• Twixie

Hur få smalare vader?

Jag har ridit nästan hela livet och har antagigen därav fått väldigt kraftiga vader. Jag TROR att det är mest muskler eftersom de är stenhårda om jag spänner dem. Jag skulle gärna vilja ha slankare vader, men hur ska man göra dån ifall det är muskler? Om jag tränar lär jag ju bara få ännu kraftigare vader, men man vill ju inte gärna sluta med all benträning. Någon som har samma problem?

• Svar på tråden Hur få smalare vader?
  • Marskatt

Mia Maria

Vad synd! De är både fina o sköna, o dessutom var de billiga... Lycka till i letandet!

• jocelyn

Pilates, dans eller yoga är bästa träningen för långa snygga muskler istället för "korta biffiga" som man kan få vid gymträning.

• Bobou

Ett tips för att komma i stövlar är att lägga sig på rygg och sträcka upp benet och dra på stöveln uppifrån. Ser lite kul ut i affären men funkar faktiskt. Sedan så går ju stövelskaftet ofta ut sig vid användning.

• Pomodoro

Det ar nog genetiskt, tyvarr. Men det ar ju snyggt med muskler pa benen!!! Och bra nar man blir gammal och benskor...

• vixen not a tramp

Pomodoro
    Tack det vämde!!!

• Fea

Jag har också breda vader, och får inte heller på mig stövlar. Men jag har istället köpt höga snörkängor. Mina senaste är från docMartens, men de är riktigt nätta.

Kan också tipsa om stövlar second hand - förr gjordes de för mer vadbreda personer. Dessutom borde väl ni som är ryttare kunna ha ridstövlar. Tycker i alla fall jag är snyggt.

• kackelmaja

Mia.Maria o ni andra som inte kan ha stovlar, kop ett par i schysst kvalitet (lader ar bast) och ta till skomakaren sa lagger han ut dem, hur smidigt som helst!

• kackelmaja

Ar sjalv gammal ryttare men med tvartom-problem: Alla stovlar jag provat verkar vara gjorda for er med stora vader sa jag far sy in mina istallet!

• Marskatt

Fea

Riktiga rikdstövlar är inte så nätta om foten precis... de är rejält stadiga o har inte precis nån "festsnygg" klack heller.

• Gift sommaren 2006

Jag tror inte heller att det går att "bara" minska vaderna. Isåfall blir det en viktminskning över hela kroppen och som sagt oftast är vaderna inte gjorda av fett så det kommer nog inte gå.
    Själv håller jag med "kackelmaja": jag hade gärna önskat lite bredare för alla stövelskaft är för stora för mig oxå...tur att barnavdelningen finns emellanåt :)

• itzy

jocelyn -> jag tycker att dansare ofta har ganska breda ben, kanske med undantag för balettdansöser. Iochförsig är det ju enbart muskler, men nu ville ju TS bli av med det breda...

jag tror det är svårt att ändra muskelbyggnaden, speciellt i benen eftersom att man använder dem ju JÄMT. knepigt!

• jocelyn

Märkligt....under alla mina år så har jag faktiskt inte sett någon med särskilt "tjocka" vader...snarare är det så att benen är mer raka till formen, inte så runda upptill om du förstår...

Balettdansöserna har absolut smalast kroppar, inom street/funk/show så accepteras mer former.

Sedan beror det ju helt på vilken nivå man är; yrkesdansare och hobbydansare kan inte jämföras, det är ju likadant inom alla sporter. Att man måste ha starka benmuskler är självklart när man dansar men vad jag erfarit har det alltid varit de långa, mer seniga musklerna som blivit "deffade" eller hur man ska uttrycka sig.

Yoga, pilates och dans -balett eller jazz företrädesvis- ger ju långa muskler, så därför gav jag det som tips.

• Knoll och tott

Jag kan tipsa om Duoboots som säljer stövlar efter ett storlekssystem där man uppger både skostorlek och omfång på vaden. Engelska webbsajten är billigare än den svenska när man räknar in frakt.

Är själv idrottare på landslagsnivå med grymma vadmuskler, och nu har jag för första gången hittat ursnygga stövlar som sitter som gjutna!

• vixen not a tramp

Är det sant!? Måste kolla in!!!

• vixen not a tramp

Det ÄR sant!!! Och mycket snygga stövlar har dom oxå, och BRA priser, världens största och hjärtligaste tack till Knoll och tott. Må himmelens alla änglar välsigna din jul!!!

(ja, jag blir lite religiös av en sån här uppenbarelse, trodde ALDRIG att det var möjligt!!!!!)

• jocelyn

Så då har de förmodligen stövlar för oss med spink-vader med? På mig sitter de flesta stövlar som ett par sladdriga gummistövlar typ...tack gud för att benvärmare är "modernt" nu igen, annars brukar jag ha en avklippt strumpa som "fyllnadsmaterial" i stöveln... Konstigt att det inte mäts vadmått mots S, M, L eller nåt sånt när det gäller stövlar och boots.
    Ska kolla in ditt tips!

• mrztigger

mitt problem är extremt stora vader till mina små fotter. har 35 i skor och vaderna går knappt in i ett par 38. ruskigt svårt att hitta skor som passar.
    dessa moderna stövlar som är gjorda för att sitta löst p åvaden sitter alltså ruskigt tajt på mina men jag får på mig dom iaf!

• deryn

Stora vader beror, precis som alla har sagt, på mycket muskelmassa. Strikt sett så finns det faktiskt bara ett sätt att minska dem och det är att bränna muskelmassa. Eftersom man inte kan punktförbränna muskelmassan, så kommer man i så fall bränna andra muskler också. Typ armar, ben osv.

För egen del så försöker jag älska mina stora vader och hitta stövlar som funkar. Det är som det är och inte vill jag tappa muskelmassa på övriga delen av kroppen!

Svar på tråden Hur få smalare vader?