• Sofia08

Hur och vad har ni för budget?

Halloj tjejer!
    Jag undrar hur mycket ni spara varje månad och hur ni har kommit fram till en rimlig budget..?? Vi planerar att gifta oss nästa sommar (aug-08) och jag tycker det är lite svårt att veta vad allt kostar. Vi räknar med att bli ca 70 pers. Dessutom är jag student, så det är lite tajt ekonomiskt...Är rädd att vi inte kommer hinna spara ihop tillräckligt med pengar. Räknar iofs med att få ganska mycket hjälp av mina föräldrar, men ändå..
    Man kan ju inte räkna med att de ska stå för allt. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur och vad har ni för budget?
  • Sofia08

Vad duktiga ni är som spar!! Ja, vi får ju också sätta igång med det nu. Vi räknar också på att vara ca 70 pers och jag räknade lite löst och kom upp i ca 70000. Vet inte hur mycket vi får från mina föräldrar än,och jag tror inte vi får nåt från min fästmans familj.

• MhjärtaJ

Vår budget ligger på ca 40.000. Sparsam som jag är vägrar jag lägga mer på bröllopet. Det viktigaste är att vi gifter oss Förhoppningsvis kommer storken med fler utgifter så småningom
    Men vad man lägger på sitt bröllop är ju upp till var och en. Jag är dessutom student så för mig att 40.000 MYCKET pengar.

• InaHjärtarAdam

vi har elva månader kvar till bröllopet och ska spara tvåtusen i månaden fram tills dess. vi har redan ca 11 000 sparade och våra föräldrar bidrar med 20 000.
    vår budget för själva bröllopet är 25 000 så vi har ju mer pengar än vad som behövs men tänker använda dom till bröllopsresan istället.

• mooogn

Vi har inte räknat med bidrag från föräldraparen men min söta mamma -som inte tjänar så fett som lärare- sade att hon ville bidra ändå Jag argumenterade inte _så_ mycket med henne... *S* Dock vet jag inte hur mycket hon vill skänka oss så vi sparar ihop till hela summan själva ändå. Blir det pengar "över" så finns det alltid något extra man kan lägga dem på t.ex riktigt champagne vid tolvslaget och så

• InaHjärtarAdam

ska tillägga att jag också är student så 25 000 är jättemycket pengar för mej!

fast även om jag hade haft alla pengar i världen så hade jag ändå haft ett likadant bröllop. det enda jag hade satsat mer på då hade varit klänningen. det hade varit så enkelt att bara gå in i en affär och köpa en. nu ska jag beställa en från kina och det är lite bökigt..

• Lainan

Våra föräldrar är snälla och bidrar med lika mycket var - 20'000:-. Vi räknar med att det hela kommer att gå på knappt 50'000:- för 50 personer. Vi har fått ned kostnaden mycket genom att välja en väldigt liten cateringfirma som har kurser som sin huvudsakliga syssla. För förrätt, varmrätt och efterrätt (inkl bröd och tillbehör men utan dryck) betalar vi endast mellan 120-150kr/person. Det tycker iaf jag är billigt

All dryck räknar vi med att köpa i Tyskland - det får blir en "mysig" utflykt för oss och våra föräldrar. Alla kort såsom inbjudan och festprogram ska jag designa och göra själv så samtliga trycksaker kommer att gå på max 1500:-.

Vi gifter oss i maj och jobbar båda två så vår del på 10'000:- ska inte vara några problem att få ihop.

• brud070707

Vi har inte satt någon gräns för vår budget men det som vi har lyckats spara hittills skulle säkert räcka att betala ett medelstor bröllop. Vi förväntar inte oss att få någon hjälp från våra föräldrar och troligtvis så hjälper inte de oss heller. De tänker i stället ge oss en större summa pengar i bröllopspresent som vi tänker spara till den dag då vi ska köpa hus.

Vi hyr lokalen, maten kommer vi att göra själva, sprit köper vi i Tyskland, min klänning köpte jag på rea. Det enda som kommer att kosta oss rejält är bröllopsresa och våra ringar.

• Sofia08

Vi kommer också ta en tur till tyskland och handla dricka. Tror att man spar mycket på det. De största utgifterna kommer ju definitivt att vara mat och dryck. Men jag pratade med en väninna som skulle betala 10000 för fotograf!!!! Tar de så mycket??? Helt sjukt ju! Sen är det ju hår och smink för mig och brudtärnorna som kommer kosta. Klänningar och min ring såklart!

• Pumpkin

Längtar..
    Hur mycket en fotograf kostar beror ju på hur länge man vill att han/hon är med. Gäller det en heldag, dvs förberedelser, innan vigsel, vigsel + mingel och kanske lite till, ja då är det många som tar runt 10000kr.

• Firestarter

Vi har ingen direkt budget, mamma å pappa, svärmor och svärfar står för det mesta men jag kommer nog ligga lågt i allefall. Man kan lyxa till det lite på vissa områden och köra lite billigare på andra! Kan fixa mycket genom vänner å bekanta så som foto, transporter, solister, dj osv...

Svar på tråden Hur och vad har ni för budget?