• Norpan83

Bli gravid utan mens?

Haj haj! En liten bakgrundshistoria...som tonåring fick jag min mens ca varannan månad och ganska rikligt. När jag började med minipiller fick jag först mindre blödningar varannan vecka, och efter ett år ingen alls. För tre månader sedan slutade jag med mina piller men mensen är fortfarande borta.
    Så till min fråga. Vi planerar att börja baby verkstad nästa höst, men jag är orolig för att det kommer bli svårt på grund av min trassliga mens (vet att det sämsta är att oroa sig) Min barnmorska sa bara att man inte kan göra nåt förrän man har försökt bli med barn i ett år. Men tänk om mensen inte kommer igång. Kan man bli gravid trots att man inte blöder, tror jag har hört nåt sånt tidigare. Att man kan ha ägglossning utan blödning, och att man även kan ha blödning utan ägglossning. Min barnmorska pratade om nåt sånt. Nån annan än jag som oxå har problem med mensen?

• Svar på tråden Bli gravid utan mens?
  • Pepparmyntan

Eftersom ägglossningen kommer innan blödningen så kan du bli gravid innan du har fått tillbaka din första mens. Du kan ha haft ägglossning och blivit gravid och därmed inte fått mens för att du blivit gravid.

Om din mens fortsätter att strula så kan du ta kontakt med gynkekolog innan det gått ett helt år och få medicin som sätter igång din mens. Om du slutat med dina piller och det har gått ett halvår och du fortfarande inte har återfått din mens skulle jag vända mig till en gynekolog.

Du kan även få mer information om detta på www.familjeliv.se

• Skivbaren.nu

Hej!
    min mens har länge strulat, när vi ville ha barn och mensen inte befann sig så sökte jag hjälp. Läkarna hittade några 'fel' till varför mensen strulade så mycket.
    De konstaterade oxå att jag skulle ha svårt att få barn OM de ens skulle gå.
    Jag blev stäld i kö till hormonbehandling och provrörsbefruktning, undertiden så fortsatte vi att försöka på eget sätt att skaffa barn,
    Men så en dag så testade jag i alla fall positivt, utan att ha påbörjat nån hormonbhandling eller nått. då var jag i 4e månaden. Vilken lycka :)
    Har nu två små flickor som har kommit till naturligt, den andra flickan kom 1½år efter första barnet föddes.
    fortare än vad vi kunde tro gick de då.
    Jag har en längtan efter ett tredje barn, men inte just nu... men jag vet att ju längre vi väntar desto svårare kommer de bli. (jag är 24år så de beror alltså inte på åldern).

så jag råder dig att gå till en gynekolog, Jag fick träffa en gynekolog/läkare på en auroramotagning och hon var så underbart bra. Vänta inte med att söka hjälp för de utan sök för dn struliga mens istället.

Lycka till!
    Och ge inte upp hoppet, jag vet att de är lätt att göra de, men 2flickor trots att läkarna sa att de var nästintill omöjligt är vad vi fått.
    Kram

Svar på tråden Bli gravid utan mens?