• Somekindofmonster

Hormonstopp=Sexbesatthet?

Hej alla tjejer/kvinnor!

Jag har slutat med p-piller nu efter flera år med i stort sett ingen sexlust. Nu känner jag mig skitkonstig; det enda jag tänker på är sex och jag fantiserar om nästan alla män som jag möter. Känner mig nästan översexuell helt plötsligt. Någon som känner igen sig?

Jag fundrar på om alla års torka på sexlustfronten har gjort att allt har lagrats någonstans i kroppen och nu måste ut, eller om det bara är så här människor i allmänhet faktiskt fungerar utan tillsatta hormoner i kroppen. Känns bara så konstigt (men på ett bra sätt) att ha fått tillbaka (sex)-livet igen...

Grejen är att jag har en kille och har under de åren vi varit ihop aldrig ens tittat åt någon annan. Nu känner jag mig nästan otrogen bara för att jag fantiserar om andra. Men jag kan ju inte rå för vad som dyker upp i mitt huvud, eller hur?

Vore som sagt väldigt intressant att få veta om någon av er känner igen sig. Eller om det bara är jag som håller på så här.

• Svar på tråden Hormonstopp=Sexbesatthet?
  • soffan80

har en kompis som fick samma "symtom" som du.. hon drägglade el drägglar efter allt och alla ,tom äldre män ( OBS inget fel i äldre )men däremot inte intreserad av sin pojkvän!
    Jag själv slutade för typ 2 veckor sen, tänker mer på sex just nu än innnan .

• Somekindofmonster

Det var intressant att höra! Hm...undrar varför andra män/killar lockar mer än sin egen då..?

• pickolina

Själv har jag perioder när jag är så... Jag har alltid en normal sexlust, dvs den försvinner aldrig..men däremot så skjuter den i höjden vissa perioder... *s* Fast jag var så även när jag åt p-piller. Alltid varit så! Hur som helst, det är nog helt normalt... Lev å njut! ;) :D Tankar är ALDRIG otrohet!

• pickolina

Tankarna på andra män istället för sin egen handlar nog om att man behöver stimulans... "Hotta" till det lite med din kille så lättar nog fantasierna på andra män... :) Men tankar kommer kanske alltid att finnas, för människan behöver stimulans och det ligger i vår natur att vilja uppleva nya saker och utvecklas..vilket säkert är en av skälen till att folk är otrogna... Men låter man det stanna vid tankar/fantasier är det ju ingen fara. Men som sagt, lite mer fantasi och äventyr med den partner man har lättar längtan efter andra...

• pickolina

Jo just det.. När jag åt p-piller förut så märkte jag att jag ofta fick dessa "episoder" de veckor jag hade mens, dvs de veckor jag INTE åt några piller/hormoner...
    Många gravida blir ju tokk*ta oxå...

Så, summan är nog att hormonerna påverkar otroligt mycket. Å eftersom hormonnivåerna varierar så varierar även påverkan.

Det är ju möjligt att din extrema översexualitet (som du skriver) är tillfällig, pga att hormonerna är i väldigt obalans nu efter du slutat med pillerna. Det kan ta så lång tid som upp till ett år innan kroppen kommer i balans... Men sedan kan det ju även vara så att det känns extra starkt nu pga att det är så nytt och annorlunda, för att du saknat/haft en låg sexlust ett bra tag pga pillerna.

Men som sagt...njut av din nyfunna k*thet! Fantisera på.. ;) Å hitta på nya spännande lekar med din man... :D

• Somekindofmonster

Tack för de kloka orden!

Flera år av ingen sexlust gör mig nästan blyg inför min kille nu, som är van vid att jag är ganska sval. Det känns på något sätt lättare att i fantasin och med andra män sexa på som fan, än att jag helt plötsligt ska bli djurisk (eller något åt det hållet) med min kille. Det är nästan så att jag saknar att vara singel för då kunde jag ha sex med vem jag ville och hur jag ville, utan att det var konstigt. Men antar att jag känner så bara för att mitt sexliv varit rätt förutsägbart den senaste tiden. Usch, måste ta tag i det!

• Somekindofmonster

Pickolina: Såg ditt tredje inlägg nu när jag postat mitt svar. Du har nog rätt i att min kropp är i obalans fortfarande och kanske därför beter sig så här. Fast det skulle ju inte vara helt fel om den fortsätter att vara så här, om jag bara kommer igång och får utlopp för det.

• Somekindofmonster

Samtidigt blir jag rädd för mig själv då jag alltid har varit anti otrohet. Nu har jag i vissa väldigt svaga ögonblick nästan hoppats att min kille ska göra ett snedsteg, så att jag själv kan få hoppa på någon annan. Bara 1 enda gång.. Men egentligen så vill jag ju såklart inte det. Och jag skulle antagligen må skit om jag faktiskt var otrogen mot honom. Samtidigt tänker jag att man lever ju bara en gång... och det finns ju så många trevliga karlar här i världen. Nej fy!! Jag måste verkligen sluta tänka så förbannat mycket! Till handling med min älskade istället.

• pickolina

Försök att få igång sexlivet med din pojke så kan du nog hålla sexlusten vid liv även om hormonerna skulle lugna sig.. Sex föder sexlust.. Dvs om man har mycket sex och ser till att ha kul osv så blir det en god cirkel och sexlusten ökar. Om man tvärtom har lite sex och tråkigt så minskar sexlusten..

Förstår din känsla, man får ju sina "roller" i en relation. Men försök att bryta mönstret..ta ett steg i taget..så blir det säkert hur bra som helst sedan... ;)

• pickolina

Hahahaha... Jag förstår dig sååå väl ska du veta! Jag blir som sagt helt galen/besatt av sex i vissa perioder... Men jag brukar koncentrera mig extra mycket på att leka med min partner då. Hitta på nya spännande lekar och överraskningar osv... Fast jag kan erkänna att jag även hittat på en massa "bus" som jag kanske inte borde gjort.. :(

• Somekindofmonster
    Precis så sa min barnmorska när jag pratade med henne om sexlust. Och jag vet ju att ni båda har rätt. Tack för kloka ord!
  • Somekindofmonster

"bus"? Jag tolkar det som att det "buset" kanske var med någon annan..?

• pickolina

Yes, precis vad jag menade.. Nu ställde jag inte till det såå farligt ändå, eftersom jag haft lite oseriösare förhållanden. Men det har ju ändå ställt till med en hel del drama. Men jag vet ju att det kan bli svårt den dagen man har ett seriösare förhållande och riskerar "allt" om man gör ett snedsteg. Huah!..

• Lena+Mattias=sant

Jag blir precis sån varje ägglossning numera sen jag slutat med p-piller för typ ett år sen.

• Somekindofmonster

Ahaa, ja om förhållandet inte är så jätteseriöst så kanske det inte gör så mycket .

För en timme sen fick jag ont i magen. Eftersom jag inte känt så på flera år så var jag ovanligt trögtänkt innan jag kom på att det nog är....*trumvirvel*...ägglossning!! Ha, där har vi det ju!

Eller ja, det är bra att ha det och skylla på när man psykar ur.

• Mimi&Nicke

Somekindofmonster

Jag slutade med p-piller för 4år sedan. Det du beskriver i trådstarten är exakt vad jag upplevde! Innan dess hade jag käkat p-piller i 4år och hade inte haft nästan någon sexlust som helst. Tyckte att det där med sex var något nödvändigt ont. Men ett par veckor efter att jag slutat med mina piller gick jag omkring och kände mig som en man. Det sägs ju att män går omkring och fantiserar jämt om sex. Det spelade ingen roll vilken tid på dygnet det var eller vart jag var - jag kunde bli tänd på en kille på ICA och dagdrömma lite om honom. Även om den känslan kändes lite mysko måste jag säga att aldrig har känt mig så uppåt, befriad och sexuelltmotiverad. Nu har ju den känslan blivit vardag, men fortfarande skulle jag inte av egen fri vilja stoppa i mig hormoner som dödar denna känslan.

Sen kan jag tänka mig att det där är väldigt individuellt. Jag har alltid i grunden varit rätt sexuell av mig. Men det finns ju dom som inte är lika intresserade av sex, med eller utan p-piller.

• Nonika

Min sexlust ökade helt klart när jag slutade med p-piller! Innan var det "söndags-skjutet"
    Sen blev det annat ljud i skällan

Nu har jag inte ätit hormoner på flera år, min nuvarande man är steriliserad, så det är bara att låta kroppen härja. Och visst blir jag mer sexuellt intresserad vid ägglossning - och mer kär!

• Somekindofmonster

Där ser man, det dyker upp fler och fler som förstår vad jag menar. Vad skönt det känns!

Mimi&Nicke: Det är ju precis det som du beskriver (att man tänder på vem fan som helst) som känns så skumt. Känns ju som det är något fel i mitt förhållande när jag håller på så. Men det behöver det alltså inte vara. Skönt! Tack för alla kloka ord!

• tattar-Emma

Jag blev helt klart mindre intresserad av sex när jag gick på piller, men jag är inte riktigt besatt annars heller :D. Fast jag tänder förstås ganska långsamt. Det måste finnas intellektuell stimulans, han måste vara snygg och bra, han får inte ha hånglat med nån jag känner och det får inte trassla till nånting (dvs helst ingen på jobbet eller liknande, tankar på sånt gör mig bara nervös).

Tips på hur man kommer över små nojjor som denna mottages tacksamt, det visar sig nämligen att praktiskt taget alla som stämmer in på ovanstående beskrivning redan har flickvänner :D

Svar på tråden Hormonstopp=Sexbesatthet?