• apvk

Ont i benhinnorna?

Hej allihopa!

Har äntligen börjat gå på morgonen, en timme innan jobbet. Har gått kanske 6 ggr och nu gör benen så ont att det inte går mer! Jag tror att det är benhinnorna, det är fram på underbenen bredvid själva benet som känns mitt på.
    Vad ska jag göra? Är det någon som vet nåt som hjälper? Idag var jag tvungen att gå hem efter 10 minuter för att det gjorde så ont.

• Svar på tråden Ont i benhinnorna?
  • Ronille

Hej,

Köp ett par ordentliga promenadskor med rätt dämpning. Eventuellt kan du behöva inlägg. Tänk också på att stretcha efter din promenad.

Tyvärr är det väldigt vanligt att man måste "vila bort" benhinneinflamation och benhinnebesvär. Fortsätter det så kontakta din läkare.

Lycka till!

• Ayla30

Rätt skor är A och O.
    Råkar man ändå ut för det är det bara att vila.

jag brukar använda Zon ifrån apoteket och smörja när jag känner att det börjar komma och då går det över snabbare...

Men som Ronille skrev, om det fortsätter kontakta läkare.

• nenne78

det finns en salva som heter transvesil eller liknande (min kompis bad om transvestit på apoteket, men det är alltså helt fel).

BYT SKOR (se ovan )

Massera med tigerbalsam. Det blir som knölar frampå smalbenen och gör satans ont, men jag tycker att det blir bättre efter ett tag.

• apvk

Tack så jättemycket för alla svar!
    Verkar som att det är viktigast att ha rätt skor så jag ska pallra mig iväg och fixa det i helgen!
    Tack igen!

• Milou27

Byt skor och på kvällen är det bra att skölja benen med omväxlande iskallt vatten och sedan snabbt så varmt du klarar. Gör så flera ggr. Vi rekommmederar patienterna att göra så för att få igång blodcirkulationen. Men framförallt. Det tar oftast väldigt lång tid innan besvären går över. de flesta frestas att börjar träna eller gå mer alldeles för tidigt och så blir det bara värre och värre. Så vila länge!

• jocelyn

Lägger till; gå inte på asfalt om du kan undvika. Många som joggat på asfalt får problem med benhinnorna just. Så har ni någon typ av stig/spår/trevlig grusväg etc är den att föredra. Kanske promenera några stycken tillsammans?

Om du precis börjat gå och går en timme per dag kan det ju vara så att du "chockat" kroppen lite. Kanske 20 minuter hade räckt i början? Jag tror på att skynda långsamt; skadar man sig är det ju så segt att komma tbx till träningen.

Lycka till!

• Miisen

Det är inte säkert att det är benhinneinflammation. Jag kände likadant som du när jag började spela fotboll igen efter ett uppehåll, och det visade sig att musklerna hade "fastnat" vid benet. Det är tydligen vanligt när man börjar träna efter uppehåll, och framförallt om det sker på hårt underlag. En tränare gav mig någon slags massage där han drog längs benet och så för att lossa på dem, och sedan fick jag fortsätta med det hemma. det gjorde fruktansvärt ont första gången och jag hade sedan ont i en dag ungefär, men sedan försvann all smärta helt. Det bästa är nog om du låter någon kunnig titta på det hela för att se vad som gäller i ditt fall. Om du har fått benhinneinflamation är det enda du kan göra att vila tills det försvinner, motion förvärrar det.

• Mitt hjärta är hemma

Viktigt att stretcha vadmusklerna också! Jag har haft benhinneinflammation många gånger, men när jag idrottede som mest, i högstadiet, gjorde det så ont att jag skrek om någon så mkt som petade på benen.

Varje gång jag blir lite mer vältränad i vaderna får jag problem. En läkare sade till mig att det berodde på att vadmusklerna helt enkelt inte fick plats i sin "hinnepåse" (fråga mig inte om mer detaljer) . När musklerna helt enkelt blev för stora fick jag problem. Stretching lindrade. Inlägg hjälpte inte särskilt. Vila bort musklerna hjälpte mest.

Svar på tråden Ont i benhinnorna?