• kokostoppen

Spela ringen roll vilken hand

Det spelar väl ingen roll igentligen vilken hand man har ringen på.. min blivande kommer från chile så vi ville ha den på höger men det funkar väl det också?

• Svar på tråden Spela ringen roll vilken hand
  • lillprinsessan

Är det tradition att göra så där? I sådana fall tycker jag att det vore lite häftigt!

• rocketqueen

Nä, det spelar förstås ingen roll.

• Cicki82

I Norge har man oxå på höger hand. Och i Danmark har man på höger först men byter till vänster sen om jag minns rätt.

• PennyJenny

Du är ju inte mindre gift för att du har ringen på högerhanden. ;) Det som känns rätt är rätt typ.

• A:s wife

vad jag har förstått så är det väldigt vanligt i de flesta länder att man har ringen på höger, Sverige är ganska ensamma om vänster, även om det finns fler som har det.

• Trettondagsafton

I Tyskland har katoliker ringen på höger hand och protestanter på vänster. Kanske finns det något liknande skäl till att personer från Chile och en del andra länder gör likadant. Vill man att folk ska se att man är gift/förlovad - och det vill man ju kan det dock vara smart att ha en traditionell slät ring så att alla förstår vad det handlar om!

• AnnaElefant

Hej,
    I SydAmerika har man sin vigselring på høger hand och byter till vænster nær ens maka eller make dør.

Fick kondelanser och blommor sist jag var i Argentina før att jag var så ung OCH ænka...

/AKA

• Trettondagsafton

Har också hört att vissa änkor väljer att bära två vigselringar dvs både sin egen och den avlidne makens. En bekant till mig som var nygift och förlovad vid 22 års ålder fick också frågor när hon pluggade utomlands eftersom hon var en sådan ung änka...

• laxpate

trettondagsafton

jag är halvtyska o vi är protestanter men i vår familj o även vänner till oss i tyskland har den på höger....så i tyskland har väl alla den ¨på höger? Oavsett om man är katolik eler protestant?

• Cicki82

Min m2b är tysk och de flesta där har på höger hand. Har dock aldrig hört det där om att katoliker har på vänster och protestanter har på höger. :)

• katjuzha

Mina fingrar är konstiga.Ringen passar perfect på den högra handen, men på samma fingret, på den vänstra handen, är ringen för stor :S.

• Bruden blå

själv kommer jag flytta över min förlovningsring till höger hand och bära vigselringen på vänster hand. man gör precis som man själv vill. seden är lite olika beroende på land och tro. men man är ju precis lika mycket gift oavsett vart man bär ringen.

• Maggies

katjuzha: Det är ofta så att fingrarna på vänster hand är mindre än de på höger hand, så inget konstigt med dina fingrar.

• Bruden blå

katjuzha

det är precis samma för mig. man har inte lika stora fingrar på båda sidorna, vanligen är det samma med fötterna. mäter man så kan det lätt skilja upp till en cm utan att det är något konstigt.

• LaNovia

Min blivande är också från Chile.. vi har de nu på högerhand men vi byter till vänster när vi gifter oss..så gör alla som jag känner där :D

• M.O:s älskling

men brukar man inte säga att den sitter på vänstra handen för att det är närmast till hjärtat? så där lite romantiskt...

Jättemånga som kommer in till mig å handlar har stooooora underbara ringar på högerhanden så jag funderade oxå på vad de hade för sig, om det var nån sed här eller?

• Kaffemoster

I USA har man ringen/ringarna på vänster .. så Sverige är inte helt ensamma ..

Svar på tråden Spela ringen roll vilken hand