• Nänni

Kris (Kondylom)

Hej!

Jag håller på att gå under.. Var och tog cellprov för någon månad sedan och de visade sig vara (lätta cellförändringar) gick på ytterligare en undersökning där sedan läkaren bestämde sig för att jag skulle göra en frysning på livmodertappen. Och detta på självaste mottagningen.

Ska få en smärtstillande tablett innan, och besöket tar max 20 min.

Men anledningen till att jag skriver är för att se om någon annan kanske genomgått detta och kan lugna ner mig litegrann? Jag håller på att klättra på väggarna här hemma och är livrädd.

Tack på förhand

Mvh .. Nanni

• Svar på tråden Kris (Kondylom)
  • Swing

Vaccinet mot livmoderhalscancer heter Gardasil och i Stockholm har jag fått prisuppgift på 1 700 kr per spruta och det krävs 3 sprutor. Den mottagningen finns vid Slussen och i Hammarby Sjöstad. Sophiahemmet vaccinerar också. Sen har Strandkliniken nåt paket med undersökningar och sprutorna som kostade ca 7 000 kr, om jag minns rätt.

• vixen not a tramp

Swing
    Du som verkar insatt, stämmer det att bara oskulder får vaccineras? Så har nämligen inte jag tolkat det.

• pickolina

www.karolinska.se/templates/page____69585.aspx

"Vaccinet är ett bra skydd mot både livmoderhalscancer och kondylom hos kvinnor, enligt omfattande studier som gjorts över hela världen. Hpv finns i ett 40-tal olika varianter, men det är framför allt två varianter (hpv 16 och hpv 18) som orsakar livmoderhalscancer och två (hpv 6 och hpv II) som orsakar kondylom. Vaccinet skyddar mot dessa fyra varianter."

• pickolina

Så, det är olika typer av HPV som orsakar cancer och som orsakar kondylom.

• pickolina

Undrande M - Du behöver alltså inte oroa dig. Kodylom behöver inte betyda ökad risk för cellförändringar/livmoderhalscancer och cellförändringar/livmoderhalscancer behöver inte betyda att personen har/haft kondylom.

Vaccinet är däremot gjort för att skydda mot de fyra varianterna av HPV som oftast är dom bakomliggande orsakerna till både kondylom och cancer. Men det är inte att likställa att det ena ger det andra osv...

• Bobou

Livmoderhalscancer var faktiskt den första cancer som man upptäckte orsakades av ett smittämne, det var på 1842... inte så nyligt.

Precis som ni säger så skyddar vaccinet alltså mot HPV-16 och HPV-18 som är de vanligaste varianterna som ger livmoderhalscancer, men det är långt ifrån ett 100%-igt skydd! Jag har sett lite olika siffror på olika ställen, men mellan 10% och 25% av cancerfallen beror på andra varianter. Även om man vaccinerat sig borde man alltså gå på cellprovtagningarna. Jag tror att det kan bli farligt om kvinnor vaccinerar sig och sedan inte går och tar cellprov.

• jocelyn

Vaccinet är meningen att införas i det allmänna vaccinationsprogrammet och ges till samtliga barn för att undvika framtida smittspridning.

• pickolina

Däremot så läste jag att det är ganska nyligen som dom börjat titta på sambandet mellan HPV och cancer i halsen... Men livmoderhalscancer är som sagt inget nytt...

• Undrande M

Ahaa, okej nu blev jag lite lugnare. Tack!

• jocelyn

Alltså sist jag talade med en person på den där "enheten för cellprov"-nånting så sa de att det är ingen idé för mig (som ju redan haft sexuell debut) att ta vaccinet. Hon sa också att det bara skyddade mot vissa "strands" av viruset och inte allt man kunde få cancer av.....det kändes som om hon ville bli av med mig illa kvickt typ. Jag tänker ringa tbx o prata med ngn annan för att höra om det kanske är en idé ändå.

• vixen not a tramp

jocelyn
    Gör det och rapportera här, om/när du gjort det. Misstänker att det är olika i olika landsting oxå.

• Nänni

Heej Allesammans!!
    Var ett tag sedan jag startade tråden här inne, och var också otroligt orolig vid de laget..

Nu har jag äntligen gjort min kryobehandling.

Jag kom dit och var superorolig,vilket jag berättade för sköterskan som tog emot mig också. En halvtimme innan ingreppet så fick jag två smärtstillande tabletter och fick sedan sitta och vänta ute i väntrummet.

Sen kallade doktorn på mig och förklarade vad som skulle hända osv.. efter de gick han igång med behandlingen. Hela behandlingen tog 6 minuter för mig och uunder hela den tiden ,så höll en sköterska mig i handen samt så berättade läkaren för mig vad han gjorde hela tiden.

Det kändes som en lite kraftigare mensvärk, men var över på kort tid. Efteråt var mina ben lite som spagetti men de berodde nog på att jag hade spänt mig så mycket :D

Men jag kan säga till alla er som kommer gå igenom detta , (gör de). Det finns hur bra personal som helst som tar hand om en , inte nog med de så blr 95 % av fallen bra igen..

Nu har jag även fått med mig en erfarenhet att vara försiktig när de gäller sex osv :D

Sköt om er

Mvh Nanni

• jocelyn

Vad skönt att höra att allt gick bra! *kram*

Svar på tråden Kris (Kondylom)