• brun ögd

Hur petig får man vara?

Sitter på jobbet med en kollega som är tok förkyld och har feber. Hur kräsen får man vara, men jag vill verkligen inte bli sjuk just nu? Jag har försök vara lite diskret och frågat om han inte borde gå hem och vila upp sig. Men han känner inte för att gå hemma. Jag däremot känner inte för att jobba om jag ska bli sjuk på kuppen. Ska man sitta tyst och vänta ut det hela eller ska jag själv sjukanmäla mig... jag känner redan hur huvudet börjar kännas tungt.

• Svar på tråden Hur petig får man vara?
  • pickolina

Personligen tycker jag inte att man kan/ska sjukanmäla sig i förebyggande syfte.

Ingen har väl lust att bli sjuk men blir man det så blir man, vad ska man göra -sjukanmäla sig varje gång någon på arbetsplatsen är lite krasslig och undvika nära och kära så fort dom är lite krassliga? Då lär du få leva ett ensamt liv och lär inte vara så poppis på jobbet i framtiden.

Om du tycker som du gör så förstår jag inte varför du inte säger det rakt ut till din kollega.. Men om han väljer att stanna oavsett så kan du ju inte göra så mycket.. That´s life!

• pickolina

Fast jag förstår ändå din irritation och oro.. Jag har själv väldigt dåligt immunförsvar och är inte den som är överlycklig när folk medvetet kommer till jobbet sjuka osv... Men man kan ju tyvärr inte förbjuda sådant eller undvika sjuka hela livet... Det är bara att acceptera läget och hoppas att du klarar dig.

• jocelyn

Men säg åt din arbetsledare/chef el dylikt att din kollega är "sjuknärvarande". Han är ju en smittorisk och tar ingen hänsyn till andra! Att gå till arbetet med smittsamma sjukdomar gör ju bara att resten av kollegorna drabbas.

Tycler inte du ska sjukskriva dig själv pga detta, ta istället tag i problemet ordentligt!

• brun ögd

jo, jag vet att det är väldigt petigt. Men som sagt mitt imunförsvar är inte det bästa och det är iof inte hans problem, Men det känns dumt för om vi nu båda blir sjuka så blir det svårt att ersätta oss.. nåväl.

• Buslinna

Det är som sagt sjuknärvaro och din chef lär inte gilla att en anställd riskerar att smitta andra och därmed ge större frånvaro.

• pickolina

Som sagt, ta tag i det ordentligt. Prata med vederbörande och kanske ev. även närmaste chef.

Utöver det kan du ju bara hoppas på att du inte blir sjuk.. Min mamma tycker att esperitox fungerar väldigt bra i förebyggande syfte när man har lite känningar..

Försök att inte oroa dig så mycket, oro försvagar immunförsvaret ännu mer. Var noga med att sköta om dig själv helt enkelt och håll tummarna. Så mycket mer kan man ju inte göra... Sjuka människor träffar man ju på överallt i sin vardag.

• vixen not a tramp

Håller med jocelyn!

• Milou27

Helt otroligt egoistiskt med människor som går sjuka till jobbet! En kollega gick till jobbet här om dagen och berättade att hon legat och spytt hela natten. Alla blev väldigt upprörda och då försvarade hon sig med att hon inte har råd att vara hemma!!! Visst, men det har kanske inte vi andra heller! Men vi gick till chefen som fick ta tag i det hela. Är man sjuk ska man vara hemma!

• Fru Studstjej

Milou27, jo...har man spytt en hel natt så smittar man förmodligen. Inte så smart att berätta det för sina kollegor, om man ändå hade envisats med att gå till jobbet. Men samtidigt sympatiserar jag väldigt starkt med de som inte har råd att vara sjuka. Jag vet hur det är att vrida och vända på varenda öre man har. Att bli sjuk är en sådan ångest. Man vet inte om man kommer ha tillräckligt med pengar för mat nästkommande månad på grund av sådana oförutsedda händelser. Hmm...så jag känner mig väldigt kluven rörand detta.

Den svenska mentaliteten är ju som sådan att man ska gå till jobbet när man är lite sjuk. När man däremot inte har krafter alls, då har man en ursäkt att vara hemma. Så har det iallafal varit på varenda jobb jag har haft hittills. Detta på grund av att om min kollegor är sjuka så måste jag dra deras lass. Det kan skapa en massa irritation. Vad hemskt egentligen!!

Svar på tråden Hur petig får man vara?