• cascada

Buffebord

Vi ska ha buffè på vårat bröllop och vi kommer vara 50 personer (om alla kommer).
    Tänkte jag skulle ha två buffèbord så gästerna slipper stå och vänta så länge på att ta mat.
    Min fråga nu...Hur många serveringspersonal tror ni det går åt?

• Svar på tråden Buffebord
  • msb

Hej hej. Vi ska oxå ha buffe,men med ett fåtal rätter.
    Vi har inge serverings personel alls .
    Tror det funkar bra ändå :)
    Vin och öl kommer vi ställa fram på borden.
    Tror vi ska ha bord om 8 pers.
    Kanske är smart med 2 buffe bord.

• snart fru G

Jag var på bröllop i somras, 80 gäster och de hade också buffé. Dom hade två stycken till serveringspersonal och det verkade räcka. Föräldrar hjälpte nog visserligen till med framdukningen men under hela middagen klarade de två i personalen det galant.

• snart fru G

vi själva kommer också ha buffé, ca 100 gäster. och jag tror att två stycken kommer räcka nu också.

Tror det är svårt att ha middag utan någon personal alls. Vill att de ska serva vid borden med dryck om det tar slut, fylla på mat vid buffébordet, duka av alla borden, duka fram kaffe och tårta och så vidare...

Msb: hur har ni tänkt att lösa dessa bitar utan någon serveringspersonal? *nyfiken* Man vill ju inte att föräldrar ska behöva springa omkring för mycket

• msb

Det blir inte så många gäster ca 40.
    Föräldrar och vänner ställer upp.
    Har "anlitat" 2 vänner som kommer ha i uppdrag att duka av borden.
    Vi är inte speciellt " vett och etikett" i våran familj :)
    Det kommer gå bra.
    På min systers bröllop hjälptes alla åt.
    Och tro de eller ej,det blev inte kaos. :)

• snart fru G

Msb: låter ju som ni har fullständig koll på situationen

i och med att vi är så pass många så tror jag det blir lättast för alla inblandade att ha serveringspersonal. Och min och min blivandes stirriga mammor kan vara lite lugnare

• msb

Hi hi hi.
    Kan ju vara lite charmigt med kaos oxå :)
    Tror att det mesta löser sig av sig självt.
    Har ju sån tur att min mans bror är kock.
    Han kan ju det här med dukning bland annat.
    Det är även han som ska laga maten.
    Han har haft egen restaurang så alla "tillbehör" finns kvar.
    Vilken tur vi har :)

• Lucia05

Till en buffé för 50 personer hade jag velat ha minst två personal som skötte buffén, fyllde på, serverade dryck, dukade av och diskade.

• Suss - juni 07

Hej,
    Vi ska ha förrätt och dessert serverad. Varmrätten blir buffé. Räcker det med 4 st serveringspersonal tro? Vi kommer att vara 50-60 gäster.

• Lucia05

50-60 gäster är inga problem för 4 serveringspersonal. De borde även klara att servera varmrätten. ;)

•  Miss Cee

Har jobbat myckets om servitris och jag skulle säga 3 pers på 50 gäster...

Även om gästerna tar maten själva så ska ju tallrikarna plockas bort från borden! En normalt erfaren servitris fixar 20-25 gäster utan att det går föär långsamt eller så. Men ta ändå tre för att vara på den säkra sidan, det suger att vara för lite personal...

Det är så oändligt mycket merjobb som ingen som inte jobbat med sånt här tänker på, och tyvärr tar de flesta till i underkant när de hyr in personal, vilket gör att de senare blir besvikna på bröllopsdagen.

Som jämförelse kan jag säga att vi kommer attvara 70-80 gäster (fördrink med tilltugg, buffé och sedan tårta och kaffe) och jag tänker ha 4 servitörer och 1 som endast ska ha koll på köket!

Svar på tråden Buffebord