• sessy

förlovning o giftemål

Har förstått att många förlovar och sedan bestämmer när man ska gifta sig.

Är det konstigt att förlova sig utan att veta/bestämma när man skall gifta sig.
    självklart vill jag gifta mig med honom, men kanske inte än på några år. vill ju spara ihop till ett bra bröllop och det går ju inte under studietider.

Kanske spelar det ingen roll, men har sett att många här bestämer sig när de ska gifta sig, när de förlovar sig..

• Svar på tråden förlovning o giftemål
  •  Miss Cee

Vi förlovade oss på 1 årsdagen, men var överens om att bröllop fick vänta. Dels var vi unga, men framför allt av ekonomiska orsaker. (Nu 8 år senare är det äntligen dags!)

Däremot så tycker jag att man ska vara överens om att man VILL gifta sig, och att man SKA gifta sig. Sen vilken tidsplan man har känns inte så viktigt.

Lycka till!

• Pumpkin

Håller med Miss Cee!

Även om jag själv och sambon kommer att sätta datum så fort ringarna åker på

• Madde.B

Vi förlovade oss 2002 och vi ska gifta oss om ett år... det tog tid det!! Ha..

När han frågade mig om förlovningen, så var det en förlovning bara - inte ett frieri i den meningen att vi inom kort skulle gifta oss... bara man är medveten om det och inte går o tror att snart ska vi gifta oss - så är det OK!

Det är ju en gammal sed som ligger kvar att inom ett år ska man gifta sig.... gulligt men jag fick ju nästan som 2 frieri o fick vara lycklig i den stund jag var ... inte börja jaga upp mig för ett bröllop när vi förlova oss, utan bara njuta av stunden.

MEN.... skulle förlovningen skett idag - tror jag nog ändå att ett bröllop skulle bli av inom ett år..

• jocelyn

Vi förlovade oss efter 3 år och nej, vi har inget utsatt datum för vigsel....det är inte dags ännu helt enkelt! Gör det som känns rätt för er!

• A:s wife

Många par skiljer ju på förlovning och frieri. Vi förlovade oss för 3 år sedan, frieriet kom för ett par månader sedan, när vi båda två tyckte det kändes rimligt rent ekonomiskt etc. alla gör olika, och som sagt; välj det som känns bäst för er!!

• 4:e Maj

For mig ar frieri och forlovning samma sak men har forstatt att manga skiljer pa detta.

Han friade efter att vi varit tillsammans tva ar och vi planerar att gifta oss efter 1 ars forlovning. Skulle sjalv inte gillat att vara 'bara' forlovad och inte ha ett veta nar man vi skulle gifta oss men var och en gor ju som de vill. Som Miss Cee sager, det viktigaste ar att man vill gifta sig.

• Hemlig brud 07

Vi förlovade oss för tre år sedan. Då ville han inte gifta sig. Tvär nej. Så vi förlovade oss utan en tanke på att gifta oss. Nu gifter vi oss hemligt i februari. Efter 13 år tillsammans.

Hemlig brud 07 - Varfor ville han forlova sig men absolut inte gift sig? Ar inte alls negativ emot detta, bara nyfiken

• Hemlig brud 07

Han standard kommentar har alltid varit. Vi har det ju bra ändå. Vi behöver inte gifta oss då. Min kontring har varit att det är ju när man har det bra som man gör det. Men ändå nej.

I grund och botten tror jag dock att det mest beror på att det känns jobbigt att stå där inför gud och alla han känner. Jobbigt med att stå i centrum - där av är barnen vi har inte heller döpta. Men nu har han fattat att det verkligen är viktigt för mig att få göra detta, och vi gör det hemligt i Stadshuset, så ingen vet om det i förväg. Men det som mest fick honom att vända var att jag förklarade dem juridiska fördelarna med att vara gift - dvs om någon dör. Barnen ärver då den avlidne och inte sambon. Sambon måste lösa ut barnen ur dödsboet för att kunna bo kvar. DÅ ville han också. Nu när vi planerar inför detta så blir han mer och mer positiv till det.

Fattar precis detta med att inte gilla att sta i centrum - hade sjalv foredragit ett litet brollop men min kille vill ha stor fest sa ok da tankte jag.

Statshuset ar sa vackert! Mina foraldrar gifte sig dar hemligt pa 70-talet.

• silverdrake

jag tycker förlovning står för giftemål inom ett år typ..skulle inte kunna tänka mig att vara förlovad och sen behöva vänta på ett frieri till...det är det som förlovningen betyder ju, att man är för-lovad. tur att min man var införstådd med det och tyckte samma också. när vi förlovade oss frågade han, vill du gifta dig med mig, jag sa ja, fem månader senare var vi gifta :D

• silverdrake

annars känns ju ens egen förlovning som den raggarbrudarna gjorde i högstadiet till höger och vänster. (no offence till raggarbrudar ;) )

• jocelyn

Raggarbrudar? Är det så du tycker vi andra är? *skratt*

• Fru Cinderella

Vi bestämde datum när vi förlovade oss (1 år senare). Vi har verkligen studeekonomi, men vi har fixat ett jättefint bröllop utefter vår budget.

• silverdrake

jocelyn

haha, nej absolut inte!!

men jag ville inte känna mig som en sån när jag förlovade mig, det kändes lixom viktigt att veta att det bettydde giftermål.

• Bröllopstokiig

Vi förlovade oss nu i veckan, min sambo frågde i augusti om jag ville förlova mig med honom. För mig är det viktigt att en förlovning innebär giftermål, men inte nödvändigtvis inom ett år. Så vi har bestämt giftermål till senast 2010, men det kan bli av tidigare, beroende på ekonomi och barn och annat som kan komma mellan.

• anNea

Att förlova sig är ju att lova varandra att man ska gifta sig. Om man har den förklaringen till en förlovning, så kan man ju inte förlova sig utan att ha för avsikt att gifta sig.

Jag och min m2b gifter oss 7 månader efter vår förlovning, eftersom vi vill ha ett sommarbröllop. Datumet hade vi inte bestämt när vi förlovade oss, men vi var båda överrens om att ett giftermål skulle ske inom ett år efter förlovningen.

• yxla

För mig är ett frieri starten på en förlovning.

Hand rövade bort mig till Paris >frågade om jag ville gifta mig med honom > ring på fingret: vi är alltså nu förlovade > Giftemål!

Men alla får givet g;ra som de vill. Jag tyckte att det var st;rtmysigt och superromantiskt att bli friad till.

Tillsammans i drygt ett år men bott i olika delar av världen. Sambo i 4 månader när han friade.

Vet man så vet man

Svar på tråden förlovning o giftemål