Förlovningsmiddag/korsförhör
Nu har vi varit förlovade i några månader och det har blivit så att vi berättat för folk vartefter vi träffat dem; dvs inte ringt upp/mailat/skickat brev och "outat" det hela.
Eftersom det "bara" är en förlovning än så länge -inget frieri har inträffat, detta är ett gemensamt beslut- så känns det lite löjligt med att göra en stor grej av det hela.
Nu till "problemet". Min m2b har en ganska tja låt oss säga excentrisk mamma. Hon krävde genast att få ordna en förlovningsmiddag. Vi försökte avstyra det hela med att säga att när vi fått i ordning i nya lägenheten vore det trevligt om VI fick bjuda henne på middag/fika eller så. Den funkade inte. Utan att fråga om det passar oss eller om vi ens vill har hon nu "utlyst" en middag som ska gå av stapeln inom en vecka.
Jag VILL INTE. Det knyter sig i magen av hela grejen, sitta inför folk jag inte känner/aldrig träffat och liksom paradera att vi är förlovade...
Jag är väldigt "privat" med mitt privata liv, blandar inte in folk i detaljer i någon större utsträckning. Jag vill ha det för mig själv på nåt sätt.
Har i andra trådar försökt beskriva lite av denna kvinnas intensitet och hur svårt det är att tacklas med det men nu känner jag hur jag bara vill lägga mig ner och grina/rymma hemifrån eller något annat "moget" för att slippa den hemska middagen.
Varför kunde hon inte frågat oss först om detta var något vi ville?
Jag sa direkt till min m2b att "jag vill inte ha någon middag" men det verkar inte riktigt gått in.
Först tänkte jag att det är min panikångest som "spökar" och gör att jag inte vill äta middag och tvingas vara huvudperson för massa frågor...
Men så är det inte.
Det är hela detta med vad som är privat och vad som är offentligt och hur man handskas med det. Jag hade inte velat att mina egna föräldrar ställde till med en "förlovningsmiddag" heller så problemet ligger inte heller i vem som anordnar det hela.
Kan man backa ur? Det är ju inte som om hon bjudit oss, snarare kommenderat oss att infinna oss för den där middagen/korsförhöret.
Är jag helt ute och cyklar eller är inte en sådan här middag något man antingen ordnar själv eller i vissa fall låter föräldrar ordna -OM man vill det?
Hjälp snälla, jag orkar inte sitta och "redovisa" inför folk. Jag gillar inte ens släktfester med den egna släkten, att vara ensam på andras "territorium" känns så hemskt så jag redan funderat på eventuella bortförklaringar. Egentligen skulle jag vilja "läsa lusen av henne" och säga att OM det ska ske någon sammankomst för att "fira" detta så ordnar VI den. Men jag tror inte det går pga hennes rabiata sätt...
*ont i magen*