• LillaFröken

Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?

Känns ju extremt pinsamt... Mina föräldrar har på ett mycket tidigt stadium sagt att de vill bidra och hur mycket. Men min sambos föräldrar, som har mycket god ekonomi har inte sagt något alls.

Min sambo tycker inte att vi skall fråga utan att de får säga till om de vill bidra. Medan jag är lite tveksam, tänk om de inte tänkt på det bara och så kommer det fram att mina föräldrar har bidragit... Då kanske de tycker det blir pinsamt.

Eller tror ni att det inte är något man glömmer? Alltså att de inte sagt något = de vill inte bidra. Vi klarar oss utan pengarna så egentligen behövs det inte men jag funderar ändå...

• Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?
  • Skog

Lilla fröken - eftersom du skriver att svärföräldrarna i övrigt är generösa och trevliga tror jag att du drar förhastade slutsatser om vad de tycker om att ni gifter er. Det kan säkert vara så som några andra skriver att de planerar er fin present eller så.

Man har så olika uppfattning om ekonomi så de kanske helt enkelt tycker att vuxna barn betalar sitt bröllop och att det inte behöver kommenteras? Det går ju inte för oss att veta nu hur de tänker men du blir bara olycklig om du tolkar det som att de inte gillar dig och ert äktenskap.

• Stefans fästmö

LillaFröken

Vad dumt gjort av din svärmor! Förstår om du är lite sur... Och tyvärr verkar det ju som att de inte tänkt betala något...

Vi har lite samma dilemma, mina föräldar sa direkt när vi förlovade oss att de vill hjälpa till, men hans har inte sagt något. I deras fall är jag dock rätt övertygad om att de bara inte tänker på det, de är inte så om sig o kring sig och rätt gammalmodiga, kanske tänker de att brudens föräldrar ska betala allt, kanske har de inte ens insett hur mycket pengar det rör sig om. Jag har 2 syskon så mina föräldrar måste ju tänka på att de ska kunna bidra med lika mycket två ggr till, medan min m2b är enda barnet o föräldrarna har det rätt gott ställt så de kan säkert hjälpa till.

Jag har bett min m2b att fråga dem lite snällt, bara berätta att mina kommer bidra o fråga om de oxå vill, men poängtera att det inte behövs - vi har oxå pengar sparade så vi sitter inte på bar backe, men det klart det vore skönt att kunna använda dem till annat! Han ska kolla med dem snart, problemet är oxå att de har precis insett att vi faktiskt sak gifta oss, att det inte bara är nåt vi säger o at det är inte så ruskigt långt kvar nu (7 månader), så jag tror helt enkelt inte att tanken har slagit dem tidigare...

• Skalaren

Men om dina svärföräldrar normalt är generösa mot er LillaFröken så kan det ju tänkas att de har planerat att ge er en fin bröllopspresent.

Jag har läst hela tråden och blir lite överaskad över att man kan resonera så olika. När vi gifte oss visste jag att min pappa skulle bidra med 20000, eftersom min syster fått den summan och pappa sa att vi skulle få samma alla tre.

Trots det så gjorde vi ett överslag utan att räkna med de pengarna och planerade efter vad vi hade råd att betala själva. Min svärmor sa att de ville bidra och då sa min man vilken summa vi skulle få från min pappa. Jag tyckte att det kändes urjobbigt, som att svärföräldrarna blev tvugna att ge samma summa. Dvs. jag tyckte aldrig att det var ett problem att min pappa bidrog, men inte svärföräldrarna, vilket vi först räknat med.

Tycker att alla bidrag ska vara helt frivilliga. Om man fiskar efter bidrag tycker jag dessutom att man inte kan bli sur om den man bett om bidrag ifrån har ett och annat att säga till om planering etc.

• HLS

oj, jag hade ingen aning om att folk fick pengar av sina föräldrar för att gifta sig. är det vanligt alltså? trodde det hörde till brittiskt artonhundratal :)

• tjollan

Nej. Det måste vara upp till dom att erbjuda.

• Lillamig

Jag har haft exakt samma problem, mina foraldrar sa direkt att de skulle bidra med X och forde over pengar, detta kom fram till svarforaldrarna (hur kommer jag inte riktigt ihop, tror nog att M2b hasplade ur sig det eftersom han blev glad over mina foraldrars vanlighet), hans foraldrar sa ingenting, sen sa de att de skulle bidra men inte med hur mkt..... Vi vantade och vantade (ca 6 manader) pa att de skulle ta upp det igen (jag hade verkligen ingen som helst uppfattning om vilka summor de menade) och nu till slut i jul fragade M2b och fick ett generost svar - visade sig att de inte riktigt forstod att brollop kostar innan sjalva dagen utan hade nog tankt att ge pengarna som en present pa sjalva brollopet och att de skulle bli en glad overraskning nar de rackte over ett kuvert. Det behover alltsa inte vara nagot illasinnat bakom det ta upp det pa ett vanligt och odmjukt satt bara.

• Rödtott

Hej Lillafröken!

Jag är i ungefär samma sits. När min syster gifte sig stod mina föräldrar för bröllopsfesten. Jättegeneröst. Min systers man familj har inte de förutsättningarna, och så var det med det. No hard feelings. Nu när det är dags för mig får jag samma sponsring. Problemet är att min fästmans föräldrar inte har sagt något om det finansiella. Mitt problem är väl först och främst om de blir stötta när mina föräldrar bjuder in och det blir mer fokus på dem under hela dagen. Sen kan jag väl till viss del tycka att det är lite unfair att mina föräldrar ska hosta upp en massa pengar och de inte erbjuder sig. De har inte gjort det ännu iaf, och de har absolut ekonomiska förutsättningar att göra det. Min sambo har lirkat lite, och vid frågor sagt att "vi får väl se hur mycket som är kvar när allt är betalt, det kan bli lite tajt" om ex bröllopsresa etc. Han har även frågat om de vill stå med som värdpar, och de svarade att det var upp till oss.
    Vi kommer att stå för kläder, fotograf, inbjudningar, band/dj, bröllopsnatt, eventuell bröllopsresa. Det klarar vi av utan problem, och jag är inte ute efter pengar från hans föräldrar så vi kan åka till mauritius i fyra veckor, utan snarare att de hjälper mina föräldrar med kostnaden för festen. Inte för att mina föräldrar kommer att lida ekonomiskt av att sponsra hela festen, men för att det känns mer rättvist.

Långt blev det... ville vara tydlig och förklara. Förstår precis din sits lillafröken! Du måste skriva igen om det händer något nytt, eller om du har tips på hur man kan tackla detta!

• Höstbrud-07

Jag förstår inte varför det spelar någon roll om bådas föräldrar betalar eller inte. Vi gjorde en budget utifrån vad vi har råd att betala själva, hade aldrig tänkt fråga eller be om pengar. Sen sa mina föräldrar direkt när vi berättade att vi tänkte gifta oss att de ville hjälpa till och sa en summa (ganska stor). Detta berättade de för mig utan att min sambo var med, de ville föra den diskussionen utan honom, de frågade vad jag förväntade mig gällande pengar från dem och jag sa att jag inte fröväntar mig någonting utan att det är helt upp till dem. Dessa pengar är ju en bonus för vår budget och vi har inga som helst förväntningar på att hans föräldrar ska betala något alls, de har sämre förutsättningar för det, och vi tänker inte ens berätta för dem att mina föräldrar betalar (om de frågar kan vi säga ja, men defintivt inte någon summa), det kan ju inte leda till något bra att visa för det ena föräldraparet att det andra paret har råd att betala ganska mycket. Vi kommer inte heller göra någon grej av det på bröllopet, tvärtom, och antagligen kommer båda föräldraparen stå som värdpar på inbjudan.

• Honey Boo

LillaFröken

När vi började planera vårt bröllop frågade vi rakt ut våra föräldrar om de ville vara med och betala. De har alltid sagt när jag "var liten" att "det blir dyrt med döttrar, för de ska ju gifta sig". Jag har alltid "vetat" att mina förldrar vilje betala en del! De fick sitt bröllop betalt då de var unga och inte hade så mycker pengar. Nu är vi där!

Eftersom våra bröllopsplaner kom som en överraskning, (trodde nog att min syster skulle gifta sig först! :) ) så frågade vi! Vi sa rakt ut "det blir bröllop i sommar!". Förklarade att vi börjat fundera på ställen, antal gäster att ha råd att bjuda osv. Då frågar de ju var man har tänkt sig, så sa vi att vi hade flera alternativ. Så sa vi rakt ut "känner ni att ni vill hjälpa oss ekonomiskt?" (vi frågade våra egna föräldrar) de sa ja båda två och sa samma summa, för att vara diplomatiska!

Eftersom vi gör så mycket "för att vara alla till lags", vill inte "reta upp någon"; inte "göra ngt opassande" osv. så blir det lätt många sådana här dilemma i vårt samhälle.

Jag tror på att fråga rakt ut. Tar dina svärföräldrar illa upp så har du ju flera goda anledningar (INTE snikna) till att fråga dom.

*De kan ha glömt att säga att de bidrar, då blir de ledsna om dina föräldrar får vara med som värdpar och itne de eftersom de missade att säga till

* Ni är unga, de flesta jag känner har sämreekonomi än deras stadgade föräldrar!

* idag är det mer vanligt att även brudgummens föräldrar är med och betalar, inte bara brudens.

* Om ni får ekonomisk hjälp kan nu bjuda fler, rent av personer som dina svärföräldrar vill ha där!

* Det är sjukt mycket pengar (för de flesta av oss), ett bröllop är ett minne för livet. Ska man lägga pengar på något till sina barn som blir ett fint minne så är just ett bröllop det tillfället!

...mkt rörigt, kort sagt, fråga rakt ut! Du får inte mer än ett nej! Då har du frågat, inga oklarheter, inga sura miner i efterhand!

men detta är ju min åsikt! :)

• LillaFröken

En liten uppdatering...

Dels hade min sambo nämnt för svärmor att han ville bjuda släktingarna, vilket jag inte visste om, så det kan hon inte lastas för.

Sedan ringde hon för ett par dagar sedan och frågade om vi ville ha "hjälp". Han frågade på vilket sätt hon menade. Då sa hon att vad vill ni ha till bröllopspresent tex, hur ser budgeten ut. Då berättadfe han att mina föräldrar bidrar, då ville hon vet hur mkt och sa sen att de ger lika mycket som en bröllopspresent. Mycket snällt av dem.

Jag känner mig faktiskt lite öättad, men det beror inte på pengarna i sig utan att de faktiskt ville bidra till detta, alltså borde de gilla tanken att vi gifter oss. Känns lite barnsligt att tänka så men jag tycker mycket om dem och kan själv ha dåligt självförtroende, oroa mig för att folk jag tycker om inte gillar mig etc.

• Soofia

Hej Lilla Fröken.

Skönt att allt ordnarde sig för er, och att du inte behöver gå o oraoa dig över vad dina svärföräldrar tycker om dig.

Ha nu en riktig trevlig planering och jag önskar er en lycklig o lyckad bröllopsdagen!

Mvh,

• LillaFröken

Tack snälla Soofia... Tack också för all hjälp o engagemang. Det är så lätt att stressa upp sig, man är inte riktigt sig själv känns det som. Men nu känns det bara bra, förutom att det är lite stressigt då.
    Kram på dig! När gifter du dig förresten?

• Soofia

16 juni....så nu är et fullfart med alla grejer...fast i morgon kväll blir det middag ute på stan och då ska vi inte snacka om bröllopet!

Kram!

Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?