hyn och känna lilla pyret sparka i magen.
    En lycka jag aldrig trodde skulle få uppleva.

Må så gott

• evelinasepost

Draken81: Well, kollar man i just FASS så upptäcker man att ju penicillin kan ge en anafylaktisk chock, vilket är ett livshotande tillstånd, och jag skulle nog säga att det är en rätt allvarlig biverkning. Faktum är att det drabbade en bekant till mig en gång.

Det är bra att du tar upp att alla läkemedel inte är sökbara i FASS. Det är verkligen en brist. Som tur är är det ju inget som hindrar att man skaffar information på annat håll, som medicinska tidskrifter, internet och så vidare.

Rocketqueen: Ja, är den röda tråden i det jag skrev om rätten att göra ett informerat samtycke som patient.

Vetenskaplig belägg har jag inga alls. Det förhåller sig istället så, att när jag först läste den här tråden såg jag att Rugbytjej fått det problemet av att använda b5. Det låter som en jobbig upplevelse och jag tycker att hennes erfarenheter är värda att respekteras lika väl som någon annans.

Hur pass jämförbara Roacutan och b5 är vad gäller potentiella biverkningar är knappast en fråga som drivits här. Jag vill egentligen inte upprepa mig, men det jag skrev var alltså: "När det gäller kosttillskott har man inte riktigt den tryggheten som förutsägabarheten ger" och med det avsåg jag alltså att om man på förhand får information om potentiella biverkningar är det lättare att fatta ett bra beslut.

Svar på tråden acne!! b5 el zink?