• Mimsan81

Vad kostar ert bröllop?

Jag ska gifta mig 2008. Samtidigt så håller vi på och sparar pengar så vi ska kunna köpa ett hus inom några år.
    Jag bara undrar vad ert bröllop kostar och hur man har råd med detta + ev. hus och andra utgifter som man ju oftast har i den åldern med t.ex. småbarn mm.

• Svar på tråden Vad kostar ert bröllop?
  • Marskatt

Vi har småbarn o ska till att bygga hus. M2b är civilingenjör o själv jobbar jag inom LSS (som pedagog). Vi har väl inga jättefeta löner nån av oss, även om vi verkligen inte har det dåligt ställt. Nu har vi valt att ha ett mycket litet bröllop med ca 20 gäster och tror oss om att inte behöva lägga ut mycket mer än 15-20 000 på vårt bröllop. Då vet vi inte ännu om vi får något bidrag från något håll.

Hittills har vi handlat kläder o smycken (ring, manschettknappar mm) plus grejer till inbjudningskort o sånt o hamnar på ca 10 000. Tillkommer på det gör middag på restaurang och två hotellnätter för oss.

Till sommaren sen ska vi ha stor fest för att fira att vi gift oss och byggt hus, men det räknar vi väl mer som felmarginal i husbygget.

• viktualia

Vi gifte oss i en stad 25 mil väster om Sthlm, hade kyrkvigsel, 3 rätters plus tårta till 70 pers i hyrd lokal med inhyrd personal.

Landade på 63 000 kr.

• NuÄrDetDags

Vårt bröllop kommer nog att gå på 60 till 70 000 kr. Vi sparar pengar på att köpa kläder i Kina, m2bs vigselring beställde vi från Amerika, vi gör alla trycksaker (inbjudningar och festprogram) och hemsidan själva, istället för en brudbukett blir det nog tre rosor eller så, vi önskar oss inga presenter men tar gärna emot ett bidrag till bröllopsresan, som dekoration har vi ett skogstema så det är bara att gå ut i naturen och samla kottar och mossa... Den dyraste posten blir nog maten (buffet för ca 60 personer).

Vi tjänar båda inte dåligt och har inga barn men det betyder ändå inte att vi kan/vill ösa ut pengar till höger och vänster. Det kommer ändå att bli som VI vill - inte superlyxigt men supertrevligt och mysigt! Hoppas jag...

• discodivan

4 ungar o skulder upp över ornonen, totalt 30 000 , ca 15-20 000 till fotograf lokal mat o dricka, som vi får ta från restskatt etc och extrapengar vi försöker få in, sälja vissa saker etc
    vi vill verkligen det här nu, har redan skjutit upp det 1 år

• Marskatt

Jag har iofs sålt alla saker efter min häst, bl a ett gäng sadlar o en sele, så vi har ju fått in pengar den vägen med. MEN - hittills har vi tagit allt från det som blir över på våra lönekonton, o pengarna från hästsakerna har jag kunnat sätta in på sparkontot. Känns rätt skönt när det växer!

• Vinterbrud feb -07

Måste ärligt säga att jag inte törs räkna ut hela summan.. Vet vilka stora poster som är kvar att betala (mat, lokal och fotograf) och mycket har vi redan betalat (kläder, bordsdekorationer, tryckmaterial osv). Skulle tippa på ungefär 70 000kr exkl resa.
    Vi har 2 småbarn och villa. Jag studerar och sambon är egen företagare.

• S:et

Hej! Nu bor ju vi i en ganska liten stad, där det förmodligen är billigare med vissa saker. Vårt bröllop kostade ca 30 000:- totalt! Då hade vi 65 gäster med buffé, kaffe och tårta. Klänning hyrde jag(när ska jag ha den igen?), min man köpte en fin kostym och så hyrde vi skjorta och en så´n där jag vet inte vad det heter, men mellanting mellan slips och fluga. Hyrde kostym,skjorta och så till sonen. Köpte en jättefin klänning till dottern på Kappahl.Tärnan hyrde sin klänning och marskalken fixade också egna kläder. Blommor beställde vi på torget, kostade typ 500:- för allt (buketter, bordsdek mm), maten fixade vi själva.Hade helstekt marinerad fläskfilé och kyckling.Detta serverades kallt tillsammans med fräscha sallader och varm potatisgratäng.Beställde bröd och tårta (ca 2500 .Maten hjälpte våra föräldrar oss med, både med pengar och tillagning.Körde nästan allt i ugnen,dagen innan och hade tjejer som skar upp precis innan vi skulle äta. Man kan komma billigt undan, bara man vill planera och lägga lite tid på saker och ting.Vi tyckte inte det var värt att punga ut 70 000 på EN enda dag, de pengarna vill vi lägga på annat.Men totalt med kort å så fick vi en underbar bröllopsdag med egendesignade ringar för ca 30 000. Lycka till. Kram

• jag ska bli en fru...läängtar-nu gift

Jag/vi tippar på att det landar på:90000:-
    ringarna=32000:-,Maten 32000:-,Tårtan:2600:-,Solist 2950:-,Klänning:11800:-,M2Bkläder+sonens:4000:-,Blommor:2500:-,Hår å smink:2500:-Övernattning:3500:-.Taxi till festen 400:-.
    S:a=94250:-GULP

• bröllopivinter

Vi ville så gärna ha ett helgbröllop men insåg att vi inte hade råd....tills vi löste det med att vi ska nu ha ett tredagars bröllop i Thailand! Så inkl allt med en månad i Thailand kommer det att gå på ca 70000:- och vi får vårt drömbröllop

Svar på tråden Vad kostar ert bröllop?