• Nicklös

Hur bestämma datum för vigsel?

Jag o sambon har till slut kommit fram till att vi faktiskt ska slå till och gifta oss... Och jag är såklart glad som en lärka, men har fått ansvaret för att välja datum!!

Men - hur tusan bestämmer man ett datum? Han har inget speciellt att säga om saken, men det finns såklart vissa datum (och månader) man vill undvika, typ när det är mycket födelsedagar etc...

Så: Hur kom ni fram till ert datum?

Det blir ju ganska begränsat utbud i o m att vi vill gifta oss i kyrkan, och då är vi begränsade till lördagar, hel timme mellan kl 13-17!

Tankar o idéer mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur bestämma datum för vigsel?
  • Fea

Vi tog den lördag som var närmast vår årsdag.

Om du inte alls kan bestämma dig så kan du väl lotta.

• När?

Fundera på hur många ni vill bjuda och vilken typ av bröllop ni vill ha - det avgör ju budgeten lite. Sen får ni se hur lång tid det tar att spara ihop det ni behöver. Då vet ni på ett ungefär. Sen kan det väl vara bra att undvika de värsta semestertiderna, födelsedagar (som du skrev), ev närstående som är gravida och ska föda...

• Pumpkin

Men varför är ni begränsade till lördagar mellan 13-17 för att ni vill gifta er i i kyrkan?

• hennaj

Hej!

Vi valde att gifta oss i en månad som för oss var ganska intetsägande...inga stora högtider eller annat.
    Inte heller ville vi gifta oss på sommaren eftersom man ändå har det så mysigt då.
    Vi valde Februari - och vips - så har vi något RIKTIGT kul varje gång den månaden kommer, nämligen bröllopsdag!
    Och då vill vi fira, gärna med en resa el. dyl. Kanonbra, tycker vi...

Lycka till!!!

• Berner

Min man friade 7 veckor innan vi gifte oss och jag hade inte en susning om att han hade planerat göra det.
    Vi valde augusti av den enkla anledningen att vi ändå hade semester då.
    Börja med att fundera på vad vill jag ska ingå.
    Vårblommor, höstlöv, favorit blommor till dekoration. När finns det som jag vill ha?
    Vilken årstid är favorit? Jag gifte mig första gången i maj för att då blommar syrenerna.
    Den här gången föll tanken på att vi båda älskar gladiolusar som man kan frossa i i augusti.
    Tänk på vad ni gillar båda så ska du se att det faller sig naturligt snart när det blir!
    Lycka till!

• Hemlig brud 07

Vi bestämde oss för två månader sedan att det skulle bli av. Jag ville med det samma - boregerligt och hemligt så varför inte på en gång då tyckte jag. Han ville ta det på semestern. Så vi bestämde oss för vår 13 års dag. Men innan vi hann boka kom ett erbjudande från Silja. Ett kryssningspris vi inte kunde motstå (vi hade tänkt ta en kryssning efter vigseln och fira) Erbjudandet sträckte sig till måndagen FÖRE vår dag! Suck. Så vi flyttade på det hela till lördagen den 17 februari istället - då har ju även Stadshuset boregerliga vigslar.

• Nicklös

När? >> Budgeten känns som vårt minsta problem, det blir ett liiiiitet bröllop, max 15 gäster. Vi har dessutom tänkt att vi inte vill ha presenter, de som vill kan istället lägga pengar på att äta middag med oss efter vigseln.

• Lilla Li

Först tänkte vi 070707 - eftersom 7 är bådas vårt lyckonummer. Men det var ett så populärt datum - mycket var redan bokat för den dagen - så vi valde istället 110807, årsdagen för vår förlovning. :)

• discodivan

vi tog fredagen den 13 - vilket blev i juli

• Nicklös

Tryckte på knappen av misstag, så jag får fortsätta i ett nytt inlägg...

MsNordqvist > Det är de tider man förrättar vigslar i "vår" kyrka enligt exp:en.

hennaj > Det är precis så vi också har tänkt, och iom att det då inte blir nåt alldeles speciellt datum så uppstod problemet med hur man ska välja datum... :)

Berner > Ni fixade ihop ert bröllop på 7 veckor? Låter ju lysande! Hade ni några gäster, eller var det hemligt?

Hemlig brud 07 > Visst är det skönt när man äntligen har bestämt sig? :) Vi (läs mest jag) har pratat om äktenskap i flera år, men har inte riktigt pratat om HUR vi ville ha ett ev bröllop... därför har det nu tagit oss mer än 6 år att komma till skott.

Svar på tråden Hur bestämma datum för vigsel?