• Majbrud

Hur hålla handen? :-)

Hejsan!

Hur ska ni gå/hur gick ni uppför altargången i kyrkan? På alla bröllop jag har varit på, har bruden och brudgummen gått armkrok...

Men är det inte finare att hålla varandra i händerna ungefär i axelhöjd? Är det någon som har någon bild på det, så att man ser exakt hur de håller i?

Man vill ju att det ska se snyggt ut... Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Hur hålla handen? :-)
  • Cecilia 29/6-02

Armkrok har jag aldrig sett.

Vår präst sa att vi skulle provhålla innan, låg handfattning eller hög handfattning (som du skrev om). I hög handfattning lägger du bara din hand lite elegant i hans. Han för dig fram så att säga.

Vi höll låg då det kändes mer "vi", vi höll dessutom på vårt lilla speciella vis. Vi virar alltid lillfingrarna om varandra när vi går på stan och liknande. Självklart sa min man skulle vi hålla så in i kyrkan också.

• asiva

Vi går nog in hand i hand som på en vanlig promenad med fingrarna ihopflätade som vi brukar göra, det känns naturligast för oss.

• Ullis67

Vi hade hög handfattning när vi gick in i kyrka till pampig musik och ut gick vi "bara" hand i hand...enkelt och avslappat!

• f.d. Svart brud

Hand i hand som vi brukar. Inga krusiduller. Det var skönt.

• Citronella

Vi höll varandra i handen i höfthöjd och stod sedan så under hela vigseln.

• vintrigbrud

Prästen sa till oss att hålla varandra i handen på samma sätt som vi brukar göra annars så det gjorde vi - och det kändes helt rätt! Krusiduller som hög handfattning e.dyl. hade inte funkat för oss.

• Annki

Vi kommer att hålla som vi brukar, fast förmodligen hårdare.....och svettigare...

• Gun

Jag höll honom på armen. Dvs nån slags armkrok. Hög handhållning kändes lite fånigt för oss, och att "bara" hålla handen kändes inte heller rätt. Man får prova sig fram tills det känns bra!

• Lillan

Vår präst tyckte att vi skulle hålla hög handfattning då det är mannen som för kvinnan till altaret. För oss kändes det naturligt att göra det oxå. Det ser elegant ut! När vi gick ut höll vi däremot varandra i handen som vanligt.

• Charlottsky

Jag blir inte förd någonstans utan går dit jag själv väljer så vi höll varandra i handen som vi brukar när vi går tillsammans. Något annat hade bara känts fånigt för oss...

• annelie

Vi tänker nog göra som så att jag går ensam,då min blivande inte kommer att få se mig innan vigseln.Jag tänker nog inte ens bli överlämnad av min far.Tycker det verkar så gammaldags.Någon som gör likadant,vad tycker ni?

• Majbrud

Tack för alla svar! Och tack Anna för bilden!

Svar på tråden Hur hålla handen? :-)