Äreport
Hej ! Vad har ni för funderingar runt att ha en äreport i kyrkan, är det något som man fortfarande har ?
Hej ! Vad har ni för funderingar runt att ha en äreport i kyrkan, är det något som man fortfarande har ?
Bara nyfiken, vad är det?
Jag tror det är en båge som är fylld med björkris eller blommor.
aha.. ungefär en sån som brudparet kan ha bakom sig på middagen, fast aningen större då?
Är det inte desamma som blombåge?
En äreport är en ställning som kläs med blommor och ris (kan vara björkris, granris eller vilken årstid det nu är och vad de som gör det känner för att använda).
Där jag kommer ifrån så är det grannar och vänner som gör en äreport till brudparet, antingen vid brudparets hus eller vid platsen där festen ska vara. de flesta bygdegårdar har en klar ställning och förberedda hål i marken utanför ytterdörren.
När vi gifte oss hade vännerna gjort en äreport utanför bygdegården och vänner till mina föräldrar hade gjort en som stod utanför vårt hus.
Önskas bild så kan jag sätta in en sådan...iallafall hur våra två såg ut.
Hej ! Jag är jätte nyfiken på hur era såg ut, sätt gärna in bilder.
Linda
De äreportar jag har sett har varit precis så som amira beskriver och gjorda av vänner till brudparet, som en (ibland väntad) överraskning. Men förutom själva portalen klädd med ris av något slag har det också hängts upp symboliska saker i portalen.
I en jag såg hängde tex en jättenapp, samt lite saker som representerade bruden respektive brudgummen.
Okej, då är jag med. Tack!
Men vad symboliserar det? Är det samma som brudbågen man har vid middagen?
www.123hjemmeside.dk/kroonejlersen/1649146
www.123hjemmeside.dk/kroonejlersen/1649146
här kan man se de olika som vi fick. den hemma var gjort i ena benet vita och röda blommor och andra benet blå och gula blommor för att symbolisera att n dansk och en svensk gifte sig. Den vid bygdegården hade de alla möjliga blommor i. (där finns två kort från varje ¨report)