• Strawberry3

vem köper vigselringarna?

När vi förlovade oss,fick jag en jätte fin ring som han valt ut och det var en stor överraskning för mig...Är från sydamerika och har då min förlovningsring på höger hand,och vigselringen ska sen på vänster han. Vad gör jag då med förlovningsringen?Har jag kvar den lr måste jag ta av mig den?? tycker om den jätte mycket....
    Och nu planerar vi att gifta oss,hur är det med vigselringarna....ska mannen köpa dem? eller ska båda två vara med och bestämma... Är båda vigselringarna lika dana?
    Är tacksam för svar. Det är så lätt att bli förvirrad hehe....
    Ha det bra allihoppa!

• Svar på tråden vem köper vigselringarna?
  • Vidalila

vi har bestämt att han ska köpa dom och överraska mig på cemonin!

• Lena+Mattias=sant

I sverige har du båda på vänsterhanden och båda köper vigselringen/vigselringarna

• Lena+Mattias=sant

Skulle oxå lagt till: gör som ni två vill.

• Joleen

gör vad som känns bäst för er, du kan alltid fråga din blivande man vad han tycker! eftersom tjejens vigselring ofta har diamanter brukar de inte vara identiska utan mannen har en likadan fast slät. självklart kan du ha din förlovningsring på höger hand eller flytta den till vänster och ha den med vigselringen, det spelar ingen roll. enda anledningen till att ha dem på just vänster är väl för att alla andra ska se att ni är gifta.

•  Miss Cee

Svensk sed är att växla släta guldringar vid förlovningen och man betalar och köper då varandras ringar!

Sedan får kvinnan ytterligare en ring vid vigseln, och bär sedan båda på vänster ringfinger.

...

Om du har annat ursprung så kan ni ju köra på det som känns bäst för er. Förslagsvis så köper ni och betalar varandras vigselringar. de måste inte se likadana ut och du kan självklart bära båda ringarna, på vilka fingrar du vill :)

• JessicaZ

jag ska tillverka min m2bs ring och han ska tillverka min. vi gör det i london en lördag med lunch och vin och självklart handledare.

• nejlika12

Miss Cee

Under hela mitt liv, aldrig hört en kvinna som varken betalat ringar, varken förlovning eller bröllop. Så den svenska seden tror jag ej direkt på...

• Ida80

Har ingen koll på vad den svenska seden säger, men såhär gjorde vi i alla fall. Vi bestämde oss gemensamt för att förlova oss. Det var drygt sex år sedan :). Och idag har vi varit och valt ut och betalat min vigselring tillsammans. Givetvis var det jag som fick bestämma hur jag ville att den skulle se ut, men det är ändå skönt att ha sin sambo och blivande med sig och höra vad han tycker! Jag skulle nog inte vilja lägga det beslutet på min man, det är ju ändå jag som ska bära ringen. Men det är ju jag det ;)

Svar på tråden vem köper vigselringarna?