• Forsfors

Fläck på golvet som inte går bort, HJÄLP

För att göra en lång historia kort.

Vi åkte bort i helgen. hade glömt rn soppåse stående på golvet i köket. när vi kom hem i går kväll och skulle slänga soppåsen så hade den läckt. Vi tokade bort sopvattnet (vet ej vad det var för något) och till vår fasa så blev det en megafläck kvar på golvet som inte går bort! Vi har skurat och skurat på fläcken. Vad ska vi göra? vilka medel ska vi använda? HJÄÄÄÄÄÄLP.

Vet inte riktigt vad det är för material i golvet, någon form av plastmatta verkar det som.

Vi måste få bort den där fläcken, förutom att det ser megafult och äckligt ut så kommer vi ju att få betala nytt golv ifall vi flyttar annars.

• Svar på tråden Fläck på golvet som inte går bort, HJÄLP
  • K -76

Jag fick bort fläckar från golvet genom att använda Oxy Clean. Det är det där tvättpulvret i cerisrosa plastburk. Jag blötte det bara lite och gnuggade med den grova sidan på en svamp. Fläcken gick bort, och golvet blev fint. Det var iofs ett målat golv, men på plastmatta/laminat kan man ju å andra sidan gnugga hårdare.

Lycka till!

• Forsfors

Å, tack för tipset! det ska jag testa.

• Forsfors

jag har kollat i lägenhetspappererna och det är ett linoliumgolv, det står att man inte får använda starka rengöringsmedel på det...däremot kunde man använda ättiksprit och det har jag testat och det funkade inte. Någon som vet om oxy clean räknas som ett starkt rengöringsmedel?

har också funderat på klorin, men det är väl väldigt starkt?

har smått panik, vet inte vad jag ska göra...

• silvera

Ett tips som fungerar hemma hos oss:
    (linoleumgolv)

VIM!
    Det där lite "grusiga" trögflytande, i en vitgrön flaska.

Man häller på det direkt på fläcken, och sedan torkar man med en svamp. Det liksom tränger ner lite i golvet, och tar bort fläcken, och sist torkar man bara med en blöt trasa, för att få bort medlet.

• Fiafria?

Risken med starka grejor, t.ex. Klorin, är ju att golvet blir missfärgat eller blekt av medlet istället. Tyvärr har jag inget tips.

• K -76

Oxy clean är inte speciellt starkt (inte alls som klorin, men starkare än Vim), och eftersom man eg använder det när man tvättar (det tar bort intorkat blod tex) bevarar det färgerna bra. Men vim är också ett bra förslag, det är ju lite av den där grynigheten man vill åt.

Hoppas du får bort fläcken!

• Forsfors

tack för alla svar!

då går jag hårt ut mot fläcken i kväll, börjar med Vim och hjälper det inte så går jag vidare på Oxy clean och hjälper inte det så testar jag med klorin, annars får vi väl så vackert punga pengar till en golvomläggning när vi flyttar. men nu har jag en plan i allafall, så nu känns det bättre. Upp till kamp emot fläcken!!!

• vixen not a tramp

oxy clean, är det samma som vanish-pulvret till tvätten?

• jocelyn

Ett annat tips som faktiskt funkar är att ta citronsaft (från helt vanliga citroner) och bakpulver. Mojsa ihop det till ett klägg/gröt och gnugga med tvättsvamp på fläcken.

• Fea

Hur har det gått? Nu när du har engagerat hela bröllopstorget i frågan så får du rapportera också

• Forsfors

hejsan! jag har skurat på fläcken och inte haft tid att svara

Jag köpte jif (tydligen så har vim bytt namn till det) och gned på, och fläcken blev vlekare, men större (bredare). Så idag hällde jag på lite blekmedel (pulver) och skurade och då blev fläcken i allafall inte fullt så synlig, så den är nästan bota, får väl skura några omgångar till. Tack för hjälpen!

Svar på tråden Fläck på golvet som inte går bort, HJÄLP