• cascada

Buffebord

Vi ska ha buffè på vårat bröllop och vi kommer vara 50 personer (om alla kommer).
    Tänkte jag skulle ha två buffèbord så gästerna slipper stå och vänta så länge på att ta mat.
    Min fråga nu...Hur många serveringspersonal tror ni det går åt?

• Svar på tråden Buffebord
  • Cezi

Angåend bord, så kan man ha 1 långt bord där man ställt samma mat i båda ändarna. börjar ytters och går inåt...kan man säga :)

• September mys

hmmm, sånt glömmer man lätt alltså servitriser..
    vi ska bjuda 50-70 gäster och ha buffe,

• September mys

hur ska ni göra med drickat??
    ska det stå på borden eller hur ska man portionera ut det?

• September mys

Cezi
    åh dom där karafferna är så snygga!

• missZapon

Jag var på ett bröllop där serveringspersonalen skötte allt med mat och diskning der var fyra stycken till en buffémed ca 80 pers. Drycken sköttes av "dryckesansvariga" På placeringskorten hade brudparet gett ut små uppdrag till en del gäster. T.ex. då dryckesansvarig då var ansvarig för att se till att hans närmaste bordsgrannar hade fullt i glasen hela middagen.

• smilla-loo

2 personer behövs. man brukar räkna 25-30 personer per servitris. ocg en dag som denna vill man ju att allt ska vara perfekt.
    lycka till

•  Miss Cee

Vi kommer att ställa ut vinflaskor och vattenflskor på borden så får gästerna förse sig själva.

De som vill ha läsk/lättöl eller en öl istället till maten får gå och hämta sig en sådan i "baren". Vi ska bygga en sådan och så får en av serveringspersonalen hålla koll på den. Vi har även buffe så gästerna kommer ändå att få upp och röra på sig, så det blir inte konstigt att de får hämta alternativ dricka själva.

• elora

Vi hade 90 gäster och 4 som skötte buffébord och bytte flaskor på borden. Det verkade räcka med 3 ändå tror jag, men det beror på hur alerta de är oxå. Då hade de en kock i köket som fixade maten. Sedan dukade de av borden, ställde fram kaffe/tårta och därefter dryckesbord till festen.

Jag tycker man ska tänka igenom noga när man bestämmer sig för t ex buffé för det är mer arbete än man tror som sagt. Särskilt att plocka undan och fylla på, det ska väl ingen gäst behöva göra ändå?

Och att anlita närmsta släkten till hjälp funkar väl om man har ett litet bröllop/mottagning men hur kul är det att sätta sin familj i jobb? Hm...nä tack ;)

Satsa hellre några extra kronor på att mat/dryck fungerar och dra av på något annat om det är en kostnadsfråga ;)
    Vi anlitade en tjej som jobbar på rest.skolan och hon tog med egna tjejer från servitrisutbildningen som behövde lite erfarenhet. Det blev ca 120 kr/pers inkl dryck o mat, samt personal.

:D

• Cezi

september mys

Ja och höga är dom också :)
    Ikea har tyvärr slutat sälja just den karaffen i porslin, de som vi hade tänkt ha det röda vinet i för att dölja färgen, då den inte passar till vårt bord men jag har kommit på att jag kan måla med glasfärg, hade tänkt att köpa frostfärg :) på panduro.se

• Frullan

Vi hade två vana servitriser som fixade buffén till 75 pers. Maten tog gästerna i "två filer", vin och bordsvatten i karaffer stod på borden, läsk och lättöl fick man hämta själv vid buffén. De fixade även fram kaffe och avec efter maten som gästerna hämtade från buffébordet och ställde ut fat med tryffel på borden som var "efterrätt" och som gästerna fick ta själva. Serveringspersonalen tyckte själva att det hade fungerat väldigt bra och inte varit stressigt för dem.

• Sossa

Elora, vi ska ha 2 tjejer från en hotell & restaurangskola som ska hjälpa till under middagen. Hur mycket betalt gav ni dem? Jag har ingen aning om vad som är en schyst penning för dom.

• Hanna76

Vi kommer vara ca 40 pers tror vi.

Ska ha buffe, kommer vara 2 serveringspersonal + en kock (tror jag).

Vi kommer sitta vid 5 bord, 8 pers på varje. Borden är ganska stora, så planerar att ställa ut maten på borden. Som när man äter meze i Grekland, Libanon, Spanien...

Drickat kommer servitörerna att fylla på, så det kommer inte stå på borden.

• September mys

Cezi : frostfärg låter läckert hittade den dock inte på panduro..

• Cezi

september mys

Sök på glasfärg :)

• September mys

nu hittade jag tack för hjälpen

• elora

Sossa: Vi gav 85 kr/tim som var förutbestämt av kocken som oxå är deras lärare. Det kändes precis lagom med tanke på att de är faktiskt elever och så vidare duktiga var de inte, så vore jag dig skulle jag kolla upp ordentligt hur pass mycket de hunnit träna innan för ett bröllop är ingen lunchrusning utan då gäller det att man tänker på hur viktig dag det är för de nygifta ;) Vi blev lite besvikna för när allt väl var igång så schabblades det med serveringen så var noggrann med vem som styr över serveringen och de som serverar så inget krångel uppstår.

Visst kan väl ett och annat godtas men för vår del var det ju pinsamt när t o m gästerna fick be om vin bara för att de fick för sig att duka ut tallrikarna OCH glasen trots att middagen inte var över och folk dricker ju vin även efteråt....

Lycka till!!!

Svar på tråden Buffebord