• Friaren?

Hjälp

Jag har funderat/planerat att fria till min flickvän det senaste halvåret. En morgon för några veckor sedan frågade hon mig om vi inte skulle gifta oss. -Jo, svarade jag förstås. Är vi förlovade då? Hon hade inte några ringar eller nåt. Jag som planerade att åka utomlands och fria, sandstrand, levande ljus och romantik.

Vi har nu mer eller mindre bestämt att jag ska "få" fria på riktigt när vi kollat ut vilka ringar vi vill ha.

Vad anser ni att man ska lägga på ett par ringar? "Ska" killen betala för båda? Är det samma ring killen har, när man byter ring i kyrkan, då man gifter sig? Vi är båda studerande, jag har dock en del pengar sparade, ska man lägga väldigt mycket på ett par ringar? Vet ju att det är från person till person, men det e ju inte så roligt om "hennes" ring kostade 2000:- och hennes vänners ringar kanske kostat 20-30000:-

Känner nu hur lite koll jag har på det hela. Nån som har nåt bra förslag på vart man kan åka och fria?

Ska jag gå ner på knä och fråga om "hon" vill gifta sig med mig, eller ska jag fråga om hon vill förlova sig med mig? Vad är skillnaden. Har frågat vänner, men alla säger och anser olika i alla mina frågor.

Tacksam för lite "struktur", tips och hjälp...

• Svar på tråden Hjälp
  • Pepparmyntan

Formellt sätt är ni nog redan förlovade även om ni inte har några ringar eftersom hon redan frågat dig om du vill gifta dig med hennne. Men självklart kan ni göra om det hela mer på riktigt med ringar denna gång. Själv tycker jag det är väldigt romantiskt om killen går ner på knä och frågar om man vill gifta sig med honom på traditionellt sätt.

Det råder delade meningar om förlovning och frieri. Jag anser att de hör ihop. När man frågar någon att få gifta sig med denna person så har man friat till personen. Om den då svarar ja så är man förlovade.

När det gäller ringarna så kan ni mycket väl dela på kostnaden. Förlovningsringen brukar inte så dyr. Däremot brukar vigselringen som tjejen får vid själva bröllopsdagen vara dyrare eftersom den brukar innehålla diamanter medans förlovningsringen brukar vara en slät ring. Själv kan du välja att bara få ett nytt datum ingraverat i din ring den dagen ni gifter er eller att få ytterligare en ring.

• skønk&rosycheeks

på sätt och vis är ni väl förlovade eftersom ni har pratat om att gifta er och "lovat bort" er till varandra....men det är väl kul om man kör själva ritualen med ringar och grejer så man slipper fundera är vi eller är vi inte förlovade. min blivande gick ned på knä när han friade å det var ju stort, då blev det högtidligt (vi brukar annars mest fnissa åt formella saker).

ang frieri/förlovning. om min kille skulle fråga mig om jag ville förlova mig med honom skulle jag personligen säga nej. antingen friar man och frågar då om giftermål eller så är man "bara" ihop/sambos eller vad man nu kan vara.

gifter man sig i kyrkan behöver man bara en ring som bruden får. killen får nöja sig med sin gsmla.

vad gäller ringarna så var förlovningsringarna förhållandevis billiga, vi valde titan. vi har delat på kostnaderna för ringarna. vigselringen kostade ganska mycket mer å vi delar på den också. alla våra ringar kostade väl ca 12000 tillsammans, vilket jag tycker är mycket (jag studerar också) men det fick bli så man ska ju ha ringarna för alltid..

varför inte åka till yasuragi hasseludden (stockholm)? jättehärligt.

du har ju massa bra tankar! känn efter och följ det!

lycka till!

• InaHjärtarAdam

vi köpte ringar idag! vi fick min ring gratis eftersom vi valde likadana ringar. vi hade räknat med att lägga ca 2000 var på våra ringar, släta i gult guld. men vi fick ju nu båda för 2000 istället:)
    så kolla på guldfynd! dom har bara det här erbjudantet i ett par veckor framåt.

• Friaren?

Tack för all hjälp och alla ideer!!!

Sitter och filar på var, när och hur frieriet ska gå till...

Fortsätt gärna att skriva och tipsa mig!

• Friaren?

Jag har fått för mig att förlovningsringarna skulle vara mer "bling" än vigselringarna.
    sant / falskt?

• skønk&rosycheeks

brukar nog vara tvärt om: förlovning slät, vigsel bling. så har vi i alla fall..

• InaHjärtarAdam

det finns inget rätt eller fel i det. gör som ni känner för! ska din flickvän vara med och bestämma eller ska du välja åt henne?

• blivandefruandersson08

finns vissa som har bling i sinna förlovningsringar men det är upp till va och en om de vill ha släta eller bling i förlovningsringen

• skønk&rosycheeks

självklart kan man göra som man vill med ringarna, bling på alla, ingen osv! gifter man sig borgerligt behöver man inte ens ha några!

• Friaren?

Vi ska välja ut ringar tillsammans.
    Vet inte hur det blir med betalning, kan hända att jag betalar mer än hemme dock.
    Kanske att jag betalar hennes ring, och att hon betalar min. Hennes ring blir nog dyrare med någon/några diamanter i.

Tack för alla svar!

Nån som har förslag på resa?

Svar på tråden Hjälp