Inlägg från: weddingplanner |Visa alla inlägg
  • weddingplanner

Marmaris!?

Hej Vicki
    jag har varit i Marmaris tre gånger och åker tillbaka i Juli !
    Jag har varit på flera andra ställen i Turkiet oxå men marmaris är enligt min smak bäst !! Det är även där man gör bäst affärer... Okej det är inte så vackert, men strandpromenaden är trevlig.Följer man den bort till marinan ligger massor med trevliga ställen. Priserna skiljer sig väldigt mycket. Om man äter middag allra längst bort i marinan får man en trerätters med öl/vin för ca 200:- för två personer man bör kolla menyerna innan man "tar plats" priserna varierar MYCKET. Fynd gör man i bazaren, kläder är billigt, kopior på dyra märken, kvalitén är ok och man kan få ett par byxor för 80-100 kr klockor för 40-50:- men man måste pruta på allt, rejält ! bor du i marmaris åker du dolmus till icmeler för några kronor och går på marknad där, deras marknad är bättre än marmaris marknad Tänk på att importspriten inte är billig och deras inhemska är hemsk.. så köp ¨på planet eller flygplatsen det ni ska dricka där. När ni reser hem är det billigt att handla på Dalamans flygplats. även där ska man pruta. Jag rekommenderar er att ta en båttur från hamnen, dessa bokar man på egen hand, en dag på båt för ca 100:- ofta med lunch i priset. Turkarna är ett mycket trevligt folk och det turkiska köket är enormt bra ! detta vart lite långt... Marmaris är en favorit för mig och jag skulle kunna prata på hur mycket som helst.Tänk oxå på att växla pengar på PTT. Hoppas att du kommer att trivas i Marmaris, trevlig resa !

• weddingplanner

Hej igen inte alls en dum fråga, jag uttrycker mig lite oklart
    PTT är Turkiets postkontor,det största är nybyggt och ligger bakom det jättestora köpcentret vid marinan där får man för det mesta mycket bättre kurs och risken att bli lurad är mycket mindre. Vi brukar spendera ca 8000:- på två veckor och då tjänar man flera hundra på att kolla kursen dag för dag, inflationen är som du säkert vet mycket hög. Ni kanske har med er plastkort istället och det går oxå jättebra, det finns några uttagsautomater. Ja marknaden i icmeler är mycket bättre än den i marmaris men shoppingen i övrigt är 1000 gånger bättre och billigare i marmaris Jag håller med Jema att turen på floden och sköldpaddsstranden är fin, på den stranden kan man bada i sötvatten på ena sidan och saltvatten på den andra, men var beredd på att dela stranden med ca 1000 andra turister..... Om ni ska handla mat,vatten läsk mm att ha på hotellet, gör det på migros mot icmeler eller på det stora varuhuset i marinan, ca halva priset mot de små butikerna.... (precis som hemma...*s*)

• weddingplanner

hej igen Du ska aldrig köpa en sådan dålig valuta som den Turkiska i SVerige hos forex eller någon annan. Det är en "skräpvaluta" för forex och kursen är MYCKET dålig. Jag rekommenderade PTT just för att det är statligt och risken att bli lurad är mindre än om du växlar hos någon på gatan. vad jag vet finns det två PTT i marmaris, den ena ligger i Bazarerna och den andra ligger vid det stora köpcentret i marinan. På PTT uppmanas man ofta att räkna pengarna innan man går från "luckan" medan tjänstemannen tittar på kolla alltid kursen innan du växlar och räkna på ett ungefär ut hur mycket du ska få så kan man lättare kolla när han eller hon räknar upp pengarna, PTT finns inte på flygplatsen så du kan ju växla 1-200 hemma för att kunna köpa vatten eller annat när ni kommer fram, kolla annars om det går att växla på hotellet. På marknaden och även i Bazarerna kan man handla med Pund och euro om man ska köpa något lite dyrare, man kan ibland få lite bättre pris då, men de har sällan växel.....
    Jag ber i förväg om ursäkt för eventuella felformuleringar eller felstavningar så får Jj? lite färre bekymmer...

• weddingplanner

Jaaaaa man MÅSTE pruta, man ska pruta tills man skäms !! tänk på att kolla runt vad priserna ligger på och tänk på att de ibland kan dra till med flera tusen procent högre pris så du behöver inte alls skämmas för att ge ett skambud själv, gör man det bara med ett leende så blir de inte arga....Alla knep är tillåtna, låtsas gå därifrån så får man alltid ett sista erbjudande...i bazarerna säljer ju många samma saker och konkurrensen är stor, läder är billigt och guld, (14k). Kom på att jag måste varna för de som säljer frukt på stranden de är jättesnabba att "hjälpa" dig med sedlarna om du handlat. De växlar och grejar och det slutar med att du blir lurad, kanske inte av alla, tanterna som säljer majs verkar seriösa, men akta er för de med vindruvor....det är så lätt att ta fel på sedlarna i början det är många nollor.....

• weddingplanner

serendipity, jag tycker att du har helt rätt, om man bara har en positiv inställning så tror jag att man kan hitta NÅGOT man tycker om på varje charterställe. Ibland får man anstränga sig lite, men det finns guldkorn överallt!!
    även i marmaris.
    Jag hoppas att vicki talar om för oss vad hon tycte om Marmaris !!

Svar på tråden Marmaris!?