• lilla fideli

Finnar/små bölder på bröstet och nacken

Hejsan!

Varför får jag som små bölder mellan brösten och i nacken vid hårfästet. Det blir inte som vanliga finnar utan som en liten varfylld upphöjning. En finne har ju ofta något som klottar igen poren, men det här är ingen pormask. Vad är det? Nu har jag fått så himla fina ärr sedan i somras att jag inte kan gå med urringning eller knappt håret uppsatt...

/Lilla fideli

• Svar på tråden Finnar/små bölder på bröstet och nacken
  • Charlotte-Ask

Hej!
    Jag har samma problem som dig o jag har fått mina från soleksem,vissa av dessa prickar ger aldrig med sig tyvärr... Man får väl försöka täcka dom på något vis...
    Kommer du på något sätt att få bort dom så säg till!!

• S-T

Jag har dem också! Förr i nacken, men det försvann när jag började ha håret uppsatt. Jag tror det var fukten (har tjockt hår) under som gjorde att huden inte mådde bra.

De på bröstkorgen dök upp för några veckor sedan och jag förstår inte varför... Jag tror det är svullna talgkörtlar (would make sense), men det är såååå svårt att inte klösa bort dem...

Peeling har hjälpt för mig, och att använda Clerasils servett (vilket förresten funkade fint på rumpan också ;)) som är lika mjuk och underbar som en babysavett.

• Charlotte-Ask

Ska prova clerasils servetter!
    Mina uppstår på sommaren eftersom jag dagligen vistas i värme (bor i turkiet) o de går ej att få bukt med då jag första ggr jag fick dem ej behandlade dom så nu äör jag enligt läkaren imun mot behandlingen.. De försvinner på vintern lite men spår av röda prickar syns ändå..
    Vill ju inte ha dom på bröllopet...

• A.M.

Jag brukar få som små värmefinnar i början av sommaren/solsemestern. Då baddar jag med en acnelösning (som starkt ansiktsvatten ungefär, vit flaska med lila etikett) från Apoteket. Baddar/gnuggar ganska hårt. Utslagen brukar försvinna på några dagar bara.

• MhjärtaJ

Alsolgel från apoteket e bra! Luktar dock inte ljuvligt direkt...Jag får liknande "bölder" på insidan av låren o i ljumskarna...fult o plågsamt..

• lilla fideli

Skönt att höra att det är fler som förstår vad jag menar...

Vi var i Italien i somras och jag fick jättebölder på bröstet som såg ut som finnar... Inte kul med små linnen och bikini... Nu efteråt har jag som vita prickar där på bröstet, ser ut som kraftiga pigmentfläckar eller ärr. Inte kul! Men dessa som ni baddar med är det hela tiden eller är det när de väl har uppkommit? Har väldigt lätt att få "småfinnar" på bröstet oxå, varför får man det?

/Lilla fideli

• Flummig

Jag har också finnar och små bölder på ryggen. Men ingen som märker ju, förutom dom som tittar noga. :)

• drömbrud

Sånna har jag oxå fått. I ljumskarna och på bröstet. "stora" som 50 öringar... Var kommer ur och snuskärr efteråt! FULT!
    Har dock kanske haft 10 st totalt på 3 år kasnke så jag har inte sökt hjälp..
    De försvinner för mig efter några dagar...

• Charlotte-Ask

Kan man vara i solen trots att man baddat med alsolgel och acnelösningen från apoteket? Ska man börja badda innan de bryter ut eller när de väl kommit?
    Ärren som blir kvar är fula och "finnarna" som kommer är ännu fulare, inte kul när man går i linnen/bikini 3/4 av året ....

• lilla fideli

Tveksamt, eftersom det är sprit i dessa geler är det nog inte så bra, eller? Nej, ärren är faktiskt hemska! Håller med om det? Kan man laserbehandla eller peela bort dessa?

• Charlotte-Ask

Har faktiskt ingen aning om man kan ta bort de med laser, men det borde gå tycker jag! Ganska små ärr med så det kan ju inte krävas så många behandlingar...
    fasar nu inför sommaren då jag VET att de kommer komma igen de små djävulsplitorna, och värre är att vi ska gifta oss i september o då är dom liksom i sitt totala esse... Panik!

Svar på tråden Finnar/små bölder på bröstet och nacken