• honungshy och kanelfräknar

Varför har jag inte kommit på detta tidigare???

Jag har som säkert så många andra här alltid varit på jakt efter de perfekta hudvårdsprodukterna. Har egentligen inga större problem med huden, har haft lite pormaskar här och där och kanske några kvisslor. Hur läget än är vill ju alla till det bättre! Har testat mycket. Nu senast var jag inne på Dermanord. Det fungerade ett tag, men gav mig tillslut allergi. Detta är inget nytt för mig. Vissa produkter fungerar till en början men håller inte i längden. Andra fungerar inte alls...

Efter misstaget med Dermanord kände jag mig så otroligt less på allt detta letande!!! Allt sökande efter de perfekta produkterna. Alla pengar som försvann. Jag tänkte, nu ligger jag lågt ett tag och funderar över vad jag ska göra. Under denna "ligga lågt" period använde jag inte smink. Jag satt mycket hemma i mysbyxor och pluggade, kände att jag inte behövde snygga till mig så mycket. Jag tvättade därför enbart ansiktet med vatten på kvällen. Kände jag mig lite stram smörjde jag lite med Nivea Soft som jag annars använder till kroppen. Dagarna gick och blev till veckor. Jag började reagera över att min hy hade blivit SÅ FIN. Så slät och inga kvisslor eller stora pormaskar. Var är detta?? Så har jag också fortsatt. Använder jag smink tvättar jag bort det endast med lite Nivea rengöringsmjölk och endast där det behövs, alltså över ögonen vid maskara. Annars är det bara vatten som gäller. Vatten och lite Nivea Soft. På morgonen tvättar jag inte alls ansiktet längre. Sköljer bara ögonen lite med vatten. F

örstår att detta låter helt konstigt men jag tror att min hy verkligen mådde bra av att jag slutade med att hålla på med den så mycket. Att jag slutade med alla ansiktsvatten, punktbehandlingar, peelingar och gud vet allt. Överansrängning var nog det rätta ordet! Jag är så himla glad över min nya hy att jag skulle vilja ta hela världen i min famn! Vill så gärna dela med mig av mina erfarenheter!

• Svar på tråden Varför har jag inte kommit på detta tidigare???
  • InaHjärtarAdam

sådär gör jag också! funkar hur bra som helst:) och jag använder också bara nivea soft.

• Akira

va skönt för dej
    Själv så MÅSTE jag använda peeling, skulle inte klara mej utan den. har oxå pormaskar och lite kvisslor. men enligt mej själv så har jag lite ojämn hudfärg i ansiktet, men blivit mycker bättre då jag använder decloré ansiktscreme och peeling. det gjorde underverk. och som du säger inte använda smink så mycket, då blir min hud förstörd direkt.

• Fru Cinderella

Själv använder jag inget sånt där heller.. *duckar för eventuella flygande objekt när jag säger det här men..* Sköjer bort smink med mild tvål och smörjer in ansiktet två gånger om dagen.. that's it.. min hy mår tipptopp.. men tror det kan vara lite olika från person till person med..

• fridapida

Jag önskar att det skulle funka för mig, men jag sminkar mig för mycket... Jag vet... det förstör min hud, men jag gillar att sminka mig. Skulle inte få rent huden med vatten. Men jag förstår din lycka
    Själv är jag en "sucker" för lyxiga krämer o söta burkar!

• Akira

ja man har ju provat med vanlig *tvål* och vatten och sen smörja in sej med vanlig lotion men min hud blir jätte torr. önska att det funkade för mej oxå. Blir billigare

• beach

Jag har små finnar och "skit" både i ansiktet och på ryggen samtidigt som jag är supertorr. Spelar ingen roll vad jag använder för produkter, de dyker upp förr eller senare. MEN NU har jag börjat använda "Propyless" som man kan köpa receptfritt på apoteket. Och VILKEN SKILLNAD!! JAg är superlen i ansiktet och kvisslorna har försvunnit!!!
    Jag brukar rekomendera denna kräm till patienter som får problem med hyn, men har ALDRIG tänkt att jag själv ska testa...

• kissekatt

Jag säger bara ESSEX lotion! Har samma erfarenheter, ju mer jag håller på med min hud desto sämre blir det. Nu tvättar jag med dermalogicas special cleansing gel på kvällen och smörjer in mig m Essex. På morgonen sköljer jag bara m lite ljummet vatten och tar Essex. Jag använder smink så gott som varje dag men det funkar utan problem. Lite ögonkräm vore kanske bra men jag har inte hittat ngn än.

• cricri

Känner precis likadant, fast när jag hade upptäckt biokosmetika :) Äntligen nåt som huden mår bra av just för att de är gjorda med sunda ingredienserna.

Tvål ska man inte använda på hyn, fast det är klart att det finns produkter där ute som kan vara ännun värre än tvål just för att de inte innnehåller det de borde...Sedan jag upptäckte Angels On Bare Skin rengöringen från Lush vill jag inte tvätta mig med nåt annat...den är rent sagt ljuvig :D Förutom när jag vill tvätta bort sminket!...Då använder jag rengöringskrämet från Rosen Serien. Rosen Seriens ansiktskräm och ögöngelén har blivit mina favoriter. Principien bakom sån hudvård är enkel egentligen. Man ska bara ge huden nåt den kan verkligen nära sig av, och den kan bara ta till sig näring om man använder bara vegetabilisk olja och hoppar över skumma ingredienser.

www.rosenserien.se
    www.lush.se

• pickolina

Håller med, enkelheten är underskattad!

Säger även som "kissekatt" -ESSEX lotion!!! :D

• Rugbytjej

Vilken kräm bör man använda om man har problemhy, Essex eller Propyless? Någon som vet vilken som är bäst för det ändamålet?

Jag har problemhy, dvs. ganska fet hy med akne (finnar och pormaskar) och ingenting hjälper, jag blir bara ruinerad. Tänkte EVENTUELLT våga mig på att testa att tvätta med vatten och något milt rengöringsgrej och smörja in med essex eller propyless (som jag ofta hört gott om) och se hur det går. Är trött på svindyra produkter som ändå inte funkar. Är så ledsen...

Svar på tråden Varför har jag inte kommit på detta tidigare???