• gullefot

lån

hej
    vi har dåligt ställt pga jag är mammaledig och bara han jobbar så vi har tänkt vi ska låna lite penagr till vårt bröllop för vi anser man gör bara detta en gång i livet förhoppningsvis ,sen kommer våra resp föräldrar betala en del av det med ,men vi försöker hålla ner vår budget. det kommer bli ett ganska enkelt bröllopp,men ändå ganska mycket folk. Är det nån mer som har eller ska ta lån till sitt bröllop??

• Svar på tråden lån
  • Duchess

Jag tycker att Skalaren har en bra poäng. Hur ser er återbetalningsförmåga ut de närmaste 2-3 åren? Om ni t ex har studerat båda två i några år, men har goda utsikter att få välbetalda jobb, då tycker jag inte att det är nåt större problem att låna.

• malin&eric

Jag är starkt emot "upplevelselån" genrellt och tycker att man ska tänka sig för noga. Som någon annan sa, klarar man av att betala tillbaka ett lån klarar man också av att spara ihop pengarna.

Jag tycker även att man ska tänka lite längre fram, på framtida lån man kan behöva (hus, lägenhet, bil...) Och räkna noga på situationer som kan inträffa och som innebär stora inkomstförluster som barn, arbetslöshet, olycka + sjukskrivning osv. Inte kul att tänka på när man planerar sitt bröllop men ännu mindre kul att sitta där och inte kunna betala.

Personligen så tycker jag att det är oroväckande att låna till saker som inte har ett ekonomiskt värde i sig. Lånar man till en lägenhet och inte kan betala så kan man alltid sälja lägenheten och klara sig. Lånar man till ett bröllop och inte kan betala så kan man inte det och då blir det tråkigt.

• twentyfirstofapril

Vi kommer eventuellt att låna till det som blev över vår budget. Det är inte alltid lätt att beräkna en del saker i budgeten, tex hur mycket dricka som kommer att gå åt under middagen, samt att ringarna blev 3000:- dyrare än väntat. Annars har vi sparat ihop det vi beräknade. Men som sagt. ca 7000 ska vi låna. Vi kommer att ha råd att sätta undan den summan sen och det tar inte så lång tid.

• Junibrud 2007

Tyvärr kommer vi låna lite till vårat bröllop..främst till våra ringar.
    Vi har ett litet bröllop med bara närmaste släkten men har nu försökt plenera i ett par år att gifta oss men pengarna har tyvärr måsta gå till nåt annat.
    Vi beslutade oss då till att låna ca. 7000 kr för att finansiera ringarna vi tänkt köpa.

• jocelyn

Ellte har en bra och tänkvärd poäng!

Man måste verkligen inte "snåla" för att man väljer att spara ihop pengarna istället för att låna dem - och därmed betala extra vilket i längden innebär att man fick betala för ingenting...

Jag skulle inte låna till ett bröllop, en semester eller dylikt. Om man inte har råd; då spar man eller avstår det man inte har pengar till. De enda "vettiga" lånen tycker jag är de för bostad och studier, de är ju åtminstonde något bestående, inte någon romantisk dröm som går över inom 24 timmar...

Men men, folk har olika åsikter och vill man låna och är beredd att inse att man får betala för pengarna...då är det ju ens val.

• gullefot

Tack för alla svar. Vi kommer inte låna nån stor summa det vi kan betala kontant det gör vi,men en del kommer vi låna men det kan röra sig om 10 000 ,vi betalar av så mycket annat och det funkar för vår del ser inga problem i att låna. vi har hus lån bil lån husvagns lån och lite annat ,men det ärlagt på så många år så det märks inte av i månaden så mycket. Jag tror det är många familjer som lånar för att ha saker om man är en normal svensson . Nu är det så att han bara jobbar jag e mammaledig och sedan arbetslös och vi vill gifta oss när jag fyller 30 så då får vi låna . Det är svårt att spara när man har 2 små barn med.

• Lena+Mattias=sant

Vi har lagt en budget på vad vi tror vi ska hinna spara ihop. Gör vi itne det får vi låna.

• Anja 19 juli 2008

Vi ska låna till vårt bröllop (det vi ej hinner spara ihop). Jag vill inte vara lastgammal när jag gifter mig. Har satt en övre gräns på 35 år ;) så nä, jag vill absolut inte behöva vänta på att gifta mig längre. Vi har varit tillsammans så pass länge och ej haft möjlighet att spara något alls pga studier osv. Nu är vi båda färdiga m skolor och utbildningar och kommer ha stadig ekonomi så jag ser ingen anledning till varför vi inte skulle kunna låna till den viktigaste (en av dem iallafall) dagen i våra liv. Jag anser definitivt att det är väl värt att betala av på sen. Är svårare att VERKLIGEN spara pengar tycker jag. Betala av på lånen är man däremot tvungen till och kan inte bortprioritera bara för att man har det lite skralt någon månad. Så det är helt klart "vårt" bästa alternativ. Vi tänker däremot betala av det relativt snabbt, alltså betala mer än vi behöver varje månad så att säga.

Anja :)

• Ansgar&Evelyn

Vi lånar av oss själva kan man säga, vi gör ett uppehåll i amorteringen av lånet på huset och på så sätt sparar vi de pengarna vi behöver... vi tycker att det är en bra lösning.

• twentyfirstofapril

Anja74:
    NI tänker precis som vi! Vi har mycket lättare för att betala en räkning som en avbetalning tex, än att spara samma summa!

Svar på tråden lån