• Themis

Tips till Frieri

Tjena Alla

Nu har jag och min flickvän varit förlovade i ett år och det känns som det är dags att ta steget fullt ut och gifta oss. Till saken hör också att vi ska få vårt första barn i vår...

Kan någon snäll själ ge mig några enkla tips så att mitt frieri blir precis så där som man drömmer om...
    På nyår är vi ca 14 personer som ska ha en gemensam middag på en restaurang. Ska jag gå ner på knä där eller så var jag inne på att gå ner på knä på vid tolvslaget. Hur skulle ni vilja ha det?

• Svar på tråden Tips till Frieri
  • 4:e Maj

Vad kul, grattis! Kop en billig lassasring eller lana fran en guldsmed och ga ner pa kna. Skulle sjalv dock inte vilja att min kille hade friat framfor massa andra personer (blir sa generad) men det beror ju helt på vad hon ar for person.

• Kayo

Jag håller med, hade inte heller velat att min kille friade framför andra. Jag skulle nog helst inte vilja ha andra i närheten överhuvudtaget, hade nog bara velat kramas och pussas ensamma efteråt. Jag hade nog blivit glad oavsett men hoppats att han friade någonstans där det bara var vi för att få något eget och inte behöva dela stunden med andra direkt.

Mitt drömfrier vore om min kille kanske överraskade mig med middag med levande ljus, hemma eller ute. Rosor eller annat vore inte dumt. Jag skulle vilja att han förklarade sin kärlek för mig. Att det inte bara blev frågan, utan att han förklarade vad han känner, varför han vill gifta sig etc. Jag behöver inte mer än så.

Min sambo bad om tips om hur han skulle kunna fria på ett bra sätt. Jag gav min kompis frieri som tips. Hennes man lagade en romantisk middag men levnade ljus, blommor, musik och hela kittet. Sen frågade han henne vad hon ville att livet skulle ge henne, vad hon ville göra framöver, hur hon ville att tillvaron skulle te sig. Jag tror hon pratade om hus, barn och resor och han sa att han ville ge henne allt detta. Att han hoppades att han skulle kunna uppfylla alla hennes drömmar. Att han älskat henne sedan de träffats, att han alltid skulle älska henne och att det inte fanns något som skulle göra honom lyckligare än om hon ville bli hans fru. Så gick han ner på knä och friade. Han hade köpt en ring men fått löfte om att den kunde bytas. Precis så enkelt vore underbart. Jag är inte mycket för storslagna scener men jag vill att det skall vara våran stund, bara våran.

• lingonben

Grattis!
    Jag håller dock med förgående talare, att det där är så personligt, vad som passar. Min man gick ner på knä när vi stod i en liten stad efter den italienska Amalfikusten, det var mörkt och stadens lampor lös utmed bergskanten oh havet kluckade... underbart... men jag ska i ärlighetens namn säga att jag hade varit nöjd med vad som helst. Hade han så friat på bussen ner till stan så hade jag gråtit ändå :) Men alla är ju olika. Jag själv hade nog tyckt att det var lite amerikanskt men ändå häftigt om min blyge rare man gått ner på knä på en middag med 14 personer, och friat.
    Men hur är ni?

• 4:e Maj

Vi stod i hallen och pratade om bekanta som just fått barn men ej var gift och jag sa 'ja, jag vill att vi ska vara gifta innan vi försöker få barn' varpå han gick ned på ett knä och friade. Helt ok men kanske inte så romantiskt - han var ganksa nervös och hade funderat ganska länge på hur han skulle göra det.
    Kankse ni kan gå ut och äta på ett mysigt ställe/någon speciell plats som betyder mycket som sen kan återbesöka för att uppväcka gamla minnen.

• Vezzla

Om ni redan är förlovade så har ni ju troligtvis redan ringar... du kan gå ner på knä eller fria med en vacker röd ros i handen istället för en ring kanske?!!

Jag håller nog med en del tidigare inlägg om att jag nog skulle vilja vara ensam med min gubbe när frieriet äger rum... men det fins egentligen inte nåt rätt eller fel :)

Svar på tråden Tips till Frieri