• Undrande M

    Hur ska livmodertappen kännas?

    Kanske är en dum fråga, eftersom alla svar som gäller kroppen brukar vara "det varierar från person till person", men jag frågar ändå. Hur "ska" livmodertappen kännas egentligen?

    Jag har hört om olika hårdhet och läge osv beroende på om man har ägglossning eller inte, eller om man är gravid. Men jag menar mer allmänt. Är den helt slät med ett hål i mitten? Känner mig som jag är 12 år och inte vet nånting om min kropp , men det är först nu som jag faktiskt har känt på livmodertappen. Och det känns som det är två knölar/knutor på den.. Ska det vara så?

    Haha, jag är så trög som frågar det här, för ni kommer nog bara svara att jag ska gå till gyn. Och ja; det ska jag göra. Men jag bara undrar...om någon annan vet. Ni brukar ha bra svar på det mesta.

  • Svar på tråden Hur ska livmodertappen kännas?
  • Shannon

    hur når ni dit? känner mig helt korkad? :S hur långt upp är livmodertappen??? är det bara jag som har jättekorta fingrar och inte når den eller?

  • Undrande M

    Jag kör helt enkelt in fingret så långt det går. Som när jag använder en tampong. Fast utan tampong. När man känner att det tar stopp, är man framme vid livmodertappen (Låter som jag förklarar spelregler eller nåt, haha!) Iallafall är det så i min kropp.

  • Buslinna

    Jag når den bara om jag sätter mig på huk - har inte funderat på varför det är så och har heller inte försökt så många gånger, men då når jag utan problem. :)

  • Undrande M

    Är det någon mer än jag som har knöl/knölar på självaste livmodertappen då?

  • jocelyn

    Alltså jag vet inte om jag pallar pilla runt där så mycket...jag tycker jag lätt blir illamående om jag kommer åt "den" för mycket....Någon mer som får så? Ibland händer det även efter sex, typ att "livmodern fått åksjuka". [Jag vet, jag ska snart köpa en ordbok och lära mig skriva ordentligt!]
    Har ni oxå såhär?

  • Skog

    Min karl undrar varför jag hänger på BT så mycket (vi ska inte gifta oss än) - men det är ju för såna här lysande och upplysande trådar!

    Måste hem och leta livmodertappen!!
    *stänger datorn, släcker lampan och rusar hemåt*

  • Undrande M

    Haha! Jag håller med om att man får veta väldigt mycket bra saker här! Innan jag fann BT hade jag ingen aning om att jag kunde känna livmodertappen på det här sättet. Tänk så bra internet är ändå, eller vad säger ni?

    jocelyn -> Jag har inte blivit illamående efter sex, men däremot fått skitont i... ja vad kan det vara... livmodern kanske? Eller äggstockarna..? Jag vet inte vilket organ, men ont som f*n gjorde det iaf. Fast inte nu längre. Tror det berodde på stress och att jag spände mig. Eller nåt.

  • jocelyn

    Det här händer om man liksom "ruskat om den" för mycket. Jag fattar inte riktigt varför det blir så starkt illamående dock, det är inget som gör ont eller så.

  • martinibruden

    Jag nådde en gång när jag låg på rygg med benen böjda lyfta mot magen. Vet inte om ni fattar? Men då stoppade jag in fingrarna av nån jävla anledning och då hittade jag den ;)
    Men jag minns inte riktigt hur det kändes. Typ som en köttbit...

  • Undrande M

    Ja ibland gör man ju saker utan att riktigt tänka på varför.

  • jocelyn

    "nån jä*la anledning" kan väl ibland vara ganska mysigt? :D

  • martinibruden

    jocelyn absolut. Men nu föredrar jag nog att känna på andra ställen än just livmodertappen när jag vill ha det skönt och mysigt :)

  • MuffinsTönt

    Hej! Barnmorskan visade min livmodertapp när jag var på en undersökning. Så jag har sett min men aldrig känt. *Hmm* Den såg slät ut, inte knottrig som en del beskriver det. Men skenet kan bedra. ;)
    Jag har aldirg känt och pillat därnere. Tycker det känns dumt. Tror min kille har bättre koll på min "där nere" än vad jag har. :o
    Ni som använder tampong... För ni upp den tills livmodertappen tar emot?

  • jocelyn

    Med risk för att bli lite väl grafisk; när jag för in tampongen så placerar jag den vid sidan om tippen på tappen...Runt om tappen finns det ju gott om plats...ehh...den hänger ju liksom neråt så jag siktar inte rakt på själva tappen, då kan det göra ont.

    Av en mycket otrevlig barnmorska fick jag veta att min livmoder är bakåtlutad, enligt henne hette det att den "sitter fel!" Det är tydligen inte något märkvärdigt med det, men kanske kan det bidra till att jag enklare kan känna min tapp?

  • Buslinna

    jocelyn,

    Jag har av barnmorskor hört att det är ungefär som att vara höger- eller vänsterhänt (men möjligen med en jämnare fördelning) - det spelar ingen roll öht åt vilket håll den lutar! Dessutom kan det tydligen variera beroende på tid på månaden.

    /också bakåtlutad

Svar på tråden Hur ska livmodertappen kännas?