• honungshy och kanelfräknar

Varför har jag inte kommit på detta tidigare???

Jag har som säkert så många andra här alltid varit på jakt efter de perfekta hudvårdsprodukterna. Har egentligen inga större problem med huden, har haft lite pormaskar här och där och kanske några kvisslor. Hur läget än är vill ju alla till det bättre! Har testat mycket. Nu senast var jag inne på Dermanord. Det fungerade ett tag, men gav mig tillslut allergi. Detta är inget nytt för mig. Vissa produkter fungerar till en början men håller inte i längden. Andra fungerar inte alls...

Efter misstaget med Dermanord kände jag mig så otroligt less på allt detta letande!!! Allt sökande efter de perfekta produkterna. Alla pengar som försvann. Jag tänkte, nu ligger jag lågt ett tag och funderar över vad jag ska göra. Under denna "ligga lågt" period använde jag inte smink. Jag satt mycket hemma i mysbyxor och pluggade, kände att jag inte behövde snygga till mig så mycket. Jag tvättade därför enbart ansiktet med vatten på kvällen. Kände jag mig lite stram smörjde jag lite med Nivea Soft som jag annars använder till kroppen. Dagarna gick och blev till veckor. Jag började reagera över att min hy hade blivit SÅ FIN. Så slät och inga kvisslor eller stora pormaskar. Var är detta?? Så har jag också fortsatt. Använder jag smink tvättar jag bort det endast med lite Nivea rengöringsmjölk och endast där det behövs, alltså över ögonen vid maskara. Annars är det bara vatten som gäller. Vatten och lite Nivea Soft. På morgonen tvättar jag inte alls ansiktet längre. Sköljer bara ögonen lite med vatten. F

örstår att detta låter helt konstigt men jag tror att min hy verkligen mådde bra av att jag slutade med att hålla på med den så mycket. Att jag slutade med alla ansiktsvatten, punktbehandlingar, peelingar och gud vet allt. Överansrängning var nog det rätta ordet! Jag är så himla glad över min nya hy att jag skulle vilja ta hela världen i min famn! Vill så gärna dela med mig av mina erfarenheter!

• Svar på tråden Varför har jag inte kommit på detta tidigare???
  • pickolina

HLS - All vuxenakne beror väl på hormoner?! Jag har problem med huden när jag inte äter p-piller och visst kan man förbättra eller försämra problemen med div produkter. Svårt att tipsa, alla tycker ju så olika. Dermalogica tex är ju kända för att hjälpa folk med problem hy, så som akne osv... För mig hade dom motsatt effekt. Efter mycket testande så har jag kommit fram till att essex är det som fungerar bäst för mig. Tyvärr säger ju inte det att det skulle vara samma för dig. Men många rekommenderar essex och den är ju inte dyr så det kan ju vara värt att prova... :)

• jenny_nenne

jag har i hela mitt liv kört med vanlig mjukgörade tvål typ dove och vatten. Aldrig något annat än det. Ldb lotion efteråt. Har inte haft problem med min hy nån gång. Men det kanske jag inte hade haft ändå...jag tror man använder för mycket skit och värre blir det bara. Men det är ju oxå min åsikt.

• pickolina

jenny_nenne - Det tror jag oxå! Folk man känner som inte bryr sig har ju oftast finast hy och dom som håller på som f-n har oftast sämst hy... Det är min uppfattning om min omgivning i alla fall.

• HLS

pickolina

tack för tips! jag hoppas att hormonerna ska stabilisera sig på en lägre aknenivå om ett par månader. annars är det väl bara att vänja sig...

köpte en concealer i ren desperation igår eftersom jag skulle hålla föreläsning idag, men använde den aldrig. såååååå fånigt att få dåligt självförtroende för lite finnar :)

• jocelyn

Jag gillar också Nivea soft...men inte i ansiktet! När jag var yngre så tålde huden mer "processer" i form av starka produkter, nu är den mer kinkig.

Just det här med att överanstränga huden i kampen mot akne eller liknande är ju vanligt, även att försöka "förebygga" alla eventuellt kommande problem genom starka aktiva krämer eller AHA-syra...

Jag är helnöjd med mina enkla hudvårdsrutiner; att ha en mild rengöring, en kräm som min hud tycker om och så en scrub att djuprengöra med emellanåt. Man måste inte krångla till det så värst.

Sedan kan man väl tvista länge om huruvida smink gör hyn sämre, jag tycker att foundation och framförallt puder gör att jag får dålig hy, så jag undviker det helst helt.

Rengöringen har varit samma produkt nu i 10 år för min del; Nivea water cleansing gel. Det spelar ingen roll hur många andra märken jag provar, jag återgår ändå till den här superprodukten som kostar en 50-lapp.

• pickolina

HLS - Förstår precis! Tyvärr! ;) :) Jag har under en längre period nu testat fram och tillbaka mellan olika produkter och och olika märken och har insett att produkterna verkligen gör skillnad, även om det egentligen är hormonerna som ligger till grunden för problemen.

• cricri

HSL: Visst kan du göra en del...att äta riktigt är första steget! Du behöver mycket fiber och det betyder att du ska sluta äta raffinerad socker och raffinerad (vit) mjöl så mycket du bara kan. Ersätt såna saker mot råsocker och fullkornsmjölprodukter. Ät mycket frukt och mycket grönsaker. Bästa medicinen är maten och det är det som hjälper kroppen med hormonsvämningar!

Ytterligare tips (citerar):

"För er som har en lättare acne är det enklaste sättet att använda någon form av produkt som innehåller C-vitamin. Rosen Serien har en superserie med endast C-vitamin. C-vitaminer ökar på hudens ämnesomsättning.

Det är bra att använda C-vitaminer på huden med en kräm, men man kan även inta det till maten.

Det finns tre typer av acne.. en som är lindrig, en mellanlindrig och en allvarlig typ av acne. Till de allvarligare typerna använder man sig av mediciner som (Roakutan) består av A-vitaminsyra... men Roakutan har tyvärr visat kunna ge svåra biverkningar så det är en uppvägning man måste göra.

Det bästa man kan göra för att inte ge acne en chans är att äta sund mat och att motionera... ju mer blodtillförsel kroppen och huden har desto mera kommer den att kunna läka på egen hand.

Att endast lägga ett extra salladsblad till maten är inte nog, laga istället en god sallad eller laga tre st olika sallader och ersätt fet och sockrig mat så småningom med det.

Annar är FIBRER det bästa för hyn... mår vår mage bra så mår huden också bra... det är bevisat sedan kinesernas kejsares tid...

Acne kan behandlas mycket bra med eteriska oljor. Eteriska oljor har anticeptisk förmåga, dvs dödar alla bakterier och det gäller att inte ge acnebakterierna en chans...På senaste har jag försökt med att lägga ett par droppar eterisk olja av tea tree olja i min foundation före jag aplicerar den, känns dom det funkar alltså! Min hy är himla fint nu förut hade jag massor med utslag...

Hoppas ni fick några tips

/Ohemul"

• HLS

pickolina
    och
    cricri

ut med sockret och in med nån snäll ansiktsprodukt alltså :)

vilka fina rådgivare ni är!

• pickolina

Eller så kan man äta hormoner och slippa hålla på med allt det där... :D

• cricri

...och bryta ned kroppen så småningom :D :D

Svar på tråden Varför har jag inte kommit på detta tidigare???