• TazGirl

våningstårta

hej igen...nu börjar jag bli otroligt tjatig hehe......Jag vill ha lite att välja på när jag ska besluta mej om vilken tårta jag ska baka.

Jag gillar våningstårtor......alltså...jag vill ha en större botten...sen vill jag ha den andra våningen direkt på den nedersta om det är nån som förstår hehe.

Är det nån som har nåt förslag eller recept på hur man gör????.

• Svar på tråden våningstårta
  • 080513 2

Jag skulle säga att 90% av alla bröllopstårtor jag tillverkar är staplade. Intresset är enormt för staplade tårtor (de är ju grymt snygga, om de görs rätt).

Tyvärr är det så att i Sverige halkar man en bra 50 år bakom USA, England, Australien, Sydamerika vad gäller tårtdekoration. Konditorutbildning har i stort sätt stått stilla de senaste 50 åren. Man lär sig inte tårtdekoration, helt enkelt (det finns inte särskilt många som kan undervisa det, och vi som kan har ju ganska fullt upp med våra egna företag).

Det finns inte någon speciell *ställning*, s a s, utan varje våning står på var sin platta med stödpinnar imellan. Jag använder cellpannå (foam-core) som plattor, och sugrör (japp, sugrör!!, fast kraftiga sådana) som pinnar.

Man lägger absolut inte våningar på varandra utan stöd. En tårtmakare som gör så är alldeles för okunnig att kalla sig tårtmakare. Då tårtorna står på var sin platta är det omöjligt att skära rakt igenom hela tårtan.

Denna konstruktion är mer känslig än de vanliga svenska *pelare-i-mitten* eller *svängda* ställningar, och gästerna bör absolut INTE går framme och hugga hejvilt egna bitar, utan serveringspersonalen borde skära och lägga upp. Man börjar uppifrån och ner. Skär och lägga upp överst (efter brudparet har tagit sitt, förstås), ta bort plattan; skär och lägga upp nästa, ta bort plattan; osv.

Man kan stapla vilken tårta som helst, bara man har tillräckligt mycket stöd. Som allt annat hantverk så krävs det övning för att det ska bli bra.

Alla ni som letar efter staplade tårtor, fråga konditorn hur hon gör och vad hon använder för stöd. Om hon inte har stöd imellan, eller påstår att man inte behöver det, så fortsätt leta vidare..... lika bra att undvika katastrof (ras) redan från början.

Hoppas mitt inlägg har gjort nytta!

Svar på tråden våningstårta