• AlicePalice

Biverkningar efter sluta med p-piller??

Ska gifta mig i augusti. Äter p-piller (trionetta) och har så gjort i 10 år non stop. Har funkat kanon! Vi har planerat att skaffa barn och planen var att jag skulle sluta med pillren i april. 3mån inna bröllopet alltså. Nu har jag hört att man kan få acne av att sluta med P-piller. Jag har alrig haft problem med acne innan, men tydligen kan det bryta ut i och med stopp av p-piller. Och det är ju inte så kul att se ut som en pizza på bröllopet. Men jag vill gärna bli gravid asap efter bröllopet oxå.

Hur ska jag göra?

Alla tips/råd/erfarenheter välkomnas!

• Svar på tråden Biverkningar efter sluta med p-piller??
  • HLS

wifetobe07

varför trodde du det? för många tar det 1-2 år innan kroppen blir helt "normal".
    acnen kan hålla i sig längre än så, en läkare kommer att säga att det är ens egna anlag för acne som kommer fram, men det blir värre än innan. jag har aldrig haft mer än någon enstaka finne innan och under p-pilleranvändningen. och absolut aldrig det här äckliga feta håret...

men nu känns det lite ljusare iaf, jag fick en massa tips av en farmaceut-tjej på apoteket som hade haft samma biverkningar när hon slutade :)

• aec

Jag ska sluta med Cerazette, är det någon som har några erfarenheter??

Hade från början "vanliga" p-piller som jag åt i kanske 3-4 år men efter ett tag mådde jag inte bra av dem, fick huvudvärk mm. Jag bytte då till Cerazette för ca 3 år sen och jag har inte märkt några bieffekter av dem. Nu är jag orolig för vad som kommer hända när jag slutar - viktökning, finnar mm. Någon som har några erfarenheter? Jag vet - det är individuellt - men det kan ändå vara intressant att höra hur andra mått av det...

• GrisRosa

slutade m mercilon vid års skiftet.
    Den enda biverkningen hittills har varit hjärtklappning. får väl se nu när riktiga mens nr 2 står för dörren.

• wifetobe07

HLS

Jag menade om biverkningarna inte visade sig förrän efter flera månader? Att det kan hålla i sig länge visste jag...

Läste just mitt eget inlägg och förstod inte riktigt själv hur jag menade...:)

• Pärlhönan

Utan p-piller nu i exakt två veckor, inga biverkningar över huvudtaget. (men det kanske kommer?) FÅr vänta o se;)

• Louise14

Hej, likt trådstartaren så har jag också ätit trionette i flera år, men har nu slutat med hopp om en bebis.

Har än så länge inte haft några extrema biverkningar, förutom att humöret går upp och ner, men förväntar mig att det skall stabiliseras senare. Har dock fått en mycket ökad sexlust ( fast beror det på önskemålet om barn eller inte?) och det är ju alltid trevligt.

Väntar dock fortfarande på min första riktiga mens vilken inte behagar dyka upp...ohc NEJ, inte gravid ( redan testat).

Men överlag så tar det några månader för kroppen att återställa sig då man ju har proppat den full mer hormoner i många år.

• pickolina

Det är vanligt att biverkningar så som akne dyker upp flera månader efter man slutat.. Så man ska inte "ropa hej" för tidigt.. Sist jag slutade så tog det flera månader. Så pass länge faktiskt, att jag först inte trodde att det var pga pillerna. Det var det.. Nu har jag ledsnat på akne och börjat igen. Skratt.. ;)

• Louise14

Pickolina: Hur länge stod du ut med finnarna? Har nämligen hört att de ska upphöra efter 2-3 månader....?

• pickolina

Louise14 - Jag stog ut lite över ett år. Det är samma visa varje gång jag slutar med p-piller så nu kommer jag nog att fortsätta med dem. Typ i all evighet.. ;) :D

• aec

hmmm, fick just en finne på överläppen... kopplar givetvis direkt ihop det med att jag slutat med p-piller... lite paranoid kanske...

• HLS

Uppdatering!
    3,5 månader utan p-hormoner.
    Och tro på fan om inte finnarna gett med sig! Var verkligen nära att ge upp och börja med piller igen...

Använde Basiron (apoteket) ett par veckor, men jag vet inte hur mkt det påverkar. Ingen babyhy precis, men klart acceptabelt.
    Fram med urringade tröjor igen, hehe :)

Så kämpa vidare, ni som också överväldigats av acne-attacker!

• Pärlhönan

1,5 månader utan p-piller. Inte en biverkning i sikte;)

• Ayla30

Har aldrig haft problem tidigare.. jag slutade med p-piller för snart ett år sen och det var efter cirka åtta månader som alla finnar började komma för mig... ...

• Undrande M

Hm.. Hur lång tid "ska" det ta för kroppen att bli sig själv efter hormonstopp egentligen?! Har haft någon form av mens i 13 dagar nu..

• ninjan

ca 1 år utan piller och nu har hyn börjat stabilisera sej. Får fortfarande en och annan finne, men klart bättre än vad det har varit!

Det tog också typ 1 år innan jag fick mens efter att jag slutade.

• Undrande M

Okej, det kan ta så pass lång tid alltså.. Sjukt vad lite hormoner kan göra med kroppen egentligen.

• aec

Första mensen kom igår, slutade med pilrena för ca en månad sen. Verkar alltså normalt så långt i alla fall. Men hjälp vad det blöder! Hade glömt att det var så eller så är det värre än tidigare... Hmmm, hoppas det inte håller i sig för många dagar... Inge major finn-explosion än, någon enstaka kanske men det brukar jag kunna ha...

• brud 2008?

Som så många andra här har sagt så kan det vara en bra idé att vänta tills bröllopet med att sluta. Själv slutade jag för ca ett år sedan då jag kände att jag inte mådde bra av dem. Hade då ätit p-piller i 6 år (16-22). Blev av med mina "tonårsfinnar" när jag började med p-piller som 16-årig och fick tillbaka dem efter att jag slutat... Slutade i februari-mars nån gång, fick gradvis mer och mer "kvisslor" under våren och sommaren. I höstas var jag riktigt finnig :( Nu, ett år efter stoppet, börjar hyn bli slät och fin igen. Mensen har dock kommit som en klocka hela tiden utan problem, tror att det kan bero på hur mensen var innan man började...

• Pärlhönan

Mensen kom precis som när jag fick den när jag käkade piller. Fast den är kortare (hurra) och än så länge inga finnar i sikte;)

• Aurora77

Är i ungefär samma sits som TS. Ska gifta mig i maj och vill gärna bli gravid inte alltför lång tid efter det... Har funderat och kommit fram till att fortsätta med p-pillrena (Diane) till och med bröllopet. Som många av er andra skrivit, den dagen vill man ju vara på topp! Kan tänka mig att min gamla akne blossar upp fort efter p-piller stopp. Så jag vill inte riskera något på bröllopsdagen... Svårt när man inte har en aning om hur kroppen kommer att reagera, både när det gäller akne och fertilitet.

Svar på tråden Biverkningar efter sluta med p-piller??