•  Miss Cee

Kort fråga om frieri!

Med anledning av nyligen uppstartad tråd tänkte jag kolla läget med lite skarpare statistik...

Svara bara Ja eller nej!

1. I anslutning till er förlovning/frieri, tillfrågades brudens pappa om "hennes hand"?

2. Om JA på fråga 1: Är du nöjd med att din pappa/din svärfar tillfrågades?

3. Om NEJ på fråga 2: Hade du velat att din blivande frågade din pappa/att du hade frågat hennes pappa?

• Svar på tråden Kort fråga om frieri!
  • picachu

1.Nej
    3.Nej

vadå, lever vi på 1700-talet eller? ;)

•  Miss Cee

Cinderella>>

I en annan tråd idag så frågade en kille hur vanligt detta var, och därför blev jag nyfiken. Jag gissade på att kanske 5-7% av frierier/förlovningar i Sverige föresgås av något sånt här. Men sen tänkte jag att med tanke på att vissa sådana här seder kommit tillbaka på senare år, så kanske jag är helt ute och cyklar. Det kanske är mer vanligt (eller mer efterlängtat) än vad jag tror?!

Så för att få lite mera tillförlitlig statistik (jaja, utifrån de som faktiskt läser här på BT och dessutom besvarar frågan, vilket knappast lär vara är jättegrupp av Sveriges brudpar men ändå) så undrar jag. Men frågan är ju knappast vetenskapligt ställd, så svaret är enkom för mig och för andra på BT sm undrar hur vanligt det är.

• Fru Cinderella

En föredetta killkompis till mig har sagt att den dagen han ska fria till sin flickvän tänker han "be om hennes hand" först av hennes pappa.

•  Miss Cee

Jag vill påpeka att jag inte startat tråden för att röra upp bråk, slå ner på dem som ber om någon hand eller så. Jag har ansträngt mig för att utforma frågan så objektiv som möjligt och inte lägga någon värdering i den. Jag vill bara ha statistik.

:)

• amorin

Ja och Ja!

För oss var det självklart. Har varit ett skämt mellan min far och min blivande i många år, så att han nu skulle fråga var själskrivet. Jag tyckte det var gulligt at han ville. Struntar i om det är sexistiskt eller nåt annat, för hade jag friat hade jag pratat med hans familj först....

Han friade förresten igår, så jag svävar mest runt på moln...

• pelly

1. Nej
    3. Nej, absolut inte!

Svar på tråden Kort fråga om frieri!