• esposa

champange >< vitt mousserande?

Jag och min sambo tycker inte att det är så viktigt att ha riktig champange att skåla i (har nog inte ens druckit det någon gång) och hade därför tänkt ha vitt mousserande vin istället. När jag nämnde detta för en väninna blev hon helt bestört. Nej, det var kanske att ta i men hon blev mycket förvånad i alla fall och jag kände mig plötsligt jätte snål. Så nu undrar jag - hur ska ni andra göra? Är det värt att lägga de extra pengarna på att få champange? Är det så mycket godare?

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden champange >< vitt mousserande?
  • esposa

bröllopsängeln - jag gillar verkligen din inställning!! ni verkar se till att ni får det ni vill ha på er dag och har inställningen att gästerna ska vara glada för det som bjuds (och det kommer de säkerligen vara) Smart av er tycker jag!!

• Emma-Klara

Jag gillar att lyxa till det med riktig champange! Därmed inte sagt att man inte kan bjuda på mousserande vin istället. Med många gäster kan det nog kosta mer än det smakar.

Sedan är det ju skillnad på olika mousserande viner också... Champange är ju ett mousserande vin tillverkat enligt champangemetoden i distriktet Champange i Frankrike. Det finns mousserande viner tillverkade i andra länder, men enligt chamangemetoden. Och då finns det ju inget som säger att de inte skulle vara minst lika bra... Jag tror nog att man kan få betala för namnet ibland. Men när man läser på lite om champangemetoden så förstår man i och för sig att det är ett dyrt sätt att framställa vin...

Jag skulle vilja rekommendera en titt på DN:s vinsida:

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=599784

• Emma-Klara

Oj, postade innan jag var klar. Det jag ville säga var att på länken jag skickade ovan rekommenderas både champange och andra mousserande viner i olika prisklasser. Det kan vara värt att kolla runt lite hos några olika vinrecensenter. Man kan få betala lika mycket för väldigt olika kvalité!

Själv korkade jag upp en Tattinger Brut Reserve (nr 7422) igår för att fira min sambos civilingenjörsexamen. Den var den bästa champangen jag provat! Väääldigt god!

• två_av_oss_och_det_är_vi

Jag hade tänkt mig att ha mousserande vin för att de flesta tycker att det smakar godare.Jag har inte heller smakat champagne (tror jag). Tycker inte att någon annan ska lägga sig i hur man vill ha det.
    Det är så mycket annat man ska lägga pengar på så varför inte "snåla" nånstans?

• Jojo77

Vi ska också ha mousserande vin. Tycker det smakar mycket godare! Asti martini är jättegod tycker jag!

• Anna_Sol

Jag gillar inte champange, så vi kommer inte ha det som bröllops skål när i gifter oss.

Så här känner jag, om ni vill skåla i coca cola ska du få göra det och ingen ska öht bry sig det minsta. Detta är er dag och med andra ord era val.

• kackelmaja

Asch eftersom ni sjalva inte bryr er sa kan jag forsta att man inte vill lagga en massa extra pengar pa champagne. Akesson har jattebilligt mousserande som smakar gott, lagom torrt och bubbligt! :)

• Skidbrud (gift)

Jag älskar riktig champange men vi hade Cava på vårt bröllop.
    Det är ju inte alla som gillar riktig champange och det är inte många som kan känna skillnaden. Så varför lägga ner en massa extra pengar på det då??? Jag tycker du ska köra med mousserande!

• N&N

Tack Ave Maria för tipsen!

Igår testade vi:
    nr 7649 Chapel Hill Ungern Flaska 750 ml 55.00

och den var så himla god, då den blir det antagligen på vårt bröllop.

• Petra74

Jag tycker det är godare med mouserande vin, asti martini är min favortit. Gillar inte champagne så jag skulle inte ha lagt pengar på det

• Ting

Vi kommer att ha vitt mousserande "Törley" från ungern. Man skall tänka på att inte ta något sött till brudskålen.

• Soofia

Hej esposa...

Vi kommer att ha champagne...Jag är franyska så det skulle kännas lite konstigt för mig att bjuda på moussserande vin, och eftersom vi har råd att bjuda på the real thing...

Men jag tycker att ni ska få göra som ni vill, det är ju inte up tille ra gäster att bestämma...
    Förstår helt o hållet att vissa tycker att det för dyrt.

Men smakmässigt är det ju inte samma sak med mousserande (fast vissa tycker jag bättre om mousserande än om champagne, så man får väl ta det man tycker bäst om! Upp till var och en...)

Testade för inte inte så länge sedan en annan champagne (Nicolas Feuillate Blanc de Blancs) det var en av de bästa jag har smakat... (annars brukar jag tycka om rosé chanpagne också)

Om du inte vet vilken mousserande köa, rekommenderar jag dig att gå på tasteline eller SVd hemsida, där brukar vinexperter ge tips o råd.

Mvh,

• Lady o Lufsen

Skillnaden mellan champagne och mousserande är stor

Om det är en ekonomisk fråga så tycker jag att ni ska skåla i äkta champagne och låta gästerna skåla i mousserande.

Svar på tråden champange >< vitt mousserande?