• Camilla 1/7-06

Putsa silver med..?

Hej!

Har något ett mirakeltips för hur man putsar silversmycken med?

Tack, tack!

• Svar på tråden Putsa silver med..?
  • ninjan

bakpulver..men jag minns inte hur det skulle blandas.

• Camilla 1/7-06

TACK!
    Jag provade med tandkräm och det blev toppenfint!

• Ann242

Camilla 1/7 - se bara till att det inte är slipmedel i tandkrämen (whitening etc) då det kan förstöra finishen. Jag, som arbetat i branschen, rekommenderar alltid att köpa silverputs i smyckebutiker. Kan antingen göra det lätt för dig genom att köpa silverdip och slänga i några åt gången eller köpa putsmedel . Med dipen får du tänka på att inte slänga i det rostfria bladet i vätskan och det håller inte fullt så länge.
    Tänk även på att alltid förvara dina silverbestick antingen i besticksfickor (finns att köpa impregnerade i smyckesaffärer, då håller de sig fina länge) eller i tätt sluten påse, då det är luften som gör att dina bestick oxiderar.

Bara lite tips :)

• 1111

Jag vet att det låter mysko men testa ketchup! Det funkar verkligen!

• Genesis

Du kan köpa silverdipp. Det finns bla hos guldfynd. Kostar ca 50:- tror jag. Det luktar pyton, men funkar jätte bra.
    Det bästa är att det tar bara några minuter och du slipper putsa och riskera repor.

• Östersund

Jag vet det bästa och enklaste av ALLT!!
    Tag en skål med vatten, häll i vanligt bordssalt och lägg en foliebit i botten på skålen ,häll i silvret dvs smyckens och vips så är det sååååå blanka. Det låter inte klokt men det funkar faktiskt tar ca 1 min..

• f.d. Svart brud

Jag gör som Östersund, men har i ett par droppar diskmedel också!

Svar på tråden Putsa silver med..?