• TigerLinn

hur tackar man NEJ?

hej!
    ja och min m2b sitter i ett litet dilemma. ingen av oss vill ha varken svensexa eller möhippa av många skäl men ett är att vi vill inte blir ner supna och tvingade till massa saker på stan eller så. eftersom vi kommer ha ett alkholfritt bröllop. sedan har vi andra orsaker som jag inte orkar gå in på lite mer privata saker.
    så min fråga är.
    kan man skriva i ibjudan på de sk. "info bladet" som vi ska skicka me att vi inte vill ha varken möhippa eller svensexa? eller hur undan ber man detta smidigast?

har någon varit i samma sits?

• Svar på tråden hur tackar man NEJ?
  • jocelyn

Skriv så tydligt ni kan. T.ex. "vi undanber oss möhippa resp svensexa och bjuder istället in till tjej/killkväll med *aktivitet* (här kan man välja vad man själv vill...fika kanske? biljard? bara mötas över en enkelt måltid? )

Sedan kan man ju maila/ringa sina närmaste vänner och verkligen vara tydlig med att man absolut inte vill ha någon hippa. Är man bara tydlig nog så tror jag inte det blir några problem för folk att acceptera.

Själv tänker jag bjuda in till ett litet cocktailparty eftersom jag inte vill ha någon hippa. Det är vad jag helst vill göra och det tror jag mina vänner förstår direkt.

Lycka till!

• Andie

TigerLinn
    Info-bladet är en urbra idée! Det är ju där information ska samlas
    Och jag förstår verkligen. Jag vill inte heller ha någon möhippa!
    Och sen är det kanske så att du borde säga som det är till de närmaste så de vet och inte hittar på något. Så har vi valt att gör så här 200+ dagar till vår dag.

• Milou27

Fast är det nära vänner till er som ni bjuder borde de väl veta om er inställning till förnedringshippor och alkohol? Prata med tärnan som är den som ska ansvara för ev. hippa om vad du INTE vill göra. För en mysig middag och lite bubbelbad med tjejkompisarna skulle du väl inte ha något emot?

• TigerLinn

jätte bra tips... eftersom en del gäster kmmmer resa en del så kanske man kan ha en avslappnings kväll på varsitt håll med vännerna med nå mat å spel å skoj ?

• Saltakatten

Hej!

Jag kan förstå din oro. Jag hade verkligen hatat att behöva klä ut mig och göra en massa dumma grejer. Jag var med på en kusins möhippa och den var jättelugn och skön. Vi hade picknick i parken och hade i och för sig klätt ut oss i 80-talskläder men eftersom möhippan var i oktober så var vi ganska ensamma i parken. Sen gick vi och badade i ett varmbadhus som vi hade abbonerat och kvällen avslutades med middag på restaurang. Hur skönt som helst. Jag förstår inte vilka som vill bli förnedrade och sälja pussar på stan.
    Det är en jättebra idé med avslappningskväll. Bara äta gott coh ta det lugnt. Jag har pratat med en av mina bästa vänner om möhippa och hon är inne på samma spår som mig så jag vet att hon kommer att avstyra alla dumma förslag och det är skönt att veta.

• Andie

Milou27
    Om man inte ska ha någon tärna då?
    Om jag nu skulle vilja ha en hippa och det är i stil med en middag hemma i lugnetsvrå, kanske lite alkohol och alla goda vännerslag (alltså både tjejer och killar).
    Men det här ämnet har blivit väldigt känsligt för mig.

• Milou27

Jag hade tagit och pratat med de tjejer som var aktuella att komma på ev hippa, helst en och en, och förklarat var jag absolut inte velat göra och varför. Jag tror att de flesta människor som är normalt funtade vill att bruden ska ha en härlig dag utan att behöva ha ångest och oro för en obehaglig hippa. Mina vänner och jag har pratat mycket om hippor och alla har sagt vad de vägrar att göra, att de inte vill ha fylleslag osv. Dina vänner är ju människor som tycker om dig, och rimligtvis borde det vara i deras intresse att du får en glad och minnesvärd kväll. Jag tycker inte det är fel att du är väldigt tydlig och förklarar din oro över pinsamheter och sånt! Nu för tiden är ju dessa sk förnedringshippor mer och mer sällsynta. Med mina vänner har vi tex gjort någon femkamp, åkt vattenskidor, laserdome, gått på spa och bruden fick massage, sen middag och för de som velat utgång på krogen. Inga pinsamma utstyrslar utan det blev en rosa T-shirt som vi skrivit tex "jag ska gifta mig" och en liten slöja till det. En tjej var precis som du jätteorolig och ville INTE ha någon hippa. Men eftersom jag var tärna ville jag ändå göra något trevligt och det blev ungefär som ovan och hon var så glad och nöjd och sa att hon aldrig velat vara utan det! Visa dina vänner den här tråden så förstår de säkert! :)

• viktualia

Jag tycker INTE att ni ska skriva det i något infoblad. Det angår INTE alla gäster.

Näe, ta ett ordentligt snack med de av era vänner som skulle kunna få för sig att dra tag i planeringen av möhippa/svensexa.

Själv pratade jag allvar med två av mina närmaste tjejkompisar säkert 3 månader innan bröllopet. Jag sa att NEJ jag vill inte på några villkor ha nån form av möhippa. Förklarade varför och eftersom de är mina goa vänner fattade de att jag menade allvar och de lät bli.

Har man bara vettiga vänner så är det inget problem!

• TigerLinn

viktualia: tycker du fortfarande att vi inte ska skriva d ei info bladet om jag säger att vi ska ah ca 70 gäster och 50 av de är näsmadte vänner?? ska vi verkligen behöva prata 50 person eller ja de blir ju inte många eftersom vissa är par mendet stor probmet är att vi har dels vänner här i umeå. sedan har vi vänner från den stad min m2b kommer ifrån å så från den staden jag kommer ifrån alla känner inte varandra de blir många att prata med... är de så inte lättare att informera deta på ett infoblad?

• viktualia

hm... det är ju en smaksak... är verkligen alla 50 potentiella organisatörer av möhippa/svensexa så jaa då är det ju en jättebra idé! annars borde det väl räcka med några av de allra närmaste!

• TigerLinn

der är väl kanske inte 50st men vi har best'mt att bjuda mest vännner och våra vänner är väldugt utspridna och så. visst man skulle kunna prata med 1-2 från varje stad men de är ändå inte säkert att budskapet kommer fram tyvärr.. man kanske kan skicka med en liten extra lapp till just vännerna bara?

• viktualia

bara ni gör en genomtänkt avvägning så är det ju ni som känner era vänner bäst.

vi bjöd 104 pers varav kanske 35 släktingar och resten vänner. För mig räckte det med att prata med 2 pers. Våra vänner och släkt bor varken i samma stad som oss eller alla på samma ställe nån annanstans.

men som sagt, ni vet ju bäst hur era vänner funkar!

• Andie

Milou27
    Jag har pratat med de som antagligen skulle kunna hitta på något jag har varit extremt tydlig på att en lugn middag men kanske utgång på krogen är ok men jag vill inte bli kidnappad och jag vill inte ha någon form av utstyrsel.
    Men vi får se hur det blir, har en till kompis som ska gifta sig nästa år, och jag tror att hon är inne på samma sak.

Men som sagt jag har ganska långt kvar tills den stora dagen!

• Noja

Berätta hur du känner för dina närmsta vänner så är jag säker på att det respekteras. Kanske dom fixar en trevlig kväll med tjejerna som inte går ut på att supa eller skämma ut sig utan bara vara just "trevlig". Äta god mat, massage, bowling mm mm. Så skulle jag nog vilja ha det. Inte en massa konstiga jippon.

Svar på tråden hur tackar man NEJ?