• Helen R

Skottdagsfrieri 2008?

Fråga: Bör jag som tjej vänta med att fria till Skottdagen 2008?

Är idag inte förlovad ens, men har en underbar kille sen tre år tillbaka. Vi har villa, jobb och allt känns perfekt.

Men min sambo får inte tummarna loss att fria eller prata förlovning. Tycker ni jag ska ta saken i egna händer eller vänta till 29:onde februari 2008??

• Svar på tråden Skottdagsfrieri 2008?
  • Heleneli

Damma av dina egna händer du och sätt fart! :D

Det är ju en evighet till 2008! :)

• Jozzylecter

Varför i hela friden skulle du vänta till skottdagen? Bryr du dig verkligen om en sån tradition? Fria på, säger jag. :D

• MrsNyberg2B

Jag tycker också att du kan dra igång det hela närsom.. Jag friade förra nyårsafton och vi ska gifta oss nästa nyår. Är helt på det klara med att ett frieri ALDRIG kommit, om jag inte gjort det själv, och sambon erkänner det också..

• Helen R

Tack för ert stöd!!

Det är väl som MrsNyberg2B skriver; Det blir aldrig gjort om inte jag själv tar tag i det. Även om jag tycker att det är killen som ska göra det.

Jag har redan börjat fundera på ett lämpligt tillfälle. Och hur det ska gå till....

• KatarinaT

Vet han om att du tycker att killen ska fria?

• zleepy

När man friar så blir man ju automatiskt förlovade inför giftermålet ; )

Så sätt igång! : )

• angelica79

Håller med om att om det ska bli av så får man "ta saken i egna händer"!
    Det gjorde jag - min gubbe fick heller inte tummarna loss, plus att alla bara tjatade på honom om att fria. Jag ville ju att det skulle vara av känsla och inte något påtvingat.

På julaftonen, när vi kom hem efter firandet så fixade jag igordning kyld skumpa, jordgubbar, choklad och rosblad inne i stora badrummet - la mig i badet och kallade på min gubbe...

Han hade inte en susning om vad som skedde först, men han svarade iallafall ja när jag frågade om han ville gifta sig med mig!

Så mao är mitt tips - Go for it girl!
    Lycka till!

Kramar / Angelica

• Litenjag

Är det bara på skottårsdagen kvinnor får fria? Gäller det förlovning med ( om man "bara" vill förlova sig ett tag först!) ?

• KatarinaT

Litenjag
    Spelar väl inte någon roll hur lång tid det går mellan förlovning och bröllop? =)

• Litenjag

Nejnej! det gör det ju inte. Men vissa anser ju att man ska gifta sig innom ett år! Men frågan återstår, är det bara på skottårsdagen?

• KatarinaT

Det finns ju ingen lag eller så, men enligt tradition är det så ja.

• Litenjag

Men det var ju de jag menade, vad man enligt tradition "bör" göra! Vet att man självklart inte behöver göra någonting.

• Heleneli

men liten jag, vad undrade du då?? Katarina svarade ju att der är så enligt tradition.... Men enligt tradition betalar brudens föräldrar bröllopet och det är ju rätt förlegat, så även denna tradition enligt min mening.

• Litenjag

22.58 frågade jag: "Är det bara på skottårsdagen kvinnor får fria?"

23.22 svarade KatarinaT: "Spelar väl inte någon roll hur lång tid det går mellan förlovning och bröllop?"

Och min riktigt fråga var om det bara är på skottårsdagen kvinnor får fria. Men menade inte får som att man ENDAST får fria då, utan vad man bör göra enligt tradition. Blev lite fel där i syftet kanske. Undrade om det finns någon annan dag utom skottårsdagen kvinnor "får" fria. Han hört något om alla hjärtand dag...?

Tack för svaren i alla fall! Inte alltid lätt att förstå vad andra menar!

• Huldahulda

Hej! Vad jag vet är det väl under hela året 2008, som det av "traditon" som kvinnan kan/får fria! Inte ett spec. datum det året. Det heter ju skottÅR. Vill samtidigt tillägga att fria när du känner att det känns rätt!! För kärlekens skull spelar det väl ingen roll vilket år eller datum det är ? ;) Vore det inte mysigast med en "egen" dag?

• Sayurii

Åh! Är det skottår nästa år......
    *smider planer*

• KatarinaT

Litenjag skrev:
    "Gäller det förlovning med ( om man "bara" vill förlova sig ett tag först!) ? "
    Katarina skrev:
    "Spelar väl inte någon roll hur lång tid det går mellan förlovning och bröllop? =) "

• KatarinaT

Det var det jag svarade på, omp du inte kunde förstå det.

Svar på tråden Skottdagsfrieri 2008?