• tvillingmor

Hängbukssvin

Jag har genomgått två graviditeter. Kejsarsnitt båda gångerna. Ena gången ett sjukt barn som efter ett par timmar dog . Och efter 12 mån kejsarsnitt igen, men med två fullt friska yrväder. Men nu är barnen 2,5 år och jag är nu väldigt olycklig för min mage. Den hänger bara. Och ju mer jag går ner i vikt, desto mer hänger det. Är det någon som jag som känner likadant. Jag vill inte visa mig naken för min blivande, vill inte bada på sommaren eller inte heller på badhus. Inga byxor eller kjolar sitter bra. Måste alltid ha maxitrosa och de vet ju alla hur sexiga de är...Känner mig bara så fuuul!

• Svar på tråden Hängbukssvin
  • ladymarmelade

Är det generellt så att man får en liten hängmage efter ett snitt? Jag har också en liten "påse" som hänger... Precis ovanför ärret. Men trodde att det var mest pga att jag är lite mullig :)

• Lillamig

Har du forsokt trana upp magen? Bukmusklerna har ju blivit avskurna, sa du maste trana upp dem igen! En av mina kollegor som ocksa gjort tva kejsarsnitt klagade dels pa magens form och pa att hon hade valdigt ont i ryggen, tills hon gick till en PT ett par ganger som la upp ett bra traningsprogram - 2 manader senare sa hon att hon verkligen markte skillnaden.

Mitt tips - ner pa golvet och gor situps varje morgon tills du storknar!

• tvillingmor

Jo, tack...jag har försökt med di där situpsen. Men jag har överflödig hud, så de hjälper inte...

• Mirranda

Jag vet inte vad jag ska skriva, jag bara kände med dig så mycket.. Fy vad tråkigt det är att känna så...
    Det kan inte vara nåt med strumpbyxor med gördel i? Eller en stenhård korsett?
    Men jag antar att du utforskat allt sådant redan? Är det huden som hänger eller är du lite tjock där? :)

• demilo

Jag har samma problem. Har själv varit gravid två gånger, med två års mellanrum. Efter dessa har jag gått ned 30kg, så det fanns en hel del skinn. Min "påse" har minskat och fortsätter att minska ju längre tid det går med regelbunden träning, har hållt på i 2år. Förmodligen får jag aldrig riktigt platt mage och det gör mig inget. Men det får inte mig att sluta kämpa :)Nu har jag inte sett dig, men såhär har det varit för mig.

• pickolina

Det finns ju lösningar. Tex kirurgi. Antingen privat eller genom den allmänna sjukvården.

• lotta49

Jag tycker att du ska prata med den allmänna sjukvården om du i princip testat allt annat. Där kan man få bra hjälp och möjligheten till en operation om inga andra möjligheter finns.

Du kan också få bara en bedömning där om "hänget" verkligen går att träna bort eller om man behöver rätta till det på kirurgisk väg.

• tvillingmor

Tack, så mycket för alla fina svar. Jag har varit i kontakt med sjukvård och de skicka vidare mig till en kurator. Det gör ju inte mig bättre. Jag blev så arg...

• pickolina

tvillingmor - Om du inte godkänns för op via landstinget så är det ju tyvärr bara ett alternativ kvar, att gå till en privat plastikkirurg. Fast jag tycker nog att du ska prova via landstinget igen. Dom ska nämligen skicka dig vidare till en kirurg, som kan bedöma ditt enskilda fall.

• pickolina

tvillingmor - Men du får inte glömma att verkligen visa öppet hur detta får dig att må. Annars kommer dom inte att bry sig om dig. Tyvärr..

• Swing

tvillingmor: Jag har hört om kvinnor som efter kuratorssamtal fått plastikoperationer på landstingets bekostnad, så det behöver inte vara något negativt!!
    En väninnas väninna tjatade för ett antal år sedan till sig koksaltimplantat eftersom hon påstod att hon led så psykiskt av sina små bröst. Hon var dessutom tydligen skötare på psyket, så hon visste väl hur hon skulle göra....

• oneheart

jag är oxå op i buken dock inte kejstarsnitt o det är många ggr så att man får en liten hängmage pga att de skär sönder den raka bukmuskeln.. jag vet inte, det är ju förstås inte så kul,, men i detta läge kanske det bara är att gilla läget ;) du är iaf inte ensam om att se ut så..så det är nog bara en komplikation t bukoperationen...:( inte mkt att göra åt..

• Jengirl

Swing

Ja det lät ju smart att tjata sig till en op, för att man inte har råd själv. Ja det kan vi skattebetalare betala visst visst. Dom som verkligen mår dåligt ska ha den chansen att kunna få det påkostat av landstinget, men inte dom som bara inte har råd... tycker det är ruttet och det förstör för dom andra som verkligen behöver det. För ett antal år sedan gick det att få en plastikop påkostat av landstinget om man hade psykiska och fysiska besvär, men idag är det nästintill obefintligt att få den hjälpen p g a av den försämrade ekonomin!

• pickolina

Jengirl - Absolut inte.. Det är fortfarande många, många som får den hjälpen via landstinget. Utan att lägga mig i debatten om "rätt eller fel"... :)

• Bamm

Hej jag vet hur du känner , gjorde själv ett snitt för 4a år sen, och magen passar inte riktigt in till resten av kroppen...

Svar på tråden Hängbukssvin