• surfsurf

Ska hon veta innan??

Har en fundering kring förloving. Har inte så många vänner som förlovat sig så jag fr´ågar den erfarna skaran här.

1. Brukar båda veta om att det ska bli förlovning, man läser om en del som bestämmer att då och där ska vi förlova oss. Är inte tanken att det ska vara den ena som överaskar den andre?

2. Om jag överaskar tjejen, ska jag då ha köpt ringar i förväg eller ska man ha en provisorisk ring för att sedan titta på riktiga tillsammans, det är trots allt så att hon har koll på vad hon tycker är fint och jag har ingen direkt bra smak vad det gäller smycken. Vill inte köpa nåt som hon tycker känns halvfint.

Svara gärna snabbt då jag planerar att fria på en resa ganska snart

• Svar på tråden Ska hon veta innan??
  • WomanOnTop

Vad trevligt med en kille här! Jag blev överraskad o jag hade inte en aning! jag älskar överraskningar och om din tjej är en romantiker, då ska du definitivt planera i smyg. Min m2b hade köpt silverringar som vi senare bytte ut till några vi ville ha. Lycka till!

• Pumpkin

1. Det är helt olika! En del bestämmer gemensamt medans vissa, som min pojkvän, överraskar den andre. Personligen tycker jag att det senare är mer romantiskt

2. Har ni inte provat ringar tidigare så du vet vilken storlek och smak hon har, skulle jag råda dig till att använda dig av en provisorisk ring (eller ingen alls) att fria med och sen kan ni tillsammans gå och titta ut ringar

• V&L

min blivande firade till mig efter 12 år utan att jag visste något och det är så jag tycker det ska vara. alla är visserligen olika, men jag tycker helt klart att en överraskning är bäst! betr. ring så LÅNA en. Hon vill säkert vara med och bestämma!

LYCKA TILL!!!

• anne på grönkulla

En del gillar tanken på överraskningsfrieriet. Jag gör inte det - tycker att det är ett såpass stort gemensamt steg i livet att man ska ha haft en chans att prata ihop sig om vad det innebär för ens gemensamma framtid. Om du vet att din tjej skulle gilla det och ni har pratat om vad det ska betyda för just er så är det väl en sak. annars tycker jag du kan fundera på om hon skulle gilla tanken på att du bestämt en så stor grej och överraskar henne med det.

Om hon har bestämd smak i smycken så tycker jag att en provisorisk ring sen är en bättre ide, det är faktiskt himla mysigt att välja tillsammans också!

• 2007 augusti

kul med en kille som frågar..

jag hade ingen aning och tyckte också det var jätteroligt. jag säger som 'womanontop', om din flickvän är en romantiker så kommer hon att bli glad över en överraskning. min blivande hade köpt våra ringar som vi kommer at ha. han hade lagt ner mycket omtanke på det och faktiskt utgått ifrån den ring han trodde jag skulle vilja ha som vigselring. och även om förlovningsringen inte var exakt så som jag 'alltid föreställt mig' så måste jag säga att det var den vackraste ring jag någonsin sett när jag fick den. bara för att jag visste vilken omtanke han lagt ner på den. lycke till!!

•  Miss Cee

Tja, alltså, någon måste ju vara den som först nämner ordet förlovning/bröllop, även om man "pratar ihop sig" om det. Någon måste ta initiativet, även om det sker mer med konversation än med ett klassiskt frieri.

Så jag håller på ett överraskningsfrieri, fast ett privat sådant, inte inför massor av folk...

Vad det gäller ringar så är ju svensk sed att man växlar ringar vid förlovningen och så betalar varandras. Dessutom tror jag att många vill vara med och välja sin egen ring, så jag håller på att du friar utan ringar. Om du absolut måste ha en ring så ta med en provisorisk.

Man måste inte ha en ring när man friar...;)

• 2007 augusti

du kan förresten också ta ngn av hennes ringar hon har ibland och använda den för att prova ut storlek.

om du inte låter den ingraveras så kan ni säkert alltid byta storlek om det är en seriering. min var alldeles för stor men vi bytte bara ut den. men min är förstår väldigt enkel så det var inget problem.

• mixed

Oj, vad spänannde!
    Låter jättetrevligt med en överraskning tycker jag med!
    Min nuvarande fästman överraskade mig med att fråga om vi skulle förlova oss (ett -"halvt" frieri) och sen såg vi ut ringar tillsammans. HAn försökte nog ordna en ring innan tror jag, men ändrade sig och det var tur..! Är din tjej bestämd med smaken och så så låt henne vara med att välja, ta en provisorisk ring, det är ändå något man ska bära resten av livet och då är det trevligt att man får den man verkligen tycker om!
    vi är väl lite knepiga där många tjejer ;) vi vill bli överraskade men klarar inte av att vissa saker(som en ring) inte blir exakt som vi tänkt oss!
    Tror många tjejer uppskattar överraskningsfrieri!
    Lycka till!

• bride2be!!!

1. Det är som andra säger väldigt olika. Själv är jag en liten romantiker och tycker mannen ska fria

2. Då min m2b friande till mig visste jag inget och uppskattade det väldigt! Det är det som känns rätt tycker jag. Han hade pratat med "alla" andra om att han hade tänkt fria, även frågat min pappa om lov. Han valde ring tillsammans med sin kusin bara för att ha nåt att fria med. Sen gick vi ut tillsammans o såg ut dom ringarna vi tyckte va finast och passade oss. Tror nog det är det bästa i fall man köper en ring hon inte vill ha på sig hela livet, men kanske inte vågar säga till i fall hon sårar sin fästman....

Det va bara lite tankar från mig. Alla är ju olika, men jag tycker du ska ge henne en överraskning o fria utan att hon vet. Tror tjejer tycker det är mest romantiskt

• 2007 augusti

vet du vad du skulle kunna göra... om du vill överraska men inte vågar dig på ringen.

du kan ju alltid ge henne ngt annat än en ring men som hon alltid kan ha kvar och kan bära ibland som ett minne. Jag skulle strunta i den provisoriska ringen som ändå kostar lite pengar och hellre lägga pengarna på ngt annat litet smycke som du tror att hon skulle tycka om och som blir ett minne av ditt frieri men som inte är en meningslös provisorisk ring som ska ersättas. kanske ett enkelt armband hon kan använda eller ett halssmycke. ett minne helt enkelt, ett minne som inte ska bytas ut.

Svar på tråden Ska hon veta innan??