Strippa på svensexan
Nån annans man som fick en strippa på sin svensexa?
Hur reagerade ni?
Nån annans man som fick en strippa på sin svensexa?
Hur reagerade ni?
Emma-Klara
Jag är helt med på vad du menar.
Till NuÄrDetDags:
Vad är det för skillnad mellan dig och andra vad gäller strippande? För uppenbarligen tycker du det är en skillnad.
Om du själv provar att strippa i de sitautinoer/miljöer där du tycker det är ok att se på andra som strippar - DÅ kommer du förstå precis vad jag menar. Och med lite fantasi kan du säkert tänka dig det ändå utan att prova...?
NuÄrDetDags
Jag skrev mitt förra inlägg medans du postade ditt sensate, så jag hann inte läsa ditt förrän nu.
Jag undrar varför du tycker att din kropp är privat men att andra människors kroppar är ok att betala för att se på?
Även om strippan "väljer" (mer eller mindre frivilligt) att visa upp sig - så väljer ju du att titta. Du måste inte titta bara för att de visar upp sig. Det är ditt val att betala strippan. Jag skulle inte säga något om det var gratis och helt frivilligt från båda håll, men den ekonomiska aspekten gör det mycket obehagligt tycker jag. Du betalar ju för någon annans privatliv. Borde det ens vara till salu?
ssart: Jag har valt att bara visa mig naken/halvnaken för m2b - att andra inte gör samma val är ju inte min sak, jag ansvarar bara för mig själv och mitt beslut baserar sig på vad just jag mår bäst av. Vem är jag att säga till andra att alla sak välja min väg? Eller tvärtom?
Jag ser inte riktigt problemet. Jag väljer en väg, en annan väljer en annan.
Som jag sa tidigare, det finns många saker jag inte vill eller kan göra men som andra gör och som jag tycker om att titta på.
För något år sedan var jag på en show för badmode och underkläder. Jag skulle inte trivas med att visa upp fina underkläder och baddräkter så offentligt, men det gör som tur är andra - och inträde betalade jag också.
Jag ser det förresten inte som om jag betalar för någon annans privatliv - var och en avgör ju vad man vill hålla privat och vad man vill göra offentligt - arbetar man på en strippklubb är det ju inte direkt någons vardagsrum jag stiger in i.
NuÄrDetDags
Jag förstår vad du menar rent teoretiskt: du utgår ifrån att det är strippans fria vilja att sälja sina tjänster och du betalar för det du blir erbjuden. I teorin är det helt logiskt. I verkligheten är det en annan sak. För hur fritt är valet att strippa? Om du inte känner de som jobbar på en strippklubb och du betalar för att gå dit - så fort pengar blir inblandat blir det riktigt, riktigt komplicerat.
Att jämföra en strippa med tex en fotomodell eller bungy jumping tycker jag är helt ointressant. Det är inte samma sak. Då kan man lika gänra jämföra en strippa med en prostituerad. Jag antar att du tycker det är ok att betala en prostituerad då också - därför att prositutionen är "frivillig"? Eller? Och hur frivillig ÄR prostitutionen?
Du säger att du själv och andra väljer fritt om de vill betala för strippor eller ej och om de vill strippa eller ej. Och i vissa fall är det säkert ett helt fritt val som du säger. Men när du betalar en okänd männiksa för att klä av sig, hur vet du den människans bakgrund, önskemål och behov??? Du vet inget om den personens motiv till att ta betalt för att strippa och du vet inte hur frivilligt det är. Du skriver att "mitt beslut baserar sig på vad just jag mår bäst av". Så tänker säkert torskar som köper prostituerade också.
Som sagt, så säger jag inget om ifall alla inblandade samt deras partners är helt med på noterna och gör det för att det är kul/de njuter av det, och ingen betalar någon pengar. Då kan man hitta på precis vad som helst, det har jag inga som helst åsikter om. Men så fort någon tar betalt av någon annan, då är man ute och balanserar på gränsen till där värdigheten slutar.
Och JA, man kan bara ta ansvar för sina egna handlingar. Därför skulle jag aldrig betala för att se någon annan ta av sig kläderna. Det är jag som väljer om jag ska betala eller ej. Och jag kan aldrig någonsin säga att "jag väljer min väg och du väljer din och det är ok" när vi pratar om aktiviteter där man riskerar att sponsra männsikor som inte mår bra och som gör saker de kanske egentligen inte vill för att få pengar. Jag kan aldrig se att det är värt den risken.
hejsan. intressant diskussion...
nu kanske ni blir arga på mig men jag säger bara vart jag står i det hela...
jag skulle inte alls bli arg av att min sambo fick massa strippor med på sin svensexa...jag tycker att heal grejen att strippa för pengar är bland det mest patetiska man kan göra och därför så kan jag inget annat än att skratta åt det.
däremot kan jag inte säga att folk gör fel som tycker om detta då strippan själv faktiskt har ansvar för sina egna val samt för sitt yrke. ingen annan kan ta över det ansvaret på sig själv...
skulle det nu vara så att jag skulle få en manlig strippa på min möhippa så skulle jag snallt be honom att klä på sig igen eftersom jag tycker att det är så himla patetiskt..jag skratar inte åt det för att jag tycker att strippandet är roligt på något sätt utan att det är såååå otroligt fjantigt...
för övrig så kan jag be min sambo strippa för mig hemma om jag vill ha nåt att dregla över ;)
(hoppas det jag skrev inte blev allt för rörigt nu)
Lilla jag...
Jag blir inte arg på ditt inlägg, och nej, det var inte rörigt
Det ÄR en intressant (och viktig) diskussion detta!
Och du har rätt; man kan inte ta ansvar för andras val. Men man har ansvar för sina egna val. Det betyder att man själv väljer att betala för en strippa - eller väljer att låta bli. Man väljer att "godkänna" sin partners deltagande - eller väljer att låta bli. Ansvaret för DET valet har DU.
Därför duger det inte alls att "skyffla över" valet på strippan och sedan säga att "valet är redan gjort av strippan så därför är det ok för mig att betala". Man måste tänka själv och ta ställning själv.
Det tycker jag är det allra viktigaste.
nej, absolut inte!
väljer man att betala för att ha en strippa så är inte det strippan problem.
hon/han har gjort valet att ha det som yrke..och personen som betalar för det har gjort det valet själv.
så länge man kan stå för det man gör så tycker jag inte att andra ska kritisera det.
däremot kan jag förstå att vissa inte alls tycker att det är okej att ens m2b ska bli strippad för och den tjejens känslor behöver respekteras.
men samtidigt kan den tjejen försöka se det för vad det är..oftast en kul grej från grabbarna till killen som ska gifta sig.
men alla tycker ju olika...
Lilla jag...
Nja, jag håller nog inte riktigt med dig om att "kul grej från grabbarna till killen som ska gifta sig". Då har du glömt 1 person i det hela: strippan. Varför strippar hon? Varför tar hon betalt? Vem är hon? Är det frivilligt? Tycker hon om det? Svaren på de frågorna är inte självklart "en kul grej".
Däremot håller jag med dig om att killens blivande fru, samt partner till alla på svensexan - deras inställning till strippandet behöver vägas in och tas hänsyn till också.
Jag håller också med dig om att man inte ska kritisera andra som står för sina åsikter och så att säga "lever som de lär". Så länge ingen tar skada på något vis är det ju ok att göra hur som helst.
som jag skrev tidigare så anser jag att det är strippans eget val om hon ska strippa eller inte. iallafall här i Sverige. de flesta ställen som har strippor ser till att det fungerar på ett rent och städat sätt. sen man man diskutera hur detta ser ut i andra länder.
och sen är det också så att skulle det vara så att strippan på ett ställe gör det för anledningar som inte är så bra så kan inte jag ta ansvar för det.
och jag tror inte att en person medvetet väljer att gå till ett ställe där en strippa inte arbetar uten så pass bra förhållanden som möjligt.
min sambo har vänner som arbetar som strippor, både manliga och kvinnliga och dom är som vilka andra personer som helst.
ssart
Tack alla kloka ord!
Håller med dig 100% om detta!