• Pillapillan

Tilltugg till fördrinken

Vi kommer servera torrt mousserande vin (inte champagne) till gästerna när de anländer till festlokalen. Där kommer de mingla och invänta oss för brudskålen. Vi vill att de ska ha något lämpligt att knapra på till vinet. Efter brudskålen blir det trerätters middag och senare kaffe och tårta. Tacksam för tips på bra tilltugg!

• Svar på tråden Tilltugg till fördrinken
  • Courage

Hur lång tid kommer att ha gått mellan att gästerna kom till kyrkan och de sätter sig till bords? Hur hungrig är man alltså?

Har det gått 90 minuter räcker enklare snacks.

Har det gått 120-180 minuter så krävs något matigare snacks som enklare snittar, snurror, kanapéer, dip eller liknande.

Har det gått mellan 200-240 krävs sandwich, eller annat rejält matigt.

Om gästerna kommer till minglet mer än 20 minuter före brudparet krävs minst en påfyllning av drycken, så att gästerna inte står med tomma glas. Är det sommar och varmt kan man behöva dricka sig otörstig på vatten och alkholfritt innan man börjar hälla i sig alkoholen. Ska gästerna vänta på brudparet upp emot en timma krävs ytterligare dryck.

Allt detta oavsett vad du serverar till middagen.

• toppen

Är det någon som har något bra recept på tunnbrödsrullar som man kan skära i bitar och ha som tilltugg. Gärna recept med räkfyllning resp. skinkfyllning.

• future mrs B

räkfyllning

creme fraiche
    hard kokt agg
    majonas
    dill
    rakor

skinkfyllning

skinka
    creme fraiche
    senap

• Kirsto

Jag vr på fest för ett tag sen och fin URGODA crostini med en röra av färskost med soltorkade tomater och svarta oliver på till champangen. Verkligen gott! Röran var färdigköpt på en delikatessbutik i Trångsund, Stockholm så jag har tyvärr inget recept.

•  Miss Cee

Dum fråga, vad är crostini för nåt??

Vi ska inte fota oss efter vigseln men tänkte ändå ha ungefär 1h mingel innan middagen. Under den tiden tänker vi öppna presenter och gästerna får gå tipsrunda.

Vill också gärna ha tips på tilltugg till fördrinken! Det enda jag vet är de där minikrustaderna (stor som en 5krona) som man kan lägga mjukost och en vindruva i. JÄttegott, men inte så stiligt....

• Kirsto

Miss Cee: Ingen dum fråga! Jag tror att jag menar samma sak som du menar, kex som är lite salta och stora som en 5-krona. Asgoda och enkla.

• Stormis

Köp färdig fryst filodeg och tina den. Pensla varje ark med olja och vik det sedan på mitten. Lägg en sträng med svart tapenade och rulla ihop den på snedden och snörp ihop ändana så att det ser ut som en cigarr. Asgott!! Och perfekt till skuma (fejk eller äkta )

• Pillapillan

Det kommer gå si så där två tre timmar, för vi ska arrangera en liten rundtur efter kyrkan och före middagen. Mer matigt alltså. Tack för tipsen.

Crostini - såna där som ser ut som tunna skivor av baguette (fast hårda). Kanonbra idé, fast de mjuknar fort när man lagt på topping har jag för mig.

Kom just på en grej jag gjorde för länge sen som man kanske kan göra igen. Smördegsplattor penslas med ägg och sedan strör man på riven parmesanost på över och undersida, skär i skivor, snurar och bakar i ugnen. Blir ost-pinnar, liksom...

• Wunja

När vi serverar snacks brukar det ofta bli följande:
    - Crostini med tapenade, pesto och/eller bruschettamix (som man blandar med olja, finns att köpa färdig torr mix)

- Små krustader med två olika fyllningar:
    1) creme fraiche, finhackad purjolök och svart rom
    2) en klick majonnäs, en "klyfta" ur en skivad citron och en räka

- Tandpetare med ost + ölkorv alt. ost + halv vindruva

Ett annat tips är att söka på t.ex. Tasteline där de brukar ha rätt många recept på snacks av olika slag!

Svar på tråden Tilltugg till fördrinken