• Thezz

Chania- Kreta

Vi ska åka till Chania, där vi även förlovar oss.
    Kan ni nga mysiga restauranger eller ställen att åka till?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Chania- Kreta
  • okt2006

Jag var till Kreta i osmras, dock inte till Chania. Mitt tips är att hyra bil eller skoter och åka till nåt mindre ställa, antingen upp i bergen eller längs kusten. Mysigt att komma bort från de största turiststråken. Kanske på stranden i solnedgången... Oh så romantiskt!

• Thezz

Gjorde ni det, hyrde scooter el bil?
    Längtar jättemycket...

• okt2006

Mina föräldrar bjöd oss syskon med respektive på semester och en dag hyrde vi en minibuss och åkte runt lite. Det var min pappa som körde och det var jättemysigt. Det finns nog många fina småställen att stanna på.

• ceowyn

Kommer inte ihåg vad restaurangen heter.... Den ligger i Agia Marina - gatan som går parallellt med "huvudgatan" (på samma gata som hotellet Stefan Village). Ägs av en grekisk familj där svärdottern är svensk. Underbar mat, härlig miljö och ett husets röda vin som är "2 die 4".
    Kan VARMT rekommenderas.

• Mrs Rothchild

Ah det finns ju manga fina matstallen i Chania, men mer idylliska och "grekiska" om du aker utat mot Kalamaki och det hallet. Fortsatter ju 3 kil till fran Chania och forbi Kalamaki (buss gar 4 ggr timmen) och gar av vid nasta lilla by sa finns dar en otroligt vacker restaurang uppe pa bergen dar ni kan se solen ga ned och ata underbart god mat i en miljo som paminner om ett grekiskt palats.

• Daia Gräddnos

Jag har varit i Chania, bodde dock i en mindre landsby mot Kalamaki. Dessa delar av Kreta är mycket turistifiserad, men då fins ju massa erbjudande i boende, restauranter, biluhyrning etc. Jag skulle som Mrs Rothchild rekommandera att åka mot Kalamaki, vi syklade dit (!), det är också myket mer genuint å se av landsbyer upp mot bergen. Men visst är det mysigt att gå på promenad om kvällen längs med restaurantene i hamnen i Chania, om man står ut med alla andra turister:)

• Mrs Rothchild

Haller med Daia Graddnos, den dar dar lilla runda hamnen ar valdigt romantisk kvallstid med alla uteserveringar och efterat kan man ta en liten promenad i de dar gamla granderna.

• Thezz

Åh, vad mysigt det låter när ni beskriver det. Tack för tipsen.

• wozzgirl

Härliga sandstränder på norra sidan av Kreta, inte långt från Chania. Kolla på en karta. Kilometerlånga alltså..

• Thezz

Har ni nga tips på bra restauranger?
    Är det dyrt att äta ute eller är det som Sverige?

Svar på tråden Chania- Kreta