• Jenny82

förvirrar ang. förlovning..

Jag är förvirrad..
    Hur gjorde ni där ute..
    Hur länge var ni förlovade innan ni gifte er?

E det så att man efter förlovningen skall ha bestämt ett datum för vigsel inom ett år eller skall man hinna gifta sig inom ett år från det att man förlovade sig?

När skall man byta ringar.. skall båda välja ut ringarna och sen friar han när han känner.. vad frågar han då?

Jag är som sagt förvirrad.. kan ifs bero på att det är sent. Men jag funderat ett tag o kommer inte fram till ngt bra svar..

kram till er där ute

• Svar på tråden förvirrar ang. förlovning..
  • Lady o Lufsen

Jag förlovade mig 5 år innan jag gifte mig...när vi gifte oss så hade vi varit ett par i 16 år...det kan se väldigt olika ut oavsett etikett...

• Nemo nisi mors

Jag frågade min m2b i april om han ville gifta sig. 20071020 gifter vi oss och vi har inga riktiga förlovningsringar.

(Jag har börjat gå med två ringar jag fick av min m2b nu när vi såg ut hans vigselring, så man kanske kan säga att de är mina förlovningsringar.)

•  Miss Cee

Svensk tradition:
    1. Mannen friar.
    2. Säger hon JA är de förlovade.
    3. Tjejen köper mannens ring, mannen köper tjejens ring.
    4. de växlar ringar.
    5. De gifter sig (inom ett år om de vill och kan, annars senare)och då får bara kvinnan en ny ring.

Utomlands:
    1. Mannen friar, ofta med en ring.
    2. Säger hon JA är de förloade.
    3. de växlar ringar
    4. De gifter sig, och då får också mannen en ring, och kvinnan får en till

Idag i Sverige kan man blanda ochta av detta hur som passar dig.

Vi gjorde såhär:
    1. Jag frågade om vi skulle förlova oss. Han sa JA. Vi köpte och växlade ringarna ihop.
    Vi bestämde att vi skulle gifta oss, när vi hade pengar och möjlighet.
    2. Åtta år senare, när vi båda var överens om att det var dags att gifta oss, friade han igen (utan ring). Efter frieriet började vi planera på allvar och gifter oss 14 månader senare. Anlednigen till det extra frieriet är att han alltid velat fria, och jag sas snodde det från honom...
    När vi gifter oss får jag en ny ring, ochhan också. Men jag kommer att bära båda, och han bara sin nya.

• jamtlandstaus

Vi förlovade oss efter två år och jag har nu friat och vi ska gifta oss till sommaren på vår tioårsdag.

Vi bestämde oss tillsammans när vi skulle förlova oss.

• Lena+Mattias=sant

Vi bestämde tillsammans att vi skulle förlova oss och gifta oss. Vi köpte ringar tillsammans. Hade dem hemma sen friade min sambo för det hade jag bett om att han skulle överraska mig med. 1.5år senare gifter vi oss

• Hemlig brud 07

Vi förlovade oss på midsommarafton 2001. Utan en tanke på att gifta oss. Det ingick inte i planerna. Han ville inte - känndes för stort eller så. Men nu ska vi i alla fall gifta oss - hemligt dock och borgerligt - inte alls vad jag tänkt mig. Men det blir så ändå och känns helt ok.

• NuÄrDetDags

Min m2b friade helt överraskande och trollade samtidigt fram en ring han hade köpt till mig. Jag sa Ja. Efter några veckors funderande bestämde vi oss för 17 mars 2007.

Han har ingen förlovningsring men han kommer att ha vigselring (och jag kommer också att ha en vigselring, alltså två ringar).

Det finns inga *måsten*, gör som ni känner och bestäm datumet som det passar er. Det måste inte vara inom ett år efter förlovningen - 10 år senare blir säkert lika bra om det skulle passa er bättre.

• NuÄrDetDags

Glömde att svara på frågan: vi kommer att ha varit förlovade i lite mer än sju månader när vi gifter oss, men det är vi det.

• Jenny82

Tack för alla svar.. Nu börjar det klarna lite..
    Nu är det bara och vänta och se vad som händer framöver.. E ju lite traditionell av mig.. :)

kramar till er där ute

• drömbrud

Vi visste när vi blev tillsammans att vi skulle gifta oss..

Vi förlovade oss ngn gång under tidens gång och vi började prata giftemål.
    Nu har vi köpt förlovningsringarna och jag går och väntar på att han ska "pop the question"...

Gifter oss 2/2-08

Svar på tråden förvirrar ang. förlovning..