tips på vad som "botar" sötsug?
Hej!
Har någon tps på vad jag kan äta el något som tar bort sötsug? Har detta speciellt på kvällarna. Är noggrann med att dagligen äta Frukost lunch o middag, äter grönsaker o frukt o fiberbröd.
Hej!
Har någon tps på vad jag kan äta el något som tar bort sötsug? Har detta speciellt på kvällarna. Är noggrann med att dagligen äta Frukost lunch o middag, äter grönsaker o frukt o fiberbröd.
Låt det aldrig gå mer än 6h mellan måltiderna... Kan det vara så att du har för lång tidsintervall mellan middagen och sänggåendet? I sådana fall så skulle jag tipsa dig om ett kvällsmål. Lägg det minst 2-3h före sänggåendet dock. Det där med att inte äta efter 18.00 tex är en värdelös "regel" som många tror är suuuperbra...
Ett annat tips är aktiviteter.. Två saker som ger kvällssug är fel kostuppläggning under dagen + "kvällstristess" eller inaktivitet om man hellre vill kalla det för det... :)
Hej!
Funderade på om jag har brist på något ämne? Kan inte beskriva det annat än som ett jättestarkt sötsug på kvällen, äter min middag ganska sent. Mellan kl18-20.
Sen kan jag tom gå ut o köpa glass el godis! Så det hjälper inte att låta bli att ha det hemma...snyft!
Jag har haft samma problem under hur många år som helst... Det är inget större problem längre, för första gången på kanske 15år... Jag löste det med att äta regelbundet helt enkelt.. Och att inte "banta" är oxå en grej, för det är som att be om kvällssug. Ät ordentligt och ät regelbundet. Jag har även tillsatt oljekapslar, pga att jag får i mig för lite nyttigt fett..men det ska inte ha med saken att göra. Blir jag sugen så tar jag en kopp te och är jag jätte sugen så kanske jag tar 2st knäckemackor till.. Eller så dricker jag sockerfri saft... Fungerar inte det så vet jag numera att suget är psykiskt och inte fysiskt och då hanterar jag det helt enkelt.
Visst kan du ha någon brist, men jag tvivlar på det... Det du beskriver kan typ halva sverige skriva under på... hahaha... ;)
Kanske bäst att helt enkelt bestämma sig för att avstå onyttigheter på kvällen (ivarje fall på vardagarna...) Har under jul o nyår arbetat upp motivationen till att äta en fruktsallad med keso som kvällsfika/mellanmål...
Ska börja med detta ikväll! Har frukt o keso hemma!!
När jag skriver äta ordentligt så menar jag bland annat att många äter för lite och kanske felaktigt under dagen och då får man ett obeskrivligt starkt sug på kvällen... När det gäller att alltid äta regelbundet så är det för att du då lär kroppen när den ska äta osv, kroppen behöver rutinen för att må bra...och genom det så minskar/försvinner suget. Mer än 6h ska du ALDRIG låta det gå mellan målen, för efter 6h går kroppen in i svält och dels så sänker du ämnesomsättningen och dels så sätter du igång ett desperat sug på att få i dig föda och det är oftast onyttigheter man då vill ha, kroppen vill bunkra fett och kolhydrater nämligen....
För att minska sötsug kan man:
* Låta bli att äta godis (JO det går VISST...och om du inte äter det kommer du inte bli sugen!)
* Äta regelbundet och hålla blodsockerkurvan på en jämn nivå. Var sjätte timma som nån skrev är toksällan :? och frukost-lunch-middag är inte tillräckligt. Jag äter var tredje timma, ibland oftare. Inte mycket men något litet för att blodsockret inte ska sjunka.
* Äta långsamma kolhydrater (av samma anledning som tidigare punkt) och låta bli snabba. (Vitt bröd är döden...lika illa som godis)
* Äta kromtabletter (som kan minska sötsug)
I ditt fall behöver du också sätta upp regler för dig själv. Låt BLI att gå ut och köp glass om du inte har det hemma! Börja överhuvudtaget inte förhandla med dig själv om saken!
Lycka till!
Ellte - Jag skrev inte att man ska äta var 6e timma! Jag skrev att man ska äta regelbundet och att inte låta det gå mer än 6h mellan måltiderna pga att kroppen då går i svält. Det är inte samma sak som att jag menar att man ska äta var 6e timma... ;) :D
Själv äter jag var 4e-5e timma då det passar min kropp och mitt liv bäst... :)
Det där med kolhydrater... Hmm, ja för vissa kanske det fungerar. För min egen del så spelar det ingen som helst roll! Det är överreklamerat att hålla sig till "långsamma kolhydrater"....
Kromtabletter kan om man har otur förvärra mer än de förbättrar...
Att låta bli godiset tog jag lite som självklart.. Men det kanske man självklart måste poängtera ibland.
TS, suget har du för att du behandlar din kropp fel.... Det går att lösa! :)
Men varför tar du mitt inlägg som ett HOT? Är det BARA dina tips som gäller och hur kommer det sig att mina erfarenheter inte är lika viktiga. Jag tyckte det var otydligt att skriva att man ska äta minst var sjätte timma och det där med svält hade du inte ens postat när jag började skriva mitt. Jag säger inte emot dig, jag förtydligar och kommer med ytterligare tips...men det kanske var jobbigt för dig? Varför ger du dig på det jag skriver och kallar det bullshit?
Men visst du har säkert rätt.. TS glöm mitt inlägg, mina erfarenheter är ju uppenbarligen inte lika viktiga som Pickolinas :?