• Anonym
    Äldre 27 Nov 13:13
    8238 visningar
    24 svar
    24
    8238

    Arbetslös-helt hopplöst att få jobb

    Nog är det väl konstigt. Har studerat läänge. Först komvux i 8 terminer (har i princip läst in alla gymnasieprogram och andra kurser som finns) Sökte därefter till Universitetet PAO-programmet på. Är dock inte riktigt klar med min C-uppsats ännu men är i princip klar med hela utbildningen där också. Bestämde mig för att göra ett uppehåll med uppsatsen och söka arbete istället. Man kan ju fortsätta och skriva under kvällar och helger...tänkte jag. Nu har jag aktivt sökt arbete sedan i juni. Inte en enda intervju har jag kallats till. Jag har utmärkta betyg från såväl skolor och arbetsplatser, flera års vana från de flesta arbeten jag söker, ändå är det helt hopplöst. Det är mellan 200-600 personer som söker varje jobb. Jag har kollat. När man ringer och frågar vad det var som gjorde att man inte ens kom till intervju vet de ofta inte vem man är eftersom det är så otroligt många som söker och då är det ju inte lätt att veta vad det är som saknas. Jag söker även jobb som är mindre kvalificerade än det jag är utbildad till, dessa jobb får man inte för att man är överkvalificerad. De räknar med att man kommer att fortsätta söka arbete inom "sitt" område för att sedan försvinna till ett nytt jobb som kanske ger 5-10000 kr mer/mån (en viss sanning kanske det ligger i det). Det spelar ingen roll att jag talar om att lönen inte är det primära för mig utan att det finns andra saker på en arbetsplats som är viktigare. Att få jobb som personalare (som jag är utbildad till) är idag helt hopplöst. Det finns ett stort överskott av dem under några år framåt tills 40-talisterna går i pension. Och som jag tidigare skrev att få ett "mindre kvalificerat" arbete där det inte krävs högskolepoäng är också helt kört. Har fått kommentarer sm "vi anställer inte akademiker". Vad sjutton, är de rädda för något ?min kunskap? Har försökt att förklara att de kan ha nytta av mina kunskaper även om jag inte arbetar inom just det området , men se icke. Jag tror jag blir galen. Skall jag nu vänta tills 40-talisterna går i pension ? Vad skall jag då göra under tiden?? Orkar inte studera längre nu, har gjort det sedan aug-93 och det står mig upp i halsen. SNÄLLA råd, eller synpunkter. Har ni jobb till mig ?????Desperat

  • Svar på tråden Arbetslös-helt hopplöst att få jobb
  • Charlo­ttsky
    Äldre 27 Nov 13:32
    #0

    Det är inte lätt, kan inte säga annat än att man får vara envis och ligga i.

    Min man blev uppsagd förra året och hamnade i samma "mellan" situation. Antingen var han för lite kvalificerad för vissa företag stirrar sig blinda på att de "måste" ha akademiker, eller så var han överkvalificerad för jobbet... Vilket i förlängningen innebär att en person med "kvalificerat" jobb och erfarenheter från sådana jobb inte kan få välja att "trappa ned" till något mindre kvalificerat - vilket min man innerst ine vill för han upplever det han gör som lite för stressigt för honom (inte tidsmässigt men kunskapsmässigt).

    Han fick ett jobb, men det tog 11 månader innan han fick ett nytt...

    Hoppas det ordnar sig för dig!

    Kram!

  • Mia-Ma­ria
    Äldre 27 Nov 13:36
    #0

    Upp med hakan och misströsta inte, anonym, det är inte fel på dig! Tyvärr ser konjunkturen trist ut just nu, och det är svårt för de flesta ute på arbetsmarknaden. Inte ens tekniker får jobb så lätt nu, och de har ändå historiskt sett varit de som haft lättast att få jobb!

    Det där med att skriva CV är inte lätt. Jag vill minnas att jag putsade på min ganska länge innan jag var nöjd. Mitt tips är att låta en kompis läsa igenom din CV och komma med kommentarer. Ofta stirrar man sig blind på sin eget CV och ser inte sådant som en potentiell arbetsgivare kan förvirras över eller störa sig på. Ibland är det nödvändigt (beroende på jobb förstås) att har "något extra" i CV:n som gör att man liksom hajar till som arbetsgivare.

    Jag arbetar en hel del med rekrytering och hjälper dig gärna att ge feedback på din CV om du vill!

  • Milano
    Äldre 27 Nov 13:54
    #0

    Vet hur du känner dig , man är inne i en ond cirkel och det känns som om det är omöjligt att komma ur den.

    Jag var precis som du, nyutbildad akademiker och fick ALLTID svaret att dom (företagen) gärna ville att man skulle ha erfarenhet också. Hur i helsk.. skall man få erfarenhet när ingen vågar/vill anställa en?
    Inom mitt område (ekonmi) har det ju trots allt funnits lite jobba att söka, men då främst som assistent eller liknande. Då anser de att jag är för välutbildad för att jobba som det?!
    Tyvärr är det även så att de som redan har ett jobb är mer attraktiva än den arbetslösa.

    Men när jag hade gått arb.lös i ca: 1 år fick jag chansen och jobbar nu. Jag har i och för sig 10 mil till jobbet. Phuuu.. men jag har ett jobb.

    Men ge inte upp och LYCKA TILL!

  • LoLo
    Äldre 27 Nov 14:25
    #0

    Hm, känner igen mig.. Jag är nyutexaminerad högskoleingenjör (kandidatexamen) men fick inte ett endaste jobb när jag slutade. Iofs fanns det inte ens jobb för oss att söka! Joo, om jag var villig att flytta från Sthlm, men det var/är jag inte (än). Så jag fortsatte läsa till magister, men är sååå trött på det att jag kan spy!! Vill ut och jobba... *suck*

  • Anonym
    Äldre 27 Nov 14:35
    #0

    Oj, det låter inte bra. Och jag som också håller på att plugga till personalare.

    Jag pluggar dock på kvällstid så jag har redan ett heltids jobb, men inom ett annat område.

    Lycka till!

  • Julia B
    Äldre 27 Nov 15:51
    #0

    Jag fick jobb genom kontakter. När jag flyttade till Sthlm var jag nyexad (ingenjör) och ingen vill anställa en trots mycket jobb eftersom de inte hade tid att lära upp en. Jag fick jobb som "administratör" hos en personaluthyrningsfirma, de gick väldigt bra då i högkonjunkturen. De placerade mig medvetet hos teknikföretag och inom kort blev jag anställd på företaget där jag var inhyrd. Mitt nuvarande jobb har jag tack vare en gammal jobbarkompis.

    LoLo, vilken inriktning har du? Mejla mig gärna: ksb97@hotmail.com

  • Nea
    Äldre 27 Nov 15:54
    #0

    Ett tips är att göra så att ditt brev sticker ut lite om du inte provat det. Jag har födelen av ett ovanligt nam och det brukar de flesta komma ihåg. Sedan brukar jag skriva 'Jag är lång men framförallt lättlärd' och det reagerar dom på - och läser brevet en gång till, och det är ju det man vill. Han hört flera som intervjuat mej att de tyckt det var positivt. Putsa på brevet och stort lycka till!!

  • Kristi­n F
    Äldre 27 Nov 16:52
    #0

    Började själv söka jobb -97 när jag höll på med D-uppsatsen (är civilekonom) men inget jobb nappade. Förstår i efterhand att det berodde på att jag ännu inte var klar med min utbildning.

    Jag resonerar lite på samma sätt nu när jag är med och rekryterar folk till mitt jobb. Har man att välja på två i övrigt likvärdiga personer där den ena har färdig examen och en fortfarande inte skrivit uppsatsen, väljer jag helt klart den som har examen. Varför? Ja, på något sätt är en avslutad utbildning (inkl uppsats) ett betyg på att man kan göra färdigt saker och ting. Dessutom brukar uppsatsen ofta vara väldigt annorlunda från de "vanliga" kurserna och tentorna, krävande på ett annat sätt och sållar ibland agnarna från vetet. Att ha skrivit uppsatsen inom utsatt tid (typ 10 v för en 10-p-uppsats osv) är ett mått på att personen är målmedveten och fokuserad. Givetvis kan man ha dessa egenskaper ändå, men det ger en hint om personligheten ändå.

    Ta inte detta som kritik mot dig, utan mer som ett sätt att kanske förstå företagen. Just nu är det en helt sjuk marknad att söka jobb på. Vi får massor av ansökningar till både "höga" och "låga" tjänster. Tyvärr är de flesta ansökningarna från folk som inte uppfyller de krav man ställer i ansökningsannonsen. Det är dessutom alltid tufft att få sitt första jobb inom det yrke man utbildat sig till. Tyvärr är många arbetsgivare nog lite restriktiva att välja en helt nyexad person.

    Jag önskar dig ändå lycka till, du vet trägen vinner! Men det kan vara bra om du får någon som hjälper dig på ett proffsigt sätt att få till ansökan + CV.

  • Smulan
    Äldre 27 Nov 17:47
    #0

    Min blivande sökte arbete i 1,5 år innan han fick napp på ett arbete han har kunskap för. Från början hade han arbete men eftersom vi flyttade ihop ville han inte pendla 22 mil/dag utan sökte mycket aktivt både det ena och det andra. Han var på många intervjuer. Så småningom blev han lovad arbete så han sade upp sig där han arbetade. Då visade det sig att han hade gått lite fort fram, han hade inget papper på att han hade fått en tjänst och killen som sa att de skulle anställa min sambo hade inte befogenheter till det Han kom alltså hit utan arbete och med 40 dagars karens på a-kassan. Hade lite flyt (trots allt) och blev anlitad av en uthyrningsfirma efter en vecka. Tack vare detta gjorde han sig ett namn på några företag här i området och påbörjade en provanställning i måndags inom hans kunskapsområde. Han hade vist tur igen för idag (torsdag) har det företaget anställningsstopp!

    Du kommer hamna där du hör hemma men det är jobbigt att hitta dit och kan ta tid.

    Massa lycka till sparkar!

  • Anonym
    Äldre 27 Nov 22:21
    #0

    Jag vet hur det känns, har varit i "samma situation". Dock inte "högutbildad", men likaså arbetslös.
    Jag vet att det ibland känns väldigt hopplöst och det ser ut att inte kunna ordna sig inom den närmsta framtiden.

    Men varför avslöja hela sanningen?! Man kan ju faktiskt i sin ansökan utesluta (inte ljuga) vissa saker som man tror att arbetsgivare kan tycka är "negativt" och istället berätta det vid ett intervjutillfälle.
    Det väsentliga i en ansökan är de saker man har gjort tidigare som kan liknas med det nya jobbet/uppgifterna.

    Tex; Vi söker ett butiksjobb, då är det väl mer intressant för arbetsgivaren att veta hur du bemöter kunder, kassavana, tidigare erfarenhet av just butik osv, och inte hur många poäng/ämne man har läst sig till på en kurs. (Detta var bara ett exempel)

    Men försök att tänka positivt, det kan vara svårt, jag om någon vet. Men det löser sig alltid förr eller senare.

    Lycka till...

Svar på tråden Arbetslös-helt hopplöst att få jobb