• Sunshine***

Fel att välja vigselring som förlovningsring?

För min del så vet jag inte om jag någonsin kommer att gifta mig. Förlovning är dock bestämd. I och med att jag kanske bara kommer att ha EN ring, så vill jag inte gärna ha en enkel slät. Jag tycker det är lite trist, och inte är det min smak.

Nu till frågan:

Tycker ni att det ser konstigt ut att ha en blingblingring som förlovningsring? Och säger etiketten att det är vansinnigt fel? Tycker tanterna i affärerna ser lite undrande ut när jag ber om att få titta på de lite mer "fina" varianterna...

• Svar på tråden Fel att välja vigselring som förlovningsring?
  • Gable

Varför skulle det vara fel? Det är ju du som ska bära ringen eller hur? Kör på bling bling och skulle du sen gifta dig så kan du ju ha en slät vigselring eller en till bling bling ring.

• Enzoo

Det är ju du som bestämmer, inte nån tant i en affär! Det är du som ska trivas med ringen en lååååång tid framöver, så gör precis som du känner för. Skulle jag bara ha en ring hade jag också velat ha en lite "finare" och inte bara en enkel slät..

• Fru Cinderella

Jag har en enstensring som förlovningsring, har inte hört en ena negativ kommentar på det.

• Miss Summers

Jag har en ring med en liten briljant i som jag trivs jättebra med och fått jättemånga positiva kommentarer.

Har bara fått en negativ kommentar av en kompis "Men du har ju en sten i ringen!!! Så brukar man inte ha. Av alla jag vet som har förlovat sig så har INGEN haft en ring med en sten."

Jag är iaf jättenöjd! Ta den ringen du vill ha och strunta i vad andra kan tänkas säga. Det är ju du som ska ha ringen =)

• Mitt hjärta är hemma

Jag har en slät förlovningsring. En engelsk kompis förundrades STORT över detta. Hon frågade försiktigt hundra gånger om det verkligen var en förlovningsring. Det tog ett tag innan hon klämde ur sig "men den har ju inga stenar!!!"

Så, du kan gott ha en förlovningsring med stenar i, lika gärna som man kan ha vigselring med eller utan stenar.

• Beckie_

Visst kan du ha en ring med sten i som förlovningsring om du vill, det är bara du som sätter gränserna. Vad jag dock reagerar över är att du säger att ni bestämt er att förlova er men kanske aldrig kommer gifta er. Jag blir nyfiken på hur ni tänker då? För mig är förlovningen vad ordet låter som, att man lovar varandra att gifta sig, så därför undrar jag hur du ser på förlovningen; vad är meningen med den?

• Pumpkin

Kör på blingbling om det är det du vill ha! Ringen ska ju förhoppningsvis sitta där på ditt finger resten av livet och då ska man verkligen älska den.

Jag själv ska ha blingbling i både förlovnings- och vigselringen, så jag ser inget problem med det

• Pumpkin

Jag tycker det låter lite konstigt att tanterna tittat konstigt på dig, var har dom med den saken att göra

Här har det varit tvärtom faktiskt, tanterna i butiken har direkt plockat fram blingblinget med ett stort leende på läpparna

• Gudinnan

I USA är det alltid blingbling som förlovningsring..och slät till vigseln..

Så det är inte alls konstigt..

• Sunshine***

Tack för era svar! Känns skönt att få lite stöd bakom sig!

Beckie_: Ang din fråga: Vi har varit tillsammans i 4 år och vi vill förlova oss för att vi älskar varandra och för att vi vill visa oss själva och andra att vi menar allvar med vårt förhållande. Det har ett stort symboliskt värde för oss. För mig är det dock inte självklart att vi i framtiden kommer att gifta oss, det känns så "otroligt stort", om du förstår vad jag menar. En del av mig vill gifta sig, och en annan inte. Jag vet inte om man behöver gifta sig för att vara tillsammans i hela livet... Framtiden får utvisa hur det blir!

Är det fler som tänker som jag ang detta föresten?

Svar på tråden Fel att välja vigselring som förlovningsring?