• saralotta

Trist...

Jag och min pojkvän förlovade oss i helgen. Vi slog på stort och åkte till Paris över helgen och hade hur mysigt som helst. Kommer hem överlycklig och ska berätta det för föräldrar och vänner. Bådas föräldrar blev överlyckliga, MEN vännerna har knappt sagt någonting. Men kan väl åtminstone förvänta sig ett grattis?

Till historien hör att alla mina kompisar är singlar och de flesta har varit det ganska länge. Deras reaktioner kanske beror på avundsjuka, inte vet jag. Men kan man inte åtminstone försöka vara glad för någon annans skull? De gillar verkligen min pojkvän/fästman/blivande man, så det beror inte på det heller.

Är det någon som känner igen sig eller har några idéer om hur jag ska bete mig gentemot mina vänner? Tycker inte alls att det här är kul...

• Svar på tråden Trist...
  • Lotta på Bråkmakargatan

Förlovning är tyvärr inte världens största grej för alla omkring. Det är väl egentligen bara det förlovade paret som springer iväg som i ett rosa rus!

Jag har full förståelse att tiden inte stannade för våra vänner bara för att vi förlovade oss. Så är det bara. Fast ett litet grattis kan man väl åtminstone önska sig.

Anledningen till att det inte är så stort, beror väl också på att det är så många som förlovar sig och sedan bryter förlovningen, alt. aldrig gifter sig... Det är liksom en "urvattnad" tradition, som inte så många tror på. Huvudsaken är ju dock att man själv tycker att det är fantastiskt!!!!!!!!!!

• Soofia

Du ska nog inte ta så allvar på detta...

Vi skickade våra inbjudningar för 2 veckor sedan, och har inte fått svar från några vänner ännu....de som har hört av sig är familjen, mostrar, kusiner, morbröder, mormor osv...

Och klart man känner sig lite lite besviken men har förståelse också att de inte kastar sig på telefonen...

Så bli inte besviken på det där, för det blir inte bättre sedan direkt med gratulationer...

Mvh,

• Lilla Li

Jag tror som Lotta att det snarare är så att dina vänner är lite blasé eftersom de kanske inte vet om att ett bröllop förestår (om det nu gör det?). När ni berättar bröllopsdatum osv för dem så tror jag de kommer ta det på mycket större allvar! :)

• skördefest07

vi fick inte heller såvärst mycket gratulationer från vännerna. Hade även jag flest singelkompisar då. De var mest förvånade o tyckte nog att det var för mycket vuxenstämpel på det, även om jag var 22 år då o vi hade varit tillsammans 3,5 år. Ska bli intressant o se hur de reagerar över bröllopet, endast två vet ännu o de blev alldeles rörda när jag berättade!

• FruÖlandstok

mm det stämmer, man får helt andra reaktioner från folk när man berättat att det är bröllop på g.. =) visst fick man nått grattis när man förlovade sig.. men inga stora reaktioner.. nu däremot när man skvallrat om bröllopet till vissa så är tongångarna andra.. ;)

så tänk inte på det för mycket.. huvudsaken är att du är jättelycklig! det är ju det som räknas..

• Lilla Li

Min pappa t.ex. Vi berättade att vi förlovat oss (han visste att det var på gång för min sambo berättade det för mina föräldrar innan jag ens visste nåt). Då sa han grattis och var jätteglad. Sedan när jag en vecka ringde och sa att vi spikat datum och gifter oss om ett år så blev han jätteförvånad. "Va? Ska ni gifta er?" Inte för att han inte blev glad, men han hade inte räknat med det eftersom så många nu för tiden "bara" förlovar sig. :D Så det är säkert därför folk inte reagerar så mycket!

• Lillamig

Det dar beror nog valdigt mkt pa ens bekantskapskrets, alla vara vanner belv valdigt glada och forutsatte att vi skulle gifta oss. Alla tyckte verkligen att det var en jattegrej, bjod ut oss pa champagne, jag fick grattis SMS fran hans kompisar som ville gratta personligen, arbetskamraterna skrek i falsett nar jag visade ringen... Tror att det mkt beror pa att dina vanner ar singlar och att de kanske inte forstar att ni verkligen ska gifta er men jag tycker nog att det ar daligt att inte gratulera, det ar ju ren hovlighet. Dalig stil.

• mallenalle

Jätte trist verkligen när det blir så. Det ligger ju mycket i vad dom andra säger här.
    Om det våre mina vänner skulle jag nog prata med dom som stod mig närmast,och berätta hur jag upplevde deras reaktion.

Grattis till förlovningen iaf !!! :)

• saralotta

Tack för era snälla kommentarer, nu känns det faktiskt lite bättre!

Igår berättade jag för en kompis till (hon har just blivit dumpad av sin kille och är jätteledsen så jag har dragit mig lite för att berätta för henne), hon blev jätteglad för min skull! Det värmde! :)

Svar på tråden Trist...